Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Jaarlijks 80 doden door ongevallen met vrachtwagens, vaak door vermoeidheid

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Elk jaar overlijden ruim 80 mensen naar aanleiding van een verkeersongeval met een vrachtwagen, zo blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Vermoeidheid bij de vrachtwagenchauffeur blijkt regelmatig de oorzaak van deze ongelukken te zijn. En dit heeft weer alles te maken met het gebrek aan stand-airco’s, aldus de chauffeurs zelf. Dit meldt De Monitor.

In de periode tussen 2009 en 2018 werden er jaarlijks gemiddeld ruim 80 verkeersdoden in ongevallen met vrachtwagens geregistreerd, waarvan gemiddeld zes onder inzittenden van de vrachtwagen zelf en 74 onder de inzittenden van het andere voertuig. In 2018, het meest recente jaartal uit het onderzoek, ging het zelfs om 88 verkeersdoden.

Vermoeidheid

Volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) is verminderde alertheid door vermoeidheid bij vrachtwagenchauffeurs een belangrijke oorzaak van deze ongelukken. Een rapport van de OVV geeft aan dat slaperigheid bij vrachtwagenchauffeurs een rol speelt bij zeker 10 tot 25 procent van de verkeersongevallen met vrachtwagens. Een gebrek aan geschikte rustplaatsen langs de snelwegen is hier op van invloed, maar ook de temperatuur in cabines gedurende de nacht is een belangrijke factor.

Stand-airco

In de cabine van een vrachtwagen zonder stand-airco kan het op hete dagen ’s nachts ontzettend warm worden. Dit zorgt er voor dat vrachtwagenchauffeurs door de hitte slecht slapen en de volgende dag vermoeid, en dus minder alert, weer de weg op gaan. Uit een enquête van CNV Vakmensen blijkt dat in de zomer van 2019 slechts 20 procent van de chauffeurs een stand-airco in de cabine had. Van deze groep vindt maar liefst 97 procent de stand-airco zo belangrijk dat ze niet meer zonder zouden willen. Vier op de tien chauffeurs zonder stand-airco heeft wel eens bij de werkgever gevraagd om deze voorziening, maar hier wordt bijna altijd negatief op gereageerd: het is te duur, onzin of niet nodig. Zo goed als alle chauffeurs (95 procent) wil dat nieuwe vrachtwagens standaard voorzien worden van een stand-airco.

Aschwin Cannoo, internationaal vrachtwagenchauffeur, gaat nog een stapje verder, en uit daarmee een breed gedeelde wens: “We willen dat de stand-airco wettelijk verplicht wordt. Niet alleen omdat dat voor de chauffeurs comfortabeler is, maar ook vanwege de verkeersveiligheid.”

Door: Nationale Transportgids

29 maart '24 ( 9:45)

Pasen: drukte op wegen begonnen

De paasdrukte op de wegen begint vrijdag even na 09.00 uur op gang te komen. Een woordvoerder van de ANWB meldt dat er op de A12 van de Duitse grens naar Arnhem een file van negen kilometer staat tussen de grens en Duiven. Dat levert een vertraging op van tussen een kwartier en een halfuur.

29 maart '24 ( 6:00)

Gemeenteraad Haarlem breidt betaald parkeren niet uit

De gemeenteraad van Haarlem heeft donderdagavond het plan ingetrokken om betaald parkeren in de stad uit te breiden. Daarmee geeft de raad gehoor aan de uitkomst van een referendum onder inwoners.

28 maart '24 (13:48)

Herstel Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025

Het herstel van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025. Volgens Rijkswaterstaat is meer tijd nodig dan gedacht door een nieuwe manier van bouwen waarbij de grondwaterstand niet verlaagd hoeft te worden. Het wegdek van de tunnel kwam in december 2022 omhoog, de werkzaamheden zouden volgens de eerste planning in 2024 klaar zijn.

28 maart '24 (13:48)

Mercedes-Benz aansprakelijk gesteld in sjoemeldieselzaak

De rechter in Duitsland heeft autoconcern Mercedes-Benz Group aansprakelijk gesteld in een zaak die bezitters van sjoemeldiesels hadden aangespannen. Het toenmalige Daimler zou jarenlang software in dieselauto's hebben geïnstalleerd. Daardoor leken de auto's bij testen te voldoen aan de geldende uitstootnormen, terwijl dit in de praktijk niet zo was.

28 maart '24 (13:48)

Meer aanvragen voor subsidie elektrische truck dan er geld beschikbaar is

De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het budget voor dit jaar bedroeg 45 miljoen euro en het totaal aangevraagde subsidiebedrag is 46,5 miljoen euro.

28 maart '24 ( 8:15)

Positief resultaat voor laadbedrijf Fastned

De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's Fastned heeft vorig jaar een stap richting winstgevendheid gezet. Voor de aftrek van onder andere rentes, belastingen en afschrijvingen boekte het bedrijf een positief resultaat.

28 maart '24 ( 6:00)

ANWB verwacht drukke wegen rond Pasen

Dagjesmensen en toeristen grijpen het paasweekend massaal aan om de weg op te gaan, verwacht de ANWB. De drukte begint donderdagmiddag al, als mensen vanaf hun werk naar huis rijden en gelijktijdig het recreatieverkeer op gang komt. Dat was vorig jaar goed voor de drukste spits van het jaar met 1491 kilometer file. De drukte is volgens de verkeersinformatiedienst vooral voelbaar in het midden van het land en in Noord-Brabant.

27 maart '24 (17:00)

Opvoersetjes e-bikes op openbare weg worden verboden door kabinet

Het kabinet is van plan bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen strafbaar te stellen op de openbare weg. Daarover wordt binnenkort een officieel besluit genomen, bevestigt een ingewijde na berichtgeving door RTL Nieuws. Op eigen terrein blijven opgevoerde e-bikes wel toegestaan.

27 maart '24 (12:19)

Grote interesse voor AanZET-subsidie voor aanschaf van Zero-Emissie Trucks

De subsidieregeling voor het aanvragen van een Zero-Emissie Truck (AanZET) is op de eerste dag van de openstelling al voor meer dan de helft van het beschikbare budget aangevraagd. Op dinsdag 26 maart om 12 uur waren al 350 aanvragen binnengekomen en om 16.00 uur stond het aantal aanvragen op 402. Dit meldt de RAI Vereniging. 

27 maart '24 (10:45)

Laatste dieselvoertuig ooit van Volvo uit fabriek gerold

Autofabrikant Volvo heeft zijn laatste dieselauto gemaakt. Dat laatste dieselvoertuig, een XC90, werd geproduceerd in de fabriek in het Zweedse Torslanda. Dit exemplaar krijg een plek in een museum van Volvo in Gotenburg.