Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Proefritten met batterijtrein op het Nederlandse spoor

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
ProRail en Arriva voeren vandaag testritten uit met een batterijtrein. Hierin kijken de bedrijven naar oplaadsnelheid, verbruik en de omschakeling van bovenleiding naar batterij. De proefritten worden uitgevoerd op de trajecten Almelo-Mariënberg-Hardenberg in Overijssel en Arnhem-Doetinchem in Gelderland, waar deels wel en deels geen bovenleiding beschikbaar is. Dit meldt ProRail.

In samenwerking met Arriva, de provincies Friesland, Overijssel en Gelderland koos ProRail voor het testen met een bestaande WINK-trein. Dat omdat de eerste batterijtrein die met het huidige bovenleidingsysteem kan rijden nog even op zich laat wachten. Pas eind 2023 komt deze trein op de markt.

De bestaande WINK-treinen hebben al een stroomafnemer én batterijen waarin energie opgeslagen wordt die vrijkomt tijdens het remmen. De batterij waarin de trein remenergie opslaat, fungeert in de aangepaste trein als energiebron om de trein aan te drijven. Deze trein is nu als batterijtrein getest op het Nederlandse spoor. De resultaten spelen een grote rol bij de toekomstige inzet van batterijtreinen.

Batterijtrein duurzame optie

"In Nederland is 15 procent van het spoor nog niet geëlektrificeerd", vertelt Dorothé Wennekendonk, regiodirecteur bij ProRail. "Dat is 572 kilometer spoor. Eén trein gebruikt per jaar 175.000 liter diesel."

Omdat 15 procent van het spoor nog geen bovenleiding heeft, rijden er nog dieseltreinen. Het elektrificeren van het spoor is kostbaar en tijdrovend, en neemt jaren in beslag. Trajecten die gedeeltelijk zijn voorzien van een bovenleiding lenen zich bij uitstek voor de inzet van batterijtreinen. Op deze trajecten kan de batterij opladen door de stroom van de bovenleiding te gebruiken. Als de batterij voldoende is opgeladen, kan de trein rijden op het stuk spoor zonder bovenleiding, waardoor gehele elektrificatie van de betreffende trajecten niet meer nodig is.

Door: Nationale Transportgids

29 maart '24 ( 8:15)

Overeenstemming FNV en NS over deel nieuwe cao

Vakbond FNV en NS hebben overeenstemming bereikt over een deel van een nieuwe cao, meldt FNV. De vakbond en NS zijn het onder meer eens geworden over een 1 procent hoger loon voor sommige werknemers en dat zij vanaf 1 januari volgend jaar nog eens 1 procent meer verdienen. Ook krijgen bepaalde medewerkers een eenmalige bonus, die kan oplopen tot 700 euro bruto.

29 maart '24 ( 7:39)

Positieve proef: ingang van station Almere Centrum afgesloten

NS en spoorwegbeheerder ProRail sluiten buiten de spits een ingang op station Almere Centrum. Dit om de veiligheid op en rondom het station te verbeteren. Het betreft de ingang aan het busplein. Daarover bericht NS.

26 maart '24 ( 8:24)

Unieke circulaire producten te koop in de NS Upcycle Shop

Op Rotterdam Centraal is maandag 25 maart 2024 de NS Upcycle Shop weer geopend. Treinfans kunnen er tot en met zaterdag 30 maart unieke items kopen. Bijvoorbeeld onderzetters of dienblaadjes die zijn gemaakt van oude gele informatieborden van stations. Dat meldt NS.

26 maart '24 ( 8:15)

Treinen van en naar Amsterdam-Zuid rijden weer volgens dienstregeling

Het treinverkeer van en naar Amsterdam-Zuid rijdt weer volgens dienstregeling. Dat meldt de NS, enkele uren nadat het station werd getroffen door een plofkraak. Daardoor konden treinen weliswaar langs het station rijden, maar daar niet stoppen.

26 maart '24 ( 6:15)

Geen treinverkeer van en naar Amsterdam-Zuid vanwege plofkraak

Door een plofkraak in Amsterdam-Zuid is er op last van de politie geen treinverkeer van en naar het treinstation mogelijk, meldt de NS. Op dit moment is de prognose dat de overlast duurt tot zeker 06.30 uur.

22 maart '24 ( 7:39)

Zes dagen lang werkzaamheden aan spoor bij 't Harde

In opdracht van spoorwegbeheerder ProRail gaat aannemer Swietelsky aan het spoor bij 't Harde werken. Tijdens de werkzaamheden rijden er bussen in plaats van treinen. Dat meldt ProRail.

20 maart '24 ( 9:45)

Minder internationale treinen naar Berlijn

Door een beperking aan materieel rijden er vandaag minder internationale treinen naar Berlijn. Dat heeft de Nederlandse Spoorwegen laten weten.

20 maart '24 ( 9:11)

Wisselstoring tussen Amsterdam en Schiphol verholpen

De wisselstoring die het treinverkeer tussen Amsterdam en Schiphol woensdagochtend platlegde, is verholpen. Het treinverkeer wordt vanaf 09.30 uur weer opgestart, meldt een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail. Het probleem kwam voort uit een beveiligingssysteem van de wissels, maar dat is nu opgelost.

20 maart '24 ( 8:34)

Door wisselstoring treinverkeer Schiphol bijna helemaal plat

Door een wisselstoring ligt het treinverkeer rond Schiphol woensdagochtend vrijwel helemaal plat. Ook dinsdagavond waren er al problemen op het spoor rond de luchthaven. Toen zorgde schade aan een bovenleiding in een van de Schipholtunnels ervoor dat er minder treinen van en naar Schiphol reden.

19 maart '24 ( 9:28)

Minder Intercity's Amsterdam - Eindhoven tot 21:00 vandaag

Tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven Centraal rijden dinsdag minder Intercity's als gevolg van een defect spoor, meldt de NS. De vervoerder verwacht dat de situatie duurt tot 21.00 uur.