Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Elk station is nu voorzien van een AED

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Elk station is nu voorzien van een AED
Op ieder station in Nederland is vanaf donderdag 17 maart een AED aanwezig. NS en ProRail hebben sinds juli 2021 hard gewerkt om op elk station minimaal een AED te plaatsen. De laatste is deze donderdag opgehangen op station Woerden. Dat meldt ProRail. 

AED staat voor ‘Automatische Externe Defibrillator’. Dit is een draagbaar apparaat dat het hartritme weer kan herstellen bij een hartstilstand. Dat gebeurt door het geven van een elektrische schok.

Grotere overlevingskansen

Door het aanbod van AED’s uit te breiden van de 50 grootste naar alle treinstations, leveren ProRail en NS een grote bijdrage aan een landelijk dekkend AED-netwerk. Dat vergroot de overlevingskans van mensen die op of rondom stations een hartstilstand krijgen. Er hangen vanaf donderdag 17 maart 575 AED’s verspreid over de 400 stations in Nederland. De AED's op de grootste stations worden vervangen. 

AED-loze zone

In maar liefst de helft van alle stations vervullen de AED’s een extra functie: ze dekken een AED-loze zone in de omgeving van het station af. Dit is een gebied zonder AED’s in een straal van 500 meter die zijn aangemeld bij het oproepsysteem HartslagNu. ‘‘Als Hartstichting zijn we zeer blij met de voortvarendheid waarmee NS en ProRail de stations hebben voorzien van AED’s”, zegt Hans Snijder, directeur van de Hartstichting. De nieuwe AED’s zijn te gebruiken op het station, maar ook in de omgeving van het station. Het is een belangrijke en onmisbare bijdrage voor een dekkend AED-netwerk, nu én in de toekomst.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Ans Rietstra, lid van de Raad van Bestuur van spoorbeheerder ProRail, wijst op de maatschappelijke verantwoordelijkheid die NS en ProRail nemen op stations. “Waar we ons in vroeger tijden vooral strikt hielden aan onze rol als vervoerder en spoorbeheerder, zien we tegenwoordig een bredere taak voor de spoorsector weggelegd. Die gaat niet alleen om reizigers snel en veilig van A naar B brengen, maar ook om het algehele welzijn van de mensen op stations. Dat vertaalt zich bijvoorbeeld in het rookverbod dat NS en ProRail enkele jaren geleden op stations hebben ingevoerd, in de watertappunten die NS heeft aangelegd en nu in de aanleg van meer AED’s.”

Anneke de Vries, directeur Stations en lid Raad van Bestuur NS: "Wij zijn als NS en ProRail blij dat wij kunnen bijdragen aan de opgave die we in Nederland nog hebben om AED-loze zones te vullen. Zo’n 17.000 mensen per jaar krijgen een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Als de reanimatie binnen de eerste zes minuten start, is de kans op overleven het grootst. Het liefst met de inzet van een AED.’’

Door: Nationale Transportgids

23 april '24 (16:00)

Alleen op vier grootste stations kan nog gepind worden

Alleen op de vier grootste stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal zijn nog werkende pinautomaten te vinden, meldt de NS. De spoorwegmaatschappij heeft uit voorzorg de overige 24 van de in totaal 42 geldautomaten tijdelijk gesloten vanwege recente plofkraken op station Amsterdam Zuid en station Delft.

23 april '24 (14:15)

Verkoop van Duitse NS-dochteronderneming Abellio

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag bekend. Daarmee zijn de laatste activiteiten van NS in het buitenland beëindigd. Het bedrijf wil zich volledig gaan richten op de Nederlandse reiziger, zowel voor binnenlands als internationaal treinverkeer.

23 april '24 ( 9:00)

Rover ontvangt 120 klachten over nieuwe samenreiskorting NS

Reizigersorganisatie Rover heeft in de afgelopen twee weken 120 klachten ontvangen over de nieuwe regels voor samenreiskorting van de NS. Reizigers klagen onder meer over "administratieve rompslomp, gebrek aan flexibiliteit en extra kosten".

23 april '24 ( 7:16)

Aangepaste dienstregeling rond Amsterdam Centraal in meivakantie

Spoorwegbeheerder ProRail voert van maandag 29 april tot en met zaterdag 4 mei 2024 werkzaamheden uit aan enkele spoorbruggen en sporen op en nabij station Amsterdam Centraal en op het traject Amsterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer ArenA. Hierdoor kunnen daar in deze periode minder treinen rijden. Dat meldt NS.

19 april '24 (11:30)

NS-personeel spreekt reizigers zaterdagavond toe tijdens actie

NS-medewerkers spreken reizigers zaterdagavond toe, tijdens de drie minuten dat treinen stilstaan en stationswinkels sluiten als actie tegen geweld. Het omroepbericht is te horen in alle 190 stilstaande treinen en stations, om 22.30 uur. Het is op dat tijdstip precies een week geleden dat een groep jongeren een hoofdconductrice van de NS mishandelde.

19 april '24 ( 9:04)

NS-stationswinkels sluiten zaterdagavond de deuren

Zaterdag 20 april 2024 staan niet alleen de treinen om 22.30 uur drie minuten stil. Ook alle NS-stationswinkels gaan op dat tijdstip dicht. Daarover bericht NS.

18 april '24 (13:45)

ProRail: ook in 2024 veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt spoorbeheerder ProRail bij de presentatie het donderdag gepresenteerde jaarverslag over 2023.

18 april '24 (11:30)

Extra NS-treinen op Koningsdag

Op Koningsdag, 27 april, rijden de treinen van de NS volgens de speciale Oranjedienstregeling. Naar veel steden rijden dan meer treinen dan gebruikelijk, die ook nog langer zijn. Ook is er meer NS-personeel op de been.

17 april '24 (12:00)

Qbuzz zet treinen, trams en bussen 3 minuten stil na mishandeling conductrice NS

Vervoerder Qbuzz zet zaterdag zijn treinen, trams en bussen drie minuten stil. Dat meldt Qbuzz woensdag. Onder meer U-OV, dat het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgt, valt onder Qbuzz.

15 april '24 (15:45)

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.