Tachograaffraude moeilijk aan te pakken, ILT wil steviger optreden

In haar jaarverslag geeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zelf aan dat ze vaak achter de feiten aanloopt wat betreft tachograaffraude. Omdat deze vorm van fraude technisch erg ingewikkeld is geworden is het voor de ILT lastig om hier goed op te handhaven. Toch hoopt de ILT stappen te kunnen zetten om deze fraude beter aan te kunnen pakken in de toekomst. Dit meldt TTM.

In 2019 heeft de ILT hard gewerkt om tachograaffraude beter aan te kunnen pakken. Samen met Eurojust, Europol en de Belgische inspectie voert ze een onderzoek uit naar mogelijke Nederlandse helpers van een internationale criminele organisatie. Ook deed de ILT meerdere tests met geüploade tachograafdata van aangeschreven bedrijven om zo efficiënter te worden wat betreft slimmere inspecties via deskhandhaving.

Tachograaffraude opsporen langs de weg

Verder heeft de ILT ook de ambitie om langs de weg strenger te handhaven. “Tegenwoordig zit de manipulatie in de software. En dat is enorm lastig op te sporen. Overtreders worden steeds slimmer. Als inspectie lopen we vaak achter de feiten aan”, aldus de ILT. “We onderzoeken de manipulatie van tachografen via computerprogramma’s. We zoeken naar een manier om die manipulatie langs de kant van de weg op te sporen. Dat kunnen we nu nog niet.”

Fraude aanpakken in 2020

De ILT denkt in 2020 beter op te kunnen treden tegen tachograaffraude. Zo wil de inspectie het bijvoorbeeld moeilijker maken om de apparatuur die de rijtijden manipuleert online te kunnen aanschaffen. Daarnaast wil de ILT toezicht en opsporing beter aan elkaar koppelen. “Stel dat je een vrachtwagen op het spoor komt waarbij de tachograaf is gemanipuleerd. In een bestuurlijk traject kun je die vrachtwagen of tachograaf niet in beslag nemen. In een opsporingstraject kan dat wel. Door toezicht en opsporing te koppelen, kun je meer stappen zetten.”

Door: Nationale Transportgids