Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Van Dijk Logistics tevreden met Scania’s op bio-LNG

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Van Dijk Logistics in Venray rijdt sinds vorig jaar zo succesvol met twee Scania G410 trekkers op bio-LNG dat hij begin dit jaar nog drie Scania’s op LNG in gebruik nam. In het najaar moeten er weer vijf volgen. Daarmee zet Van Dijk binnen twee jaar nagenoeg zijn hele Nederlandse vloot over op Scania LNG-trucks. Zijn doel: zero-CO2-uitstoot voor zijn hele wagenpark. Dit meldt Scania. 

“Het is mijn visie om geheel zonder CO2-uitstoot te transporteren. Niet omdat mijn klanten daarop aandringen maar omdat ik het wil”, vertelt directeur John van Dijk. “Wij rijden al jarenlang intermodaal via het spoor op Italië met schuifzeilcontainers. Het grootste deel van onze transportkilometers is dus al elektrisch. Maar het vóór en nátransport gaat nog te vaak op diesel. Dat wil ik anders.”

Die kans komt in 2019 als Van Dijk samen met Rolande en Scania kan meedoen aan een EU-praktijkproef voor bio-LNG. “De EU heeft subsidie en in ruil daarvoor moet ik alle data die we tijdens de proef genereren, delen met Brussel.”

Veel geleerd

De eerste twee bio-LNG Scania’s van Van Dijk zijn in feite één groot living lab. “Het zijn rollende testopstellingen en we hebben er veel van geleerd”, geeft Van Dijk toe. “Om te beginnen dat je met het juiste materieel het break even punt bij LNG veel meer naar beneden kunt brengen dan we tot nu toe dachten. Bij mij ligt dat nu op 95.000 kilometer. De optimalisering van de juiste cabinelengte in combinatie met de negen tons vooras zorgt ervoor dat ik met één as minder toch veilig met 50 ton kan rijden. En dat doen wij veel want wij zijn de grootste tegelvervoerder van Nederland.”

Scania G410

Van Dijk koos aanvankelijk voor X-sturende assen omdat hij 410 pk niet overdreven veel vond voor 50 ton. “Ik was bang voor meer verbruik omdat de zwaar beladen trailer met wide spreadassen meer wringt. Ik had best wel wat meer pk’s gewild. Maar de Scania G-cabine past zo optimaal in ons concept dat we toch voor Scania zijn gegaan. Bovendien wees de Scaniadealer terecht op het hoge koppel van de 410 pk LNG-motor.”

Geslaagde proef

De resultaten van de proef op bio-LNG zijn in combinatie met de geoptimaliseerde configuratie zo goed, dat Van Dijk begin dit jaar nog drie LNG trekkers volgens hetzelfde concept in gebruik neemt. “Op die trucks zit geen subsidie meer maar we hebben er toch een gezonde businesscase mee. En dan heb ik nog niet eens voordeel van de Maut of tanken in België.”

Door: Nationale Transportgids

01 juli '25 (16:36)

Afsluitdijk dicht in beide richtingen door technische problemen

De Afsluitdijk is in beide richtingen dicht door technische problemen bij de Stevinsluizen. Dat meldt de verkeersdienst van de ANWB. Het is niet bekend hoe lang dit gaat duren. Het verkeer moet omrijden via de A6 in Flevoland.

01 juli '25 (16:36)

Kustwacht Nederland na storing weer bereikbaar via marifoon

De radiosystemen van Kustwacht Nederland werken weer. De kustwacht kon dinsdagochtend geen berichten ontvangen of verzenden via de marifoon. De oorzaak was een probleem met het zogeheten routeringsprotocol, dat ervoor moet zorgen dat berichten op de juiste plaats komen. Inmiddels is de dienst weer bereikbaar via de marifoon en kan ze ook weer navigatie- en weerberichten verzenden.

01 juli '25 (16:36)

Ook dinsdag drukkere dag voor Wegenwacht door hitteproblemen

De Wegenwacht heeft het ook dinsdag drukker dan normaal door pechgevallen die te maken hebben met de hitte. De pechdienst van de ANWB ziet vooral gestrande automobilisten waarbij de auto start- of accuproblemen heeft.

01 juli '25 (14:21)

Pilot gemeente Groningen: elektrische auto’s opladen met speciale stoeptegels

De gemeente Groningen start een pilot met ‘kabelgoottegels’. Met deze speciale stoeptegels kunnen inwoners hun elektrische auto opladen vanaf het eigen huis via een kabel in de stoep. De gemeente wil elektrisch rijden op deze manier makkelijker maken én onderzoeken of deze oplossing goed werkt in de openbare ruimte. Daarover bericht de gemeente Groningen.

01 juli '25 (11:09)

Nog altijd problemen op A9 na dodelijk ongeval

Op de A9 bij knooppunt Badhoevedorp zijn dinsdagochtend nog altijd problemen na een dodelijk ongeval van maandagavond. De weg richting Amstelveen is voorlopig nog dicht, en Rijkswaterstaat zegt nog niet te weten hoe laat de weg weer wordt vrijgegeven.

01 juli '25 (11:09)

ANWB-campagne rondom auto te water: gordels los, ruit open, eruit

De ANWB lanceert een "bewustwordingscampagne" rondom wat mensen moeten doen als ze met hun auto te water raken. In de kern komt het advies neer op: maak de gordel los, open de ruit en ga via die opening de auto uit.

01 juli '25 (11:09)

GVB blijft vervoerder in Amsterdam en breidt dienstregeling uit

GVB blijft de komende elf jaar het openbaar stadsvervoer in en om Amsterdam verzorgen. Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam heeft dat besloten. De stadsvervoerder zet in op meer en beter ov in de stad.

01 juli '25 ( 9:57)

Ernstig ongeluk op A9: man en vrouw komen om het leven

Gisteravond zijn twee mensen in een personenauto overleden na een dodelijk ongeval op de A9 bij Badhoevedorp. Een 45-jarige vrouw uit Leerdam en een 70-jarige man uit de gemeente Bronckhorst overleefden het ongeluk tussen een vrachtwagen en twee auto’s niet. Dit meldt RTL.

01 juli '25 ( 8:33)

Zwaar ongeval met vrachtwagen op A58 bij Goes

Maandag 30 juni 2025 was er op de A58 bij Goes een ernstig ongeluk met een vrachtwagen. Diverse hulpdiensten waren daarna ter plekke. De weg richting Vlissingen is enige tijd afgesloten geweest, mede vanwege diesel op de weg. Dat meldt HVZeeland.nl.

30 juni '25 (13:12)

Drukke dag voor Wegenwacht door oververhitte auto's

De Wegenwacht heeft het maandag extra druk door pechgevallen die te maken hebben met de warmte. "Auto's houden niet van extremen", zegt een woordvoerder. De pechdienst van de ANWB houdt er rekening mee dat 4400 gestrande automobilisten maandag hulp nodig hebben. Dat zijn er op een normale dag zo'n 3800.