Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

TLN wil verandering in wachttijden voor containervervoer Rotterdamse haven

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Transport en Logistiek Nederland wil dat er een einde komt aan de lange wachttijden voor het containerwegvervoer in de Rotterdamse haven. Volgens de organisatie zijn vertragingen bij terminals en depots al té lang de normaalste zaak van de wereld, waardoor vrachtwagenchauffeurs urenlang stilstaan. Daar moet snel verandering in komen. Dit meldt TLN. 

Volgens Jeroen de Rijcke, secretaris van de TLN-deelmarkt Alliantie zeecontainervervoer gaat het op verschillende punten volledig mis: “Bij de terminals van APMT MVII en RWG werken ze met tijdsloten, maar die zitten overdag vol. Bij de ECT-terminal zijn de afhandeltijden buitenproportioneel lang. Daarnaast zijn er veel systeemverstoringen of vertragingen, waarbij iedereen de schuld bij een ander neerlegt. Maar uiteindelijk betaalt de vervoerder daar de prijs voor, want hun chauffeurs en wagens staan door al die problemen soms wel uren stil. Die gemaakte kosten zijn voor de transportondernemer, want de terminal betaalt geen wachturen uit.”

Onwerkbare situaties

In overleg met de terminals en de haven zijn de vertragingen meermaals aangekaart, maar zonder enig effect. “We hebben keer op keer aangegeven dat dit onwerkbare situaties voor chauffeurs, planners en ondernemers oplevert. Vervolgens wordt er beterschap beloofd, maar verandert er weer niets”, aldus De Rijcke. “Er is weinig incentive voor de terminals om dit probleem aan te pakken, want niet het wegvervoer, maar de rederijen zijn hun klant. Als er een vrachtwagenchauffeur urenlang stil staat voelen zij dat dus niet in hun portemonnee, maar de transportondernemers wel. En die zijn er klaar mee om steeds de rekening te betalen.”

Veranderingen

TLN doet daarom de dringende oproep aan alle partijen binnen de logistieke keten om verantwoordelijkheid te nemen. Iedereen is namelijk gebaat bij een efficiënte logistieke keten, aldus De Rijcke. “Als we op dezelfde voet verder gaan dreigt de Rotterdamse haven steeds minder aantrekkelijk te worden als mainport, met volumedalingen tot gevolg. En dat gaat iedereen aan. Maar om het tij te keren, moet er snel iets veranderen.”

Door: Nationale Transportgids
 

19 april '24 ( 8:58)

Bermwerkzaamheden: deel N59 in juni twee weekenden dicht

In de weekenden van 7 tot 10 juni en van 14 tot 17 juni 2024 is de N59 tussen het Hellegatsplein (knooppunt A29) en afslag Den Bommel (Schaapsweg) afgesloten vanwege bermwerkzaamheden. Dat meldt Rijkswaterstaat.

19 april '24 ( 8:22)

Weg en oversteek in Leeuwarden enkele dagen afgesloten

Sinds gisteravond zijn de Oostergoweg en de fiets- en voetgangersoversteek Huizumerlaan in Leeuwarden niet bereikbaar vanwege werkzaamheden. Dit duurt tot en met zondag 21 april 2024. Daarover bericht de gemeente Leeuwarden.

18 april '24 (15:45)

Miljoeneninvestering Zeeland in wegen, wonen en leefbaarheid

De provincie Zeeland investeert de komende jaren vele miljoenen in onder meer wonen, wegen en leefbaarheid. Zo komt er in de periode 2025 tot en met 2027 jaarlijks 3 miljoen euro beschikbaar voor subsidies voor het verbeteren van de bestaande woningvoorraad en het versnellen van de woningbouw.

18 april '24 (12:16)

Gedeeltelijke afsluiting A2 door ongeluk met cementwagen

Bij een ongeluk op de A2 bij Maasbracht is een cementwagen op zijn zij belandt en nat cement vrijgekomen. Daarom is de snelweg in beide richtingen deels afgesloten en zijn er files ontstaan. Dit meldt de Telegraaf.

18 april '24 ( 8:15)

Europese autobranche in maart licht gekrompen

De Europese automarkt heeft vorige maand voor het eerst dit jaar een kleine krimp laten zien. Volgens de Europese brancheorganisatie ACEA komt dat waarschijnlijk doordat Pasen dit jaar vroeg viel. In verschillende landen betekende het een lange vakantie in maart en daarin hebben autodealers minder auto's verkocht.

17 april '24 (17:00)

Te veel te zware vrachtwagens over brug A7 bij Purmerend

Dagelijks rijden honderden te zware vrachtwagens over de brug in de A7 bij Purmerend, concluderen Rijkswaterstaat (RWS) en Transport en Logistiek Nederland (TLN) na metingen. Sinds begin april aan de brug wordt gewerkt, mogen voertuigen niet zwaarder dan 25 ton zijn. RWS en TLN waarschuwen dat de brug mogelijk voor al het vrachtverkeer sluit bij uitblijven van verbetering.

17 april '24 (16:30)

Bussen streekvervoerders staan zaterdag ook drie minuten stil

Ook alle bussen van de regionale streekvervoerders gaan zaterdag 3 minuten stilstaan om het geweld tegen NS-personeel van afgelopen weekend, laat een woordvoerder van Arriva weten.

17 april '24 (13:15)

Massaclaim sjoemeldiesels tegen Mercedes en Renault mag doorgaan

Stichting Car Claim mag een collectieve procedure beginnen namens bezitters van sjoemeldiesels van Mercedes-Benz en Renault. Dat heeft de Amsterdamse rechter bepaald. Stichting Car Claim procedeert met steun van de Consumentenbond om compensatie te krijgen voor honderdduizenden gedupeerde autobezitters.

17 april '24 (13:00)

Honderd geweldsincidenten tegen medewerkers Arriva in 2023

Arriva registreerde vorig jaar zo'n honderd gevallen van verbaal of fysiek geweld tegen medewerkers in treinen, laat de regionale vervoerder desgevraagd weten. Komende zaterdagavond zetten meerdere vervoerders hun voertuigen drie minuten stil om aandacht te vragen voor mishandeling van medewerkers.

17 april '24 (12:15)

Slimme stoplichten verzamelen veel informatie over autorijders

Slimme verkeerslichten die contact maken met de telefoons van weggebruikers brengen privacyrisico's met zich mee waar de overheden waarschijnlijk niet goed over hebben nagedacht. Daarvoor waarschuwt de Autoriteit Persoonsgegevens, die minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief met klem oproept uit te zoeken of de verkeerslichten voldoen aan de privacywetgeving (AVG).