Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

NedTrain ontkent schuld aan chroom-6-drama

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
NedTrain heeft dinsdagochtend bij de rechtbank Rotterdam zijn onschuld geclaimd in het chroom-6-drama in Brabant. De verantwoordelijkheid lag volgens een advocaat van de NS-dochter volledig bij de gemeente Tilburg, omdat die werkgever was van de slachtoffers.

Honderden Tilburgse werklozen werden tussen 2004 en 2012 door het gemeentelijk re-integratiebedrijf tROM aan het werk gezet in twee bedrijfshallen van de NS. Daar werden oude treinstellen geschuurd en geslepen om ze klaar te maken voor het Spoorwegmuseum.

In de oude verflagen zat het kankerverwekkende chroom-6. Volgens het Functioneel Parket van het Openbaar Ministerie werden de uitkeringsgerechtigden daar door "onvoldoende beleid en veiligheidsmaatregelen" aan blootgesteld. Zowel de gemeente Tilburg als NedTrain worden door het OM verantwoordelijk gehouden, in het geval van NedTrain is in ogen van de aanklager anders sprake van medeplichtigheid.

Schadevergoeding

In 2019 ging de gemeenteraad van Tilburg akkoord met een schadevergoeding van 7000 euro voor achthonderd mensen die in de hallen waren blootgesteld aan het giftige anti-roestmiddel. Voor mensen die ziek waren geworden kwam daar nog 5000 tot 40.000 euro bovenop.

Volgens NedTrain heeft het "zijn verantwoordelijkheid genomen en meegedaan aan de ruimhartige compensatie" en daarbij "herhaaldelijke excuses gemaakt", zo stelde de advocaat dinsdag tijdens een inleidende zitting. "Maar het nemen van die maatschappelijke verantwoordelijkheid betekent niet dat NedTrain de strafrechtelijke verantwoordelijkheid neemt. Zonder daarbij afbreuk te willen doen aan de ernst van de zaak’’, zei ze.

Geen werkgever

De NS-dochter claimde dat het "met de beste intenties" zijn hallen beschikbaar had gesteld en tROM vooraf voorlichtte over vereiste veiligheidsmaatregelen. "De rol van Nedtrain was slechts faciliterend, het bedrijf was geen werkgever. De gemeente Tilburg had de zorgplicht en de verantwoordelijkheid voor naleving en controle.’’

De aanwezigheid van Chroom-6 in de treinen was volgens NedTrain toen nog onbekend. "Kennis die je niet hebt, kun je niet delen.’’

Volgens de officier van justitie gaat het echter om meer dan Chroom-6, maar ‘’onvoldoende veilig werken in stoffen met lood- en zinkverbindingen en fijnstof’’.

De strafzaak start aan begin van de zomer 2022.

Door: ANP

23 april '24 (16:00)

Alleen op vier grootste stations kan nog gepind worden

Alleen op de vier grootste stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal zijn nog werkende pinautomaten te vinden, meldt de NS. De spoorwegmaatschappij heeft uit voorzorg de overige 24 van de in totaal 42 geldautomaten tijdelijk gesloten vanwege recente plofkraken op station Amsterdam Zuid en station Delft.

23 april '24 (14:15)

Verkoop van Duitse NS-dochteronderneming Abellio

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag bekend. Daarmee zijn de laatste activiteiten van NS in het buitenland beëindigd. Het bedrijf wil zich volledig gaan richten op de Nederlandse reiziger, zowel voor binnenlands als internationaal treinverkeer.

23 april '24 ( 9:00)

Rover ontvangt 120 klachten over nieuwe samenreiskorting NS

Reizigersorganisatie Rover heeft in de afgelopen twee weken 120 klachten ontvangen over de nieuwe regels voor samenreiskorting van de NS. Reizigers klagen onder meer over "administratieve rompslomp, gebrek aan flexibiliteit en extra kosten".

23 april '24 ( 7:16)

Aangepaste dienstregeling rond Amsterdam Centraal in meivakantie

Spoorwegbeheerder ProRail voert van maandag 29 april tot en met zaterdag 4 mei 2024 werkzaamheden uit aan enkele spoorbruggen en sporen op en nabij station Amsterdam Centraal en op het traject Amsterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer ArenA. Hierdoor kunnen daar in deze periode minder treinen rijden. Dat meldt NS.

19 april '24 (11:30)

NS-personeel spreekt reizigers zaterdagavond toe tijdens actie

NS-medewerkers spreken reizigers zaterdagavond toe, tijdens de drie minuten dat treinen stilstaan en stationswinkels sluiten als actie tegen geweld. Het omroepbericht is te horen in alle 190 stilstaande treinen en stations, om 22.30 uur. Het is op dat tijdstip precies een week geleden dat een groep jongeren een hoofdconductrice van de NS mishandelde.

19 april '24 ( 9:04)

NS-stationswinkels sluiten zaterdagavond de deuren

Zaterdag 20 april 2024 staan niet alleen de treinen om 22.30 uur drie minuten stil. Ook alle NS-stationswinkels gaan op dat tijdstip dicht. Daarover bericht NS.

18 april '24 (13:45)

ProRail: ook in 2024 veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt spoorbeheerder ProRail bij de presentatie het donderdag gepresenteerde jaarverslag over 2023.

18 april '24 (11:30)

Extra NS-treinen op Koningsdag

Op Koningsdag, 27 april, rijden de treinen van de NS volgens de speciale Oranjedienstregeling. Naar veel steden rijden dan meer treinen dan gebruikelijk, die ook nog langer zijn. Ook is er meer NS-personeel op de been.

17 april '24 (12:00)

Qbuzz zet treinen, trams en bussen 3 minuten stil na mishandeling conductrice NS

Vervoerder Qbuzz zet zaterdag zijn treinen, trams en bussen drie minuten stil. Dat meldt Qbuzz woensdag. Onder meer U-OV, dat het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgt, valt onder Qbuzz.

15 april '24 (15:45)

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.