Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Fiets- en voetgangerstunnel Olst komt begin mei onder het spoor

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 11 min
location_on [xx]km
Fiets- en voetgangerstunnel Olst komt begin mei onder het spoor
Hegeman Bouw & Infra werkt sinds 6 december aan de bouw van de fiets- voetgangerstunnel in het verlengde van de Ter Stegestraat in Olst. Tijdens de treinvrije periode van maandag 2 mei tot en met woensdag 4 mei, wordt het voorgebouwde deel van de tunnel onder het spoor gereden. De werkzaamheden kunnen worden gevolgd via een webcam. Dat meldt de gemeente Olst-Wijhe. 

Tijdens de treinvrije periode wordt het voorgebouwde deel van de tunnel onder het spoor gereden. De aannemer start op maandagnacht/ochtend 2 mei rond 01.00 uur en werkt continue door tot donderdagochtend 5 mei 05.00 uur. Vanaf 5 mei vervolgen ze hun werkzaamheden op de normale werktijden. De treinen rijden vanaf 5 mei weer volgens de normale dienstregeling.  

De aannemer verwijdert eerst het spoor en graaft een gat waar de tunneldelen komen te liggen. Vervolgens rijden ze de tunneldelen van het werkterrein naar de plek van de tunnel. Daarna bouwen ze het spoor weer op zodat de treinen er weer langs kunnen.  

Webcam 

Het inrijden van de tunneldelen is vaak spectaculair om te zien. Er staan open bouwhekken, zodat belangstellenden eventueel kunnen meekijken. Helaas is het zicht op de actie beperkt en bovendien gebeurt het inrijden van dit tunneldeel ’s nachts en vroeg in de ochtend van dinsdag 3 mei (rond 5:00 uur). Daarom is er een webcam geplaatst, zodat iedereen vanaf thuis kan meekijken. De webcam is te bekijken via het YouTube-kanaal van ProRail. Klik via ‘video’s’ op ‘nu live’. Daar staan alle livestreams van ProRail, waaronder de livestream in Olst. 

Van de opnames van de webcam wordt een timelapse gemaakt. Dit houdt in dat de filmopnames versneld worden afgespeeld in ongeveer één minuut. De timelapse wordt opgenomen in de film die de Videogroep Olst-Wijhe maakt van de bouw van de tunnel. 

Fietsroutenetwerk 

Met deze tunnel krijgt Olst een er een alternatieve en veilige route bij tussen het centrum van Olst, Het Averbergen, het nieuwe kindcentrum, sporthal De Hooiberg, de sportvelden en de route naar Boskamp. Deze fietsroute wordt opgenomen in het fietsroutenetwerk van de provincie Overijssel. 

Beroepsprocedure 

Er loopt nog een beroepsprocedure bij de Raad van State. De behandeling vindt plaats op 16 juni 2022, bijna 2 jaar nadat het bestemmingsplan die de aanleg van de tunnel mogelijk maakt, door de gemeenteraad is vastgesteld. Normaliter duurt het zo’n maand of negen voordat een beroep wordt behandeld bij de Raad van State. Die tijd was ook nodig om alle voorbereidingen te doen, die nodig waren voordat de daadwerkelijke bouw kon starten. Denk bijvoorbeeld aan het selecteren van een aannemer en een ‘buitendienststelling’ (de periode dat de treinen niet rijden) door ProRail. Doordat de beroepsprocedure zoveel langer op zich heeft laten wachten en omdat het bestemmingsplan rechtsgeldig is, heeft de gemeente in januari 2022 besloten het werk wel door te laten gaan omdat hierover in de tussentijd al allerlei afspraken, inclusief financiële verplichtingen, waren gemaakt. 

Locatie werkzaamheden 

De werkzaamheden vinden voornamelijk plaats in en om het werkterrein langs het Averbergen. Vanaf het werkterrein maakt de aannemer een route naar de locatie van de tunnel. De calamiteitenroute tussen de Enkweg en het Averbergen is tijdens de treinvrije periode volledig afgesloten. De veiligheidsregio is daarvan op de hoogte. De aannemer voert ook werkzaamheden uit in de Ter Stegestraat. Het laatste doodlopende stukje van de Ter Stegestraat is afgesloten.

Tegenover de Jan Hooglandstraat 30 maakt de aannemer een ballast depot. Tijdens de werkzaamheden moeten de inrit naar het depot en de doorgang over het Averbergen te allen tijde vrijgelaten worden in verband met de aan- en afvoer van materialen. Dit wordt aangegeven met borden. 

Aannemer 

Na de treinvrije periode gaat de aannemer bezig met het afbouwen van de tunnel en de toegangswegen. Al het voorbereidende werk daarvoor gebeurt op het werkterrein, maar na de treinvrije periode is de aannemer ook meer zichtbaar aan de kant van de Ter Stegestraat. De aannemer houdt zoveel mogelijk rekening met de schooltijden. De af- en aanvoer van werkmaterialen en grond gebeurt zoveel mogelijk via het Averbergen. Zo proberen ze de overlast tot een minimum te beperken. Er zijn geen omleidingen nodig. 

Tijdens de treinvrije periode werkt de aannemer ook ’s nachts. Dit doen ze zodat de treinen zo snel mogelijk weer kunnen rijden. Dit betekent echter wel dat er extra overlast is in deze periode, zeker ook ’s nachts. Alle omwonenden hebben hierover een brief ontvangen van de aannemer. 

Door: Nationale Transportgids 

29 maart '24 ( 8:15)

Overeenstemming FNV en NS over deel nieuwe cao

Vakbond FNV en NS hebben overeenstemming bereikt over een deel van een nieuwe cao, meldt FNV. De vakbond en NS zijn het onder meer eens geworden over een 1 procent hoger loon voor sommige werknemers en dat zij vanaf 1 januari volgend jaar nog eens 1 procent meer verdienen. Ook krijgen bepaalde medewerkers een eenmalige bonus, die kan oplopen tot 700 euro bruto.

29 maart '24 ( 7:39)

Positieve proef: ingang van station Almere Centrum afgesloten

NS en spoorwegbeheerder ProRail sluiten buiten de spits een ingang op station Almere Centrum. Dit om de veiligheid op en rondom het station te verbeteren. Het betreft de ingang aan het busplein. Daarover bericht NS.

26 maart '24 ( 8:24)

Unieke circulaire producten te koop in de NS Upcycle Shop

Op Rotterdam Centraal is maandag 25 maart 2024 de NS Upcycle Shop weer geopend. Treinfans kunnen er tot en met zaterdag 30 maart unieke items kopen. Bijvoorbeeld onderzetters of dienblaadjes die zijn gemaakt van oude gele informatieborden van stations. Dat meldt NS.

26 maart '24 ( 8:15)

Treinen van en naar Amsterdam-Zuid rijden weer volgens dienstregeling

Het treinverkeer van en naar Amsterdam-Zuid rijdt weer volgens dienstregeling. Dat meldt de NS, enkele uren nadat het station werd getroffen door een plofkraak. Daardoor konden treinen weliswaar langs het station rijden, maar daar niet stoppen.

26 maart '24 ( 6:15)

Geen treinverkeer van en naar Amsterdam-Zuid vanwege plofkraak

Door een plofkraak in Amsterdam-Zuid is er op last van de politie geen treinverkeer van en naar het treinstation mogelijk, meldt de NS. Op dit moment is de prognose dat de overlast duurt tot zeker 06.30 uur.

22 maart '24 ( 7:39)

Zes dagen lang werkzaamheden aan spoor bij 't Harde

In opdracht van spoorwegbeheerder ProRail gaat aannemer Swietelsky aan het spoor bij 't Harde werken. Tijdens de werkzaamheden rijden er bussen in plaats van treinen. Dat meldt ProRail.

20 maart '24 ( 9:45)

Minder internationale treinen naar Berlijn

Door een beperking aan materieel rijden er vandaag minder internationale treinen naar Berlijn. Dat heeft de Nederlandse Spoorwegen laten weten.

20 maart '24 ( 9:11)

Wisselstoring tussen Amsterdam en Schiphol verholpen

De wisselstoring die het treinverkeer tussen Amsterdam en Schiphol woensdagochtend platlegde, is verholpen. Het treinverkeer wordt vanaf 09.30 uur weer opgestart, meldt een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail. Het probleem kwam voort uit een beveiligingssysteem van de wissels, maar dat is nu opgelost.

20 maart '24 ( 8:34)

Door wisselstoring treinverkeer Schiphol bijna helemaal plat

Door een wisselstoring ligt het treinverkeer rond Schiphol woensdagochtend vrijwel helemaal plat. Ook dinsdagavond waren er al problemen op het spoor rond de luchthaven. Toen zorgde schade aan een bovenleiding in een van de Schipholtunnels ervoor dat er minder treinen van en naar Schiphol reden.

19 maart '24 ( 9:28)

Minder Intercity's Amsterdam - Eindhoven tot 21:00 vandaag

Tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven Centraal rijden dinsdag minder Intercity's als gevolg van een defect spoor, meldt de NS. De vervoerder verwacht dat de situatie duurt tot 21.00 uur.