Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Test met geautomatiseerde goederentreinen op Betuweroute

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 2 min
location_on [xx]km
Een Duits-Nederlands samenwerkingsproject is begonnen met testen voor het rijden van geautomatiseerde goederentreinen op de Betuweroute. Die spoorlijn loopt van de haven van Rotterdam naar de Duitse grens. In de periode tot eind 2025 worden testen gedaan met het op afstand monitoren en besturen van de goederentreinen. Een jaar lang worden proeven gedaan met geautomatiseerd rijden op delen van de Betuweroute.

De Duitse overheid heeft 18,9 miljoen euro subsidie toegekend voor het project, waarbij Deutsche Bahn Cargo onder meer samenwerkt met spoorbeheerder ProRail. Het overgrote deel van die subsidie gaat naar Deutsche Bahn Cargo. Via de Betuweroute worden goederen vanuit de Rotterdamse haven naar het Duitse Ruhrgebied vervoerd, waar veel zware industrie is. De 160 kilometer lange Nederlandse spoorlijn wordt alleen gebruikt voor goederenvervoer.

Capaciteit beter benutten

Door het treinverkeer te automatiseren zou het verkeer op de Betuweroute efficiënter moeten gaan rijden, waardoor de capaciteit van de spoorlijn beter benut kan worden. Dat moet ook helpen om de concurrentiepositie van het goederenvervoer via het spoor te versterken ten opzichte van transport over de weg. Transport via spoor wordt gezien als milieuvriendelijker dan goederenvervoer via de weg.

Door: ANP

15 april '24 (15:45)

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.

15 april '24 (14:30)

Vanwege harde wind geen hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam en Rotterdam

Door de harde wind rijden er maandag geen treinen tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal op het traject van de hogesnelheidslijn (HSL), meldt de NS. De spoorvervoerder verwacht dat de directe HSL-verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam pas dinsdagmiddag rond 15.00 uur weer kan worden opgestart.

15 april '24 (13:15)

NS-treinverkeer zaterdag drie minuten stilgelegd om mishandeling conducteur

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de mishandeling van een conducteur vorig weekend, meldt de NS. De conducteur van de treinvervoerder werd zaterdagavond geschopt, geslagen en van een trap geduwd door een groep jongeren. Dit gebeurde rond 22.30 uur.

15 april '24 ( 7:45)

Vandaag minder treinen vanaf Schiphol

Tussen Schiphol Airport en Diemen Zuid rijden tot maandagavond laat veel minder treinen. Bovendien rijden tot zeker 22.30 uur tussen Schiphol en Utrecht Centraal minder intercity's. Dat komt door herstelwerk.

14 april '24 (18:45)

Conducteur in trein tussen Delft en Den Haag HS mishandeld

Een conducteur van de NS is zaterdagavond in een trein mishandeld door een groep jongeren. Ze is onder meer van de trap geduwd, meldt vakbond VVMC. De politie bevestigt dat er een incident in een trein tussen Delft en Den Haag HS heeft plaatsgevonden. Een minderjarige is aangehouden en zit nog vast.

12 april '24 ( 9:45)

Geen treinen tussen Arnhem en Nijmegen van 19 tot en met 21 april

Treinreizigers die volgend weekend tussen Arnhem en Nijmegen willen reizen, moeten dat alleen doen als het echt noodzakelijk is. Door werkzaamheden is van vrijdag 19 april tot en met zondag 21 april geen treinverkeer tussen de twee steden en de NS zet slechts beperkt vervangende bussen in.

12 april '24 ( 8:49)

Pornobeelden te zien op Centraal Station Arnhem

Woensdag 10 april 2024 was omstreeks 20.45 uur op een scherm op Centraal Station in Arnhem kortstondig een pornovideo te zien. Een 'natuurfilm', zoals een filmende reiziger het beschreef. Dat meldt Omroep Gelderland.

12 april '24 ( 8:35)

Mogelijk dagelijks rechtstreekse trein naar München

Vanaf 2025 willen NS en Deutsche Bahn (DB) dagelijks een rechtstreekse trein laten rijden van Amsterdam naar München. Deze nieuwe verbinding komt in de plaats van de bestaande rechtstreekse verbinding naar Bazel. Dat meldt NS.

12 april '24 ( 8:00)

Geen dagelijkse snelle trein naar Zwitserland meer

Na lange tijd komt er een eind aan de dagelijkse snelle trein tussen Nederland en Zwitserland. In de nieuwe dienstregeling die in december ingaat, is geen ICE van Amsterdam naar Bazel meer opgenomen. In plaats daarvan moet er een dagelijkse snelle trein komen naar München. Omdat er komende zomer in Zuid-Duitsland langdurig aan het spoor wordt gewerkt, vertrekt de laatste rechtstreekse ICE naar Bazel al op 15 juli.

09 april '24 ( 7:09)

Week lang geen treinen tussen Haarlem en Uitgeest en op Santpoort Noord

Vanwege spoorwerkzaamheden door ProRail rijden van 13 tot en met 19 april 2024 geen treinen tussen Haarlem en Uitgeest en op station Santpoort Noord. NS zet gedurende deze periode vervangende bussen in. Dat meldt NS.