Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

ProRail stopt met spoorstenen die kankerverwekkende stof bevatten

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
ProRail gaat geleidelijk stoppen met het gebruik van stenen op het spoor die kankerverwekkend kwartsstof bevatten. Per 1 januari worden deze zogeheten ballaststenen niet meer gebruikt bij werkzaamheden aan tunnels en onder overkappingen, meldt de spoorbeheerder in een verklaring. De stenen vormen een laag waar de rails op liggen.

Televisieprogramma Zembla meldde eerder dit jaar dat spoorwerkers al zeker tien jaar lang worden blootgesteld aan te hoge concentraties kankerverwekkend kwartsstof. Zembla baseerde zich op vertrouwelijke onderzoeksrapporten die in opdracht van ProRail en de spooraannemers zijn gemaakt. Kwartsstof kan vrijkomen tijdens werkzaamheden met de spoorballast.

ProRail stelt al langer onderzoek te doen naar de gezondheidsrisico's van blootstelling aan de kwartsstof en laat weten dat de berichtgeving van Zembla het "onderzoek en onze beleidsvorming in een stroomversnelling gebracht" heeft.

Overtreding Arbowet

Ook zou de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ISZW) van plan zijn het gebruik van ballaststenen zonder kwarts te verplichten, aldus ProRail. Volgens Zembla concludeerde de inspectie na onderzoek dat de ProRail de Arbowet overtrad, omdat er ook typen ballast beschikbaar zijn die geen kwarts bevatten.

De spoorbeheerder stelt nu gefaseerd over te stappen op deze kwartsloze ballast. Volgens ProRail is er niet genoeg van dit materiaal aanwezig om dat in een klap te doen. Spoortunnels en overkappingen zijn als eerste aan de beurt. "Op die plekken waait stof niet makkelijk weg, waardoor tijdens werkzaamheden hogere concentraties kwartsstof kunnen ontstaan", aldus ProRail. "Zodra op die plekken nieuwe ballast nodig is, vervangen we daar alle liggende ballast voor de kwartsloze variant."

Schaarste kwartsloze ballast

Op de rest van het spoor zal nog lange tijd gewerkt worden met de huidige, kwarts bevattende ballaststenen. "Dat is een traject van jaren", licht een woordvoerder toe. "Er is nu veel schaarste aan kwartsloze ballast. We stimuleren de markt dit te gaan maken, zodat we sneller stappen kunnen zetten."

Volgens ProRail lopen spoorwerkers die met de huidige ballast werken geen gezondheidsrisico als ze zich aan de opgestelde regels houden. Zo moeten zij stofmaskers dragen en wordt de ballast gewassen en natgehouden bij werkzaamheden.

Door: ANP

19 april '24 ( 9:04)

NS-stationswinkels sluiten zaterdagavond de deuren

Zaterdag 20 april 2024 staan niet alleen de treinen om 22.30 uur drie minuten stil. Ook alle NS-stationswinkels gaan op dat tijdstip dicht. Daarover bericht NS.

18 april '24 (13:45)

ProRail: ook in 2024 veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt spoorbeheerder ProRail bij de presentatie het donderdag gepresenteerde jaarverslag over 2023.

18 april '24 (11:30)

Extra NS-treinen op Koningsdag

Op Koningsdag, 27 april, rijden de treinen van de NS volgens de speciale Oranjedienstregeling. Naar veel steden rijden dan meer treinen dan gebruikelijk, die ook nog langer zijn. Ook is er meer NS-personeel op de been.

17 april '24 (12:00)

Qbuzz zet treinen, trams en bussen 3 minuten stil na mishandeling conductrice NS

Vervoerder Qbuzz zet zaterdag zijn treinen, trams en bussen drie minuten stil. Dat meldt Qbuzz woensdag. Onder meer U-OV, dat het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgt, valt onder Qbuzz.

15 april '24 (15:45)

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.

15 april '24 (14:30)

Vanwege harde wind geen hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam en Rotterdam

Door de harde wind rijden er maandag geen treinen tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal op het traject van de hogesnelheidslijn (HSL), meldt de NS. De spoorvervoerder verwacht dat de directe HSL-verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam pas dinsdagmiddag rond 15.00 uur weer kan worden opgestart.

15 april '24 (13:15)

NS-treinverkeer zaterdag drie minuten stilgelegd om mishandeling conducteur

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de mishandeling van een conducteur vorig weekend, meldt de NS. De conducteur van de treinvervoerder werd zaterdagavond geschopt, geslagen en van een trap geduwd door een groep jongeren. Dit gebeurde rond 22.30 uur.

15 april '24 ( 7:45)

Vandaag minder treinen vanaf Schiphol

Tussen Schiphol Airport en Diemen Zuid rijden tot maandagavond laat veel minder treinen. Bovendien rijden tot zeker 22.30 uur tussen Schiphol en Utrecht Centraal minder intercity's. Dat komt door herstelwerk.

14 april '24 (18:45)

Conducteur in trein tussen Delft en Den Haag HS mishandeld

Een conducteur van de NS is zaterdagavond in een trein mishandeld door een groep jongeren. Ze is onder meer van de trap geduwd, meldt vakbond VVMC. De politie bevestigt dat er een incident in een trein tussen Delft en Den Haag HS heeft plaatsgevonden. Een minderjarige is aangehouden en zit nog vast.

12 april '24 ( 9:45)

Geen treinen tussen Arnhem en Nijmegen van 19 tot en met 21 april

Treinreizigers die volgend weekend tussen Arnhem en Nijmegen willen reizen, moeten dat alleen doen als het echt noodzakelijk is. Door werkzaamheden is van vrijdag 19 april tot en met zondag 21 april geen treinverkeer tussen de twee steden en de NS zet slechts beperkt vervangende bussen in.