Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

NedTrain ontkent schuld aan chroom-6-drama

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
NedTrain heeft dinsdagochtend bij de rechtbank Rotterdam zijn onschuld geclaimd in het chroom-6-drama in Brabant. De verantwoordelijkheid lag volgens een advocaat van de NS-dochter volledig bij de gemeente Tilburg, omdat die werkgever was van de slachtoffers.

Honderden Tilburgse werklozen werden tussen 2004 en 2012 door het gemeentelijk re-integratiebedrijf tROM aan het werk gezet in twee bedrijfshallen van de NS. Daar werden oude treinstellen geschuurd en geslepen om ze klaar te maken voor het Spoorwegmuseum.

In de oude verflagen zat het kankerverwekkende chroom-6. Volgens het Functioneel Parket van het Openbaar Ministerie werden de uitkeringsgerechtigden daar door "onvoldoende beleid en veiligheidsmaatregelen" aan blootgesteld. Zowel de gemeente Tilburg als NedTrain worden door het OM verantwoordelijk gehouden, in het geval van NedTrain is in ogen van de aanklager anders sprake van medeplichtigheid.

Schadevergoeding

In 2019 ging de gemeenteraad van Tilburg akkoord met een schadevergoeding van 7000 euro voor achthonderd mensen die in de hallen waren blootgesteld aan het giftige anti-roestmiddel. Voor mensen die ziek waren geworden kwam daar nog 5000 tot 40.000 euro bovenop.

Volgens NedTrain heeft het "zijn verantwoordelijkheid genomen en meegedaan aan de ruimhartige compensatie" en daarbij "herhaaldelijke excuses gemaakt", zo stelde de advocaat dinsdag tijdens een inleidende zitting. "Maar het nemen van die maatschappelijke verantwoordelijkheid betekent niet dat NedTrain de strafrechtelijke verantwoordelijkheid neemt. Zonder daarbij afbreuk te willen doen aan de ernst van de zaak’’, zei ze.

Geen werkgever

De NS-dochter claimde dat het "met de beste intenties" zijn hallen beschikbaar had gesteld en tROM vooraf voorlichtte over vereiste veiligheidsmaatregelen. "De rol van Nedtrain was slechts faciliterend, het bedrijf was geen werkgever. De gemeente Tilburg had de zorgplicht en de verantwoordelijkheid voor naleving en controle.’’

De aanwezigheid van Chroom-6 in de treinen was volgens NedTrain toen nog onbekend. "Kennis die je niet hebt, kun je niet delen.’’

Volgens de officier van justitie gaat het echter om meer dan Chroom-6, maar ‘’onvoldoende veilig werken in stoffen met lood- en zinkverbindingen en fijnstof’’.

De strafzaak start aan begin van de zomer 2022.

Door: ANP

08 juli '25 (12:58)

Arriva en NS zetten extra treinen in rondom de Nijmeegse Vierdaagse

NS en Arriva zetten extra treinen in van en naar Nijmegen in de week van de Nijmeegse Vierdaagse en tijdens de Vierdaagsefeesten. De vervoerders willen op die manier de grote stroom aan reizigers goed opvangen. Dat meldt Hart van Nederland.

08 juli '25 (10:10)

Geen treinverkeer tussen Amsterdam RAI en Diemen Zuid

Van maandag 7 juli tot en met zaterdag 12 juli 2025 werkt ProRail intensief aan het spoor bij station Duivendrecht. Deze werkzaamheden zijn nodig om het spoor veilig en betrouwbaar te houden. Tijdens deze periode wordt er dag en nacht gewerkt. Dit kan mogelijk hinder opleveren voor de omgeving. Daarover bericht ProRail.

07 juli '25 (15:36)

NS brengt je veilig naar de Nijmeegse Vierdaagse

Ruim 1,5 miljoen wandelaars en feestvierders gaan vanaf zaterdag 12 juli weer genieten van het grootste feest van Nijmegen. De Nijmeegse Vierdaagse is van dinsdag 15 tot en met vrijdag 18 juli, maar ook de dagen ervoor stroomt de stad al vol. NS en Arriva rijden vanaf zaterdag 12 juli extra treinen van en naar Nijmegen. Dat meldt NS.

07 juli '25 (12:00)

Geen treinverkeer tussen Hengelo en Enschede vanwege werkzaamheden

Van donderdag 17 tot en met zondag 20 juli werkt ProRail tussen Hengelo en Enschede aan de treinbeveiliging op het spoor. Hierdoor kunnen NS en Blauwnet geen treinen rijden tussen Hengelo en Enschede. De NS Sprinters vanuit Apeldoorn rijden op donderdag 17 en vrijdag 18 juli niet verder dan Almelo, de Intercity rijdt wel door naar Hengelo. NS en Blauwnet zetten op alle dagen bussen in tussen Hengelo en Enschede. De NS-bussen rijden rechtstreeks van Hengelo naar Enschede en andersom, de bussen van Blauwnet stoppen ook op station Enschede Kennispark. Dat meldt de NS.

04 juli '25 ( 8:52)

Veiligere overweg Kleine Spoorbomen in Hilversum

Auto’s en ander gemotoriseerd verkeer kunnen niet langer gebruikmaken van de overweg aan de Kleine Spoorbomen in Hilversum. Deze overweg kan alleen nog worden gepasseerd door fietsers en voetgangers. Daardoor is het een veilige, overzichtelijke oversteek geworden. Dat meldt ProRail.

03 juli '25 ( 8:44)

Weer minder goederenvervoer over het spoor

Het goederenvervoer over het spoor vanuit Nederland naar het buitenland is vorig jaar opnieuw gedaald, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De afname komt vooral doordat er minder kolen naar Duitsland worden vervoerd.

02 juli '25 (15:46)

Overijssel steekt 52,5 miljoen euro in vervanging dieseltreinen

De provincie Overijssel heeft 52,5 miljoen euro vrijgemaakt om de oude dieseltreinen op het spoor tussen Almelo en Hardenberg te kunnen vervangen door elektrische treinen. De Provinciale Staten stemden unaniem in met die investering. Het is de bedoeling dat de ombouw van het spoor tussen de stations van Almelo en Mariënberg (gemeente Hardenberg) eind 2028 is afgerond, als de nieuwe ov-concessie van vijftien jaar ingaat.

02 juli '25 (15:46)

Verwachting ProRail: wind gaat treinverkeer op hsl minder hinderen

Het treinverkeer op de hogesnelheidslijn is volgens spoorbeheerder ProRail "veel beter beschermd" tegen de harde wind na de plaatsing van wind- en geluidsschermen. Die zijn de afgelopen jaren langs de spoorlijn gezet om de wind tegen te houden.

01 juli '25 ( 9:09)

Reisassistentie op veertig treinstations in Limburg

De provincie Limburg investeert in toegankelijk openbaar vervoer. Ze verleent Arriva een projectsubsidie van 651.447 euro voor het inrichten en aanbieden van reisassistentie op veertig treinstations. Daarover bericht de provincie Limburg.

01 juli '25 ( 8:00)

Primeur in Nederland: circulaire spoorstaven

ProRail heeft zaterdag 28 juni en zondag 29 juni 2025 in Noord-Holland (op het traject Hoofddorp-Leiden) voor het eerst ruim dertig kilometer spoor met volledig circulaire spoorstaven vernieuwd. Deze spoorstaven zijn duurzaam vervaardigd uit gerecycled staal van oude Nederlandse spoorstaven. Een belangrijke stap in de verduurzaming van de spoorinfrastructuur en een primeur voor Nederland. Dat meldt ProRail.