Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Van Dijk Logistics tevreden met Scania’s op bio-LNG

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Van Dijk Logistics in Venray rijdt sinds vorig jaar zo succesvol met twee Scania G410 trekkers op bio-LNG dat hij begin dit jaar nog drie Scania’s op LNG in gebruik nam. In het najaar moeten er weer vijf volgen. Daarmee zet Van Dijk binnen twee jaar nagenoeg zijn hele Nederlandse vloot over op Scania LNG-trucks. Zijn doel: zero-CO2-uitstoot voor zijn hele wagenpark. Dit meldt Scania. 

“Het is mijn visie om geheel zonder CO2-uitstoot te transporteren. Niet omdat mijn klanten daarop aandringen maar omdat ik het wil”, vertelt directeur John van Dijk. “Wij rijden al jarenlang intermodaal via het spoor op Italië met schuifzeilcontainers. Het grootste deel van onze transportkilometers is dus al elektrisch. Maar het vóór en nátransport gaat nog te vaak op diesel. Dat wil ik anders.”

Die kans komt in 2019 als Van Dijk samen met Rolande en Scania kan meedoen aan een EU-praktijkproef voor bio-LNG. “De EU heeft subsidie en in ruil daarvoor moet ik alle data die we tijdens de proef genereren, delen met Brussel.”

Veel geleerd

De eerste twee bio-LNG Scania’s van Van Dijk zijn in feite één groot living lab. “Het zijn rollende testopstellingen en we hebben er veel van geleerd”, geeft Van Dijk toe. “Om te beginnen dat je met het juiste materieel het break even punt bij LNG veel meer naar beneden kunt brengen dan we tot nu toe dachten. Bij mij ligt dat nu op 95.000 kilometer. De optimalisering van de juiste cabinelengte in combinatie met de negen tons vooras zorgt ervoor dat ik met één as minder toch veilig met 50 ton kan rijden. En dat doen wij veel want wij zijn de grootste tegelvervoerder van Nederland.”

Scania G410

Van Dijk koos aanvankelijk voor X-sturende assen omdat hij 410 pk niet overdreven veel vond voor 50 ton. “Ik was bang voor meer verbruik omdat de zwaar beladen trailer met wide spreadassen meer wringt. Ik had best wel wat meer pk’s gewild. Maar de Scania G-cabine past zo optimaal in ons concept dat we toch voor Scania zijn gegaan. Bovendien wees de Scaniadealer terecht op het hoge koppel van de 410 pk LNG-motor.”

Geslaagde proef

De resultaten van de proef op bio-LNG zijn in combinatie met de geoptimaliseerde configuratie zo goed, dat Van Dijk begin dit jaar nog drie LNG trekkers volgens hetzelfde concept in gebruik neemt. “Op die trucks zit geen subsidie meer maar we hebben er toch een gezonde businesscase mee. En dan heb ik nog niet eens voordeel van de Maut of tanken in België.”

Door: Nationale Transportgids

02 juli '25 (15:46)

Code oranje in Overijssel, Gelderland en Limburg om zwaar onweer

Het KNMI heeft voor de provincies Overijssel, Gelderland en Limburg code oranje uitgeroepen om zware onweersbuien. De waarschuwing geldt van 15.00 uur tot 19.00 uur voor Limburg en van 16.00 uur tot 20.00 uur voor Overijssel en Gelderland.

02 juli '25 (15:46)

Vervoerregio's houden zorgen over toekomst ov ondanks steun Kamer

Vervoerregio's en provincies zijn "verheugd" over de brede steun in de Tweede Kamer voor een motie om de bezuinigingen op het regionale openbaar vervoer voor 2026 deels terug te draaien. Ze zeggen tegelijkertijd dat er meer moet gebeuren om het ov gezond en betaalbaar te houden. Ook vragen ze zich af hoe het demissionaire kabinet de oproep van de Kamer in de begroting gaat verwerken.

02 juli '25 (13:25)

Prijsverschil tussen duurste en goedkoopste tankstation is bijna 30 euro

Benzine in Nederland kost nu gemiddeld 1,928 euro per liter, maar de verschillen tussen tankstations zijn enorm. Tanken bij de duurste pomp kost je tot 2,259 euro per liter, terwijl je elders voor 1,708 euro per liter al klaar bent. Bij een volle tank van 50 liter betaal je dan 27,55 meer. Dit blijkt uit onderzoek van Independer, zo meldt de vergelijkingssite.

02 juli '25 (10:38)

Kamer wil dat kabinet afziet van bezuinigingen op regionaal ov

Zie af van de bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer, vraagt de Tweede Kamer aan het demissionaire kabinet. Een motie van Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA), Pieter Grinwis (ChristenUnie) en Bart van Kent (SP) kreeg dinsdag steun van een meerderheid. De partijen willen dat er in de begroting van volgend jaar een oplossing komt maar zeggen in de motie niet waar het geld vandaan moet komen.

02 juli '25 ( 8:21)

Code oranje in drie provincies: stevige onweersbuien in het oosten

Met uitzondering van de Wadden ook vandaag hitte. In Noord-Brabant, Limburg en Gelderland is vanwege extreme hitte code oranje van kracht. Dat meldt KNMI.

02 juli '25 ( 8:04)

Stijging verkoop campers en caravans

In de eerste helft van 2025 is de verkoop van nieuwe caravans en campers in Nederland gestegen. Van alle kampeerauto's en caravans staan de meeste geregistreerd in Noord-Brabant. Dat meldt Nederlands Dagblad.

01 juli '25 (16:36)

Kustwacht Nederland na storing weer bereikbaar via marifoon

De radiosystemen van Kustwacht Nederland werken weer. De kustwacht kon dinsdagochtend geen berichten ontvangen of verzenden via de marifoon. De oorzaak was een probleem met het zogeheten routeringsprotocol, dat ervoor moet zorgen dat berichten op de juiste plaats komen. Inmiddels is de dienst weer bereikbaar via de marifoon en kan ze ook weer navigatie- en weerberichten verzenden.

01 juli '25 (16:36)

Afsluitdijk dicht in beide richtingen door technische problemen

De Afsluitdijk is in beide richtingen dicht door technische problemen bij de Stevinsluizen. Dat meldt de verkeersdienst van de ANWB. Het is niet bekend hoe lang dit gaat duren. Het verkeer moet omrijden via de A6 in Flevoland.

01 juli '25 (16:36)

Ook dinsdag drukkere dag voor Wegenwacht door hitteproblemen

De Wegenwacht heeft het ook dinsdag drukker dan normaal door pechgevallen die te maken hebben met de hitte. De pechdienst van de ANWB ziet vooral gestrande automobilisten waarbij de auto start- of accuproblemen heeft.

01 juli '25 (14:21)

Pilot gemeente Groningen: elektrische auto’s opladen met speciale stoeptegels

De gemeente Groningen start een pilot met ‘kabelgoottegels’. Met deze speciale stoeptegels kunnen inwoners hun elektrische auto opladen vanaf het eigen huis via een kabel in de stoep. De gemeente wil elektrisch rijden op deze manier makkelijker maken én onderzoeken of deze oplossing goed werkt in de openbare ruimte. Daarover bericht de gemeente Groningen.