Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Amsterdam CS krijgt nieuwe fietsenstalling met plaats voor 8800 fietsen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Fietsenstalling oostzijde Amsterdam Centraal - beeld via NS
Er komt steeds meer plek om fietsen te stallen op Amsterdamse treinstations. ProRail en de gemeente Amsterdam gaan samen een nieuwe stalling bouwen onder de oostelijke sporen van station Amsterdam Centraal. Vandaag is hiervoor een projectovereenkomst getekend. NS zal deze fietsenstalling gaan exploiteren. De nieuwe fietsenstalling opent in 2030. In de nieuwe fietsenstalling kunnen circa 8800 fietsen gestald worden. Ook is er plek voor 450 deelfietsen. NS gaat hier de eerste 24 uur-gratis stallen invoeren en voorziet de stalling van nieuwe in- en uitcheckzones met fietstags, waardoor reizigers sneller hun fiets kunnen stallen. Dit meldt de NS.
In de toekomst gaan er steeds meer reizigers gebruik maken van Amsterdam Centraal. Veel van die treinreizigers kiezen ervoor om te fietsen naar de treinstations. In Amsterdam komt ongeveer de helft van de treinreizigers met de fiets naar het station. We vinden het belangrijk dat zij hun fiets op een makkelijke en veilige manier kunnen stallen. Daarom zorgen we voor meer fietsparkeerplekken.
 

Moderne en comfortabele stalling 

 
De nieuwe stalling wordt in 2030 geopend, want de bouw gaat mee met de renovatie van Amsterdam Centraal. De totstandkoming is een samenwerking tussen de Gemeente Amsterdam, NS, de Vervoerregio Amsterdam en ProRail. De samenwerking wordt ook de komende jaren voortgezet en is deze week bekrachtigd met het ondertekenen van een addendum bij de bestaande samenwerkingsovereenkomst. NS is de beoogde exploitant van de stalling.
 
De artist impressions geven een goed beeld van hoe de nieuwe stalling er uit komt te zien: modern, strak en in de herkenbare stijl die ook op andere Amsterdamse stations gebruikt wordt. Wat het ontwerp bijzonder maakt is dat het onder de sporen ligt met een directe verbinding naar de reizigerstunnel. Alles in het ontwerp is gericht op een zo vlot mogelijke reis voor de fietsende treinreiziger. In de fietsenstalling voert NS de eerste 24 uur-gratis stallen in en voorziet de stalling van nieuwe in- en uitcheckzones met fietstags, waardoor reizigers sneller hun fiets kunnen stallen.
 

Meer plek voor de fiets

 
In Amsterdam zijn de laatste jaren vijf nieuwe fietsenstallingen gerealiseerd. Daar komen er nog eens tien bij. Bij Amsterdam Centraal komen er bijvoorbeeld eind 2022 veel extra plekken beschikbaar: 7000 in de nieuwe fietsenstalling Stationsplein (westzijde) en nog eens 4000 plekken in de stalling IJ-boulevard (noordzijde). Met de opening van deze nieuwe stalling onder het station bedraagt het totaal aantal fietsparkeerplekken op Amsterdam Centraal in 2030 circa 22.000.
 
Door: Nationale Transportgids
23 april '24 (16:00)

Alleen op vier grootste stations kan nog gepind worden

Alleen op de vier grootste stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal zijn nog werkende pinautomaten te vinden, meldt de NS. De spoorwegmaatschappij heeft uit voorzorg de overige 24 van de in totaal 42 geldautomaten tijdelijk gesloten vanwege recente plofkraken op station Amsterdam Zuid en station Delft.

23 april '24 (14:15)

Verkoop van Duitse NS-dochteronderneming Abellio

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag bekend. Daarmee zijn de laatste activiteiten van NS in het buitenland beëindigd. Het bedrijf wil zich volledig gaan richten op de Nederlandse reiziger, zowel voor binnenlands als internationaal treinverkeer.

23 april '24 ( 9:00)

Rover ontvangt 120 klachten over nieuwe samenreiskorting NS

Reizigersorganisatie Rover heeft in de afgelopen twee weken 120 klachten ontvangen over de nieuwe regels voor samenreiskorting van de NS. Reizigers klagen onder meer over "administratieve rompslomp, gebrek aan flexibiliteit en extra kosten".

23 april '24 ( 7:16)

Aangepaste dienstregeling rond Amsterdam Centraal in meivakantie

Spoorwegbeheerder ProRail voert van maandag 29 april tot en met zaterdag 4 mei 2024 werkzaamheden uit aan enkele spoorbruggen en sporen op en nabij station Amsterdam Centraal en op het traject Amsterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer ArenA. Hierdoor kunnen daar in deze periode minder treinen rijden. Dat meldt NS.

19 april '24 (11:30)

NS-personeel spreekt reizigers zaterdagavond toe tijdens actie

NS-medewerkers spreken reizigers zaterdagavond toe, tijdens de drie minuten dat treinen stilstaan en stationswinkels sluiten als actie tegen geweld. Het omroepbericht is te horen in alle 190 stilstaande treinen en stations, om 22.30 uur. Het is op dat tijdstip precies een week geleden dat een groep jongeren een hoofdconductrice van de NS mishandelde.

19 april '24 ( 9:04)

NS-stationswinkels sluiten zaterdagavond de deuren

Zaterdag 20 april 2024 staan niet alleen de treinen om 22.30 uur drie minuten stil. Ook alle NS-stationswinkels gaan op dat tijdstip dicht. Daarover bericht NS.

18 april '24 (13:45)

ProRail: ook in 2024 veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt spoorbeheerder ProRail bij de presentatie het donderdag gepresenteerde jaarverslag over 2023.

18 april '24 (11:30)

Extra NS-treinen op Koningsdag

Op Koningsdag, 27 april, rijden de treinen van de NS volgens de speciale Oranjedienstregeling. Naar veel steden rijden dan meer treinen dan gebruikelijk, die ook nog langer zijn. Ook is er meer NS-personeel op de been.

17 april '24 (12:00)

Qbuzz zet treinen, trams en bussen 3 minuten stil na mishandeling conductrice NS

Vervoerder Qbuzz zet zaterdag zijn treinen, trams en bussen drie minuten stil. Dat meldt Qbuzz woensdag. Onder meer U-OV, dat het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgt, valt onder Qbuzz.

15 april '24 (15:45)

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.