Chauffeurs vinden handscan in haven Rotterdam riskant wegens coronavirus

In de Rotterdamse haven worden handscans gebruikt in de terminal om de bestuurder van een vrachtwagen en de inhoud van de container te controleren. Vrachtwagenchauffeurs vrezen echter dat de handscans veel besmettingsgevaar met zich meebrengen. Zij zijn bang om op die manier besmet te raken met het coronavirus. Dit meldt RTV Rijnmond.

Chauffeurs moeten hun linkerhand in de handscan leggen, en die stelt vervolgens vast of de vingerafdrukken en lijnen van de hand gelijk zijn aan de gekoppelde CargoCard, waar onder andere de identiteit van de chauffeur op staat. “Je snapt wel dat deze methode geen frisse bedoeling is: je moet immers je hand in zo’n lezer steken terwijl dat eigenlijk een enorme virusverspreider is. Denk maar eens aan hoeveel handen er op een dag in dat apparaat gaan”, zegt een chauffeur tegen RTV Rijnmond.

Sommige chauffeurs maken de handscan voor gebruik zelf schoon, maar, vragen ze zich af, “waarom schaffen ze dat ding in coronatijd niet helemaal af, zoals sommige andere bedrijven wel doen?”

Wettelijk verplicht

Europe Container Terminals (ECT) is bekend met de klachten van de vrachtwagenchauffeurs, maar is voorlopig niet van plan de handscans uit te schakelen. “We zijn wettelijk verplicht tot identificatiecontroles”, aldus woordvoerder Rob Baghus. “Het maakt onderdeel uit van het veiligheidsbeleid, dat in samenspraak met de overheid en rederijen is opgesteld. Uitschakelen kan tot misbruik leiden en dat willen we ten alle tijden voorkomen.” ECT is wel overgegaan tot het regelmatig schoonmaken van de scans, maar roept de chauffeurs ook op om het apparaat zelf schoon te maken.

Door: Nationale Transportgids