Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Station Driebergen-Zeist ontvangt prijs voor behoud historische perronkap

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Station Driebergen-Zeist ontvangt prijs voor behoud historische perronkap
Een modern en duurzaam station waar de geschiedenis beleefd kan worden: dat is station Driebergen-Zeist in een notendop. Bij de verbouwing van het station werd de historische perronkap behouden. Daarvoor ontving het project op vrijdag 13 mei de Waarderingsprijs Erfgoed uit handen van Vereniging Geheugen van Zeist en de Stichting Driebergen-Rijsenburg Vroeger en Nu. Dat meldt ProRail.

De jury complimenteerde de initiatiefnemers en uitvoerders met het bereikte resultaat en sprak haar waardering uit voor het initiatief om de perronkap te behouden en in ere te herstellen. “De kap is op historisch verantwoorde wijze opgenomen in de nieuwbouw. Hij is op traditionele wijze gerestaureerd en past naadloos in het ontwerp van het station. Een prachtig voorbeeld van hoe oud en nieuw elkaar kunnen versterken,” aldus Ria Efdee, voorzitter van de jury.

Plaquette 

Regiodirecteur Harro Homan van ProRail onthulde de prijs, die in de vorm van een plaquette op een pilaar van de perronkap prijkt. “Het behoud van de kap ging niet zonder slag of stoot. Er zijn een aantal momenten in het project geweest waarop hij had kunnen sneuvelen”, vertelt Homan. ,,Toch hebben we ons ervoor ingezet om hem te behouden. De reiziger heeft er nu, naast een station dat van alle gemakken is voorzien, ook een stukje geschiedenis bij. En dat is ontzettend waardevol.”

Na drie jaar bouwen was het nieuwe station Driebergen-Zeist op 31 maart 2020 gereed. In de nieuwe situatie loopt de hoofdstraat onder de sporen door. Dat betekent geen lange files meer voor de overweg en niet langer onveilige situaties waarbij voetgangers over het spoor rennen om hun trein te halen.

Veiligheid 

Ook de veiligheid op de perrons is verbeterd. De intercity’s rijden over de buitenste sporen zodat ze niet meer vlak langs de wachtende reizigers razen. In het midden is één breed perron waar alleen de sprinters stoppen. Fietsers hebben hun eigen fietsroute onder het station door en kunnen hun fiets veilig en droog parkeren in de fietsenstalling onder het station.

Door: Nationale Transportgids 

08 juli '25 (12:58)

Arriva en NS zetten extra treinen in rondom de Nijmeegse Vierdaagse

NS en Arriva zetten extra treinen in van en naar Nijmegen in de week van de Nijmeegse Vierdaagse en tijdens de Vierdaagsefeesten. De vervoerders willen op die manier de grote stroom aan reizigers goed opvangen. Dat meldt Hart van Nederland.

08 juli '25 (10:10)

Geen treinverkeer tussen Amsterdam RAI en Diemen Zuid

Van maandag 7 juli tot en met zaterdag 12 juli 2025 werkt ProRail intensief aan het spoor bij station Duivendrecht. Deze werkzaamheden zijn nodig om het spoor veilig en betrouwbaar te houden. Tijdens deze periode wordt er dag en nacht gewerkt. Dit kan mogelijk hinder opleveren voor de omgeving. Daarover bericht ProRail.

07 juli '25 (15:36)

NS brengt je veilig naar de Nijmeegse Vierdaagse

Ruim 1,5 miljoen wandelaars en feestvierders gaan vanaf zaterdag 12 juli weer genieten van het grootste feest van Nijmegen. De Nijmeegse Vierdaagse is van dinsdag 15 tot en met vrijdag 18 juli, maar ook de dagen ervoor stroomt de stad al vol. NS en Arriva rijden vanaf zaterdag 12 juli extra treinen van en naar Nijmegen. Dat meldt NS.

07 juli '25 (12:00)

Geen treinverkeer tussen Hengelo en Enschede vanwege werkzaamheden

Van donderdag 17 tot en met zondag 20 juli werkt ProRail tussen Hengelo en Enschede aan de treinbeveiliging op het spoor. Hierdoor kunnen NS en Blauwnet geen treinen rijden tussen Hengelo en Enschede. De NS Sprinters vanuit Apeldoorn rijden op donderdag 17 en vrijdag 18 juli niet verder dan Almelo, de Intercity rijdt wel door naar Hengelo. NS en Blauwnet zetten op alle dagen bussen in tussen Hengelo en Enschede. De NS-bussen rijden rechtstreeks van Hengelo naar Enschede en andersom, de bussen van Blauwnet stoppen ook op station Enschede Kennispark. Dat meldt de NS.

04 juli '25 ( 8:52)

Veiligere overweg Kleine Spoorbomen in Hilversum

Auto’s en ander gemotoriseerd verkeer kunnen niet langer gebruikmaken van de overweg aan de Kleine Spoorbomen in Hilversum. Deze overweg kan alleen nog worden gepasseerd door fietsers en voetgangers. Daardoor is het een veilige, overzichtelijke oversteek geworden. Dat meldt ProRail.

03 juli '25 ( 8:44)

Weer minder goederenvervoer over het spoor

Het goederenvervoer over het spoor vanuit Nederland naar het buitenland is vorig jaar opnieuw gedaald, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De afname komt vooral doordat er minder kolen naar Duitsland worden vervoerd.

02 juli '25 (15:46)

Overijssel steekt 52,5 miljoen euro in vervanging dieseltreinen

De provincie Overijssel heeft 52,5 miljoen euro vrijgemaakt om de oude dieseltreinen op het spoor tussen Almelo en Hardenberg te kunnen vervangen door elektrische treinen. De Provinciale Staten stemden unaniem in met die investering. Het is de bedoeling dat de ombouw van het spoor tussen de stations van Almelo en Mariënberg (gemeente Hardenberg) eind 2028 is afgerond, als de nieuwe ov-concessie van vijftien jaar ingaat.

02 juli '25 (15:46)

Verwachting ProRail: wind gaat treinverkeer op hsl minder hinderen

Het treinverkeer op de hogesnelheidslijn is volgens spoorbeheerder ProRail "veel beter beschermd" tegen de harde wind na de plaatsing van wind- en geluidsschermen. Die zijn de afgelopen jaren langs de spoorlijn gezet om de wind tegen te houden.

01 juli '25 ( 9:09)

Reisassistentie op veertig treinstations in Limburg

De provincie Limburg investeert in toegankelijk openbaar vervoer. Ze verleent Arriva een projectsubsidie van 651.447 euro voor het inrichten en aanbieden van reisassistentie op veertig treinstations. Daarover bericht de provincie Limburg.

01 juli '25 ( 8:00)

Primeur in Nederland: circulaire spoorstaven

ProRail heeft zaterdag 28 juni en zondag 29 juni 2025 in Noord-Holland (op het traject Hoofddorp-Leiden) voor het eerst ruim dertig kilometer spoor met volledig circulaire spoorstaven vernieuwd. Deze spoorstaven zijn duurzaam vervaardigd uit gerecycled staal van oude Nederlandse spoorstaven. Een belangrijke stap in de verduurzaming van de spoorinfrastructuur en een primeur voor Nederland. Dat meldt ProRail.