Van Grinsven kiest voor Scania P450 6x4 voor bronbemaling

Van Grinsven grondboringen en bronbemaling uit Wilbertoord zette recent een nieuwe Scania P450 6x4 met een aangedreven vooras en een gestuurde naloopas in een XT-uitvoering op de weg. Of exacter gezegd: op de bouwplaats. Want de Scania vormt een essentieel element in het hele proces rond een bronbemaling. Om de configuratie compleet te maken werd het chassis voorzien van een 24 ton/meter kraan. Dit meldt Scania. 

De nieuwe Scania is heel bijzonder opgebouwd. “Wij gaan met deze auto bronbemalen. Daarom staat er achter de cabine een 24 ton/meter kraan die zestien meter kan uitschuiven voor het hijsen van buizen. Bij het opstarten van een bemaling heb je veel schoon water nodig. Dat voeren we zelf mee in een platte watertank met een inhoud van 8.000 liter die op het chassis ligt. Uiteraard zitten daar slingerschotten in, ook voor de stevigheid want daarbovenop is de laadbak gebouwd. Daarop is plaats voor de losse bronbemalingsinstallatie en verder zijn er rekken voor alle slangen en buizen. In het chassis hebben we nog een PTO aangedreven pomp zitten. Samen met de losse boormachine die we op de aanhanger meenemen, vormt dat al het gereedschap om een bronbemaling aan te leggen.”

Gewichtsverdeling

Dat Van Grinsven voor een 6x4 met een aangedreven vooras en een gestuurde naloopas kiest, heeft alles te maken met het gewicht én het feit dat hij veel naast het asfalt werkt. “Als wij met alles aan boord naar een bronbemalingswerk gaan, weegt het voertuig 30 ton. Vanwege de gewichtsverdeling vraagt dat om een derde as. Met de dubbele aandrijving kan je nét iets makkelijker uit de voeten op een bouwplaats. Maar toch laten we al gauw rijplaten leggen. Want het is natuurlijk geen echt offroadvoertuig. De 450 pk hebben we zeker niet altijd nodig. Al halen we met de aanhanger erbij wel zo’n 48 ton.”

Door: Nationale Transportgids