Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Van Dooren Transport viert 125-jarig jubileum, wordt Hofleverancier

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Van Dooren Transport uit Hillegom bestaat dit jaar 125 jaar, en heeft daarom afgelopen weekend het predicaat Hofleverancier ontvangen. Het bedrijf is al sinds 1895 in Hillegom gevestigd en wordt nu gerund door de vijfde generatie Van Dooren. Dit meldt TTM.

In 1895 richtte Dirk van Dooren, na jaren persoonlijk koetsier van de burgemeester van Hillegom te zijn geweest, zijn eigen bedrijf op: een stalhouderij voor paarden en de stalling en onderhoud van rijtuigen van welgestelde inwoners van Hillegom. Rond 1900 neemt zoon Jurrian Gerrit van Dooren de zaak over van zijn vader. De bollenteelt en -handel floreerde op dat moment in de streek, en Van Dooren stapte over op goederenvervoer, maar bleef ook specialist in personenvervoer, rouw- en trouwvervoer en een ambulancedienst voor de gemeente Hillegom.

In 1949 opende de derde generatie Van Dooren (wederom een Dirk) een nieuwe locatie in Breezand. Hij was één van de eersten die de uitdaging aandurfde om het transport naar de Bollenstreek met vrachtwagens uit te gaan voeren.

In 1986 stopte de vierde generatie Van Dooren met het taxi- en ambulancevervoer om de focus op de kernactiviteit te leggen: wegtransport, met name van bloembollen, planten en boomkwekerijproducten.

Sinds 2003 runt de vijfde generatie Van Dooren het familiebedrijf. Dick, Alex en Jurgen hebben samen een aantal strategische overnames uitgevoerd, waardoor Van Dooren Transport nu drie bedrijfslocaties, 40 wagens en 50 personeelsleden telt.

Jubileum

Op zaterdag 5 september kreeg Van Dooren Transport het predicaat Hofleverancier uitgereikt door Jaap Smit, commissaris van de Koning in Zuid-Holland. Vanwege het coronavirus zijn de festiviteiten rond het jubileum geannuleerd, maar “wat in het vat zit verzuurt niet”, aldus Alex van Dooren.

Door: Nationale Transportgids

28 maart '24 (13:48)

Herstel Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025

Het herstel van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025. Volgens Rijkswaterstaat is meer tijd nodig dan gedacht door een nieuwe manier van bouwen waarbij de grondwaterstand niet verlaagd hoeft te worden. Het wegdek van de tunnel kwam in december 2022 omhoog, de werkzaamheden zouden volgens de eerste planning in 2024 klaar zijn.

28 maart '24 (13:48)

Mercedes-Benz aansprakelijk gesteld in sjoemeldieselzaak

De rechter in Duitsland heeft autoconcern Mercedes-Benz Group aansprakelijk gesteld in een zaak die bezitters van sjoemeldiesels hadden aangespannen. Het toenmalige Daimler zou jarenlang software in dieselauto's hebben geïnstalleerd. Daardoor leken de auto's bij testen te voldoen aan de geldende uitstootnormen, terwijl dit in de praktijk niet zo was.

28 maart '24 (13:48)

Meer aanvragen voor subsidie elektrische truck dan er geld beschikbaar is

De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het budget voor dit jaar bedroeg 45 miljoen euro en het totaal aangevraagde subsidiebedrag is 46,5 miljoen euro.

28 maart '24 ( 8:15)

Positief resultaat voor laadbedrijf Fastned

De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's Fastned heeft vorig jaar een stap richting winstgevendheid gezet. Voor de aftrek van onder andere rentes, belastingen en afschrijvingen boekte het bedrijf een positief resultaat.

28 maart '24 ( 6:00)

ANWB verwacht drukke wegen rond Pasen

Dagjesmensen en toeristen grijpen het paasweekend massaal aan om de weg op te gaan, verwacht de ANWB. De drukte begint donderdagmiddag al, als mensen vanaf hun werk naar huis rijden en gelijktijdig het recreatieverkeer op gang komt. Dat was vorig jaar goed voor de drukste spits van het jaar met 1491 kilometer file. De drukte is volgens de verkeersinformatiedienst vooral voelbaar in het midden van het land en in Noord-Brabant.

27 maart '24 (17:00)

Opvoersetjes e-bikes op openbare weg worden verboden door kabinet

Het kabinet is van plan bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen strafbaar te stellen op de openbare weg. Daarover wordt binnenkort een officieel besluit genomen, bevestigt een ingewijde na berichtgeving door RTL Nieuws. Op eigen terrein blijven opgevoerde e-bikes wel toegestaan.

27 maart '24 (12:19)

Grote interesse voor AanZET-subsidie voor aanschaf van Zero-Emissie Trucks

De subsidieregeling voor het aanvragen van een Zero-Emissie Truck (AanZET) is op de eerste dag van de openstelling al voor meer dan de helft van het beschikbare budget aangevraagd. Op dinsdag 26 maart om 12 uur waren al 350 aanvragen binnengekomen en om 16.00 uur stond het aantal aanvragen op 402. Dit meldt de RAI Vereniging. 

27 maart '24 (10:45)

Laatste dieselvoertuig ooit van Volvo uit fabriek gerold

Autofabrikant Volvo heeft zijn laatste dieselauto gemaakt. Dat laatste dieselvoertuig, een XC90, werd geproduceerd in de fabriek in het Zweedse Torslanda. Dit exemplaar krijg een plek in een museum van Volvo in Gotenburg.

27 maart '24 ( 8:00)

VVN: geen fatbikes bij praktisch verkeersexamen

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft besloten om fatbikes niet toe te staan tijdens het eigen praktisch verkeersexamen waarbij kinderen een route fietsen, meldt de organisatie woensdag. Dat de fatbike in potentie hoge snelheden kan bereiken kan "leiden tot gevaarlijke situaties voor zowel kinderen als de omgeving", vindt directeur Evert-Jan Hulshof. Volgens hem staat dat haaks op de eigen doelstellingen en de manier waarop het examen wordt afgenomen.

26 maart '24 (12:15)

Volgens Babboe rond Pasen meer duidelijkheid over terugroepen bakfietsen

Mensen met een bakfiets van Babboe krijgen rond Pasen meer duidelijkheid over de modellen die het bedrijf moet terugroepen, meldt een woordvoerster van moederbedrijf Accell. Ruim een maand geleden maakte de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bekend dat de meeste modellen moeten worden teruggeroepen omdat de veiligheidsrisico's van de fietsen te groot zijn. Tot nu toe heeft Babboe alleen de modellen CITY, CITY E, MINI en MINI E teruggeroepen.