ProRail, Arriva en provincies testen met elektrische trein op batterijen
De testen, die gepland staan voor dit najaar, worden uitgevoerd op drie trajecten die nog niet geschikt zijn voor elektrische treinen. Het gaat om Almelo-Hardenberg, Leeuwarden-Harlingen en Leeuwarden-Stavoren. Daar wordt nu nog met dieseltreinen gereden, maar gaat een Arriva-trein deels elektrisch rijden. Deze trein rijdt nu al op plantaardige olie en kan zowel met als zonder bovenleiding rijden.
Pantograaf
De trein van Arriva die wordt aangepast heeft al een pantograaf. Dat is het beweegbare deel van de elektrische installatie op de bovenkant van de trein dat zorgt voor de stroomvoorziening. Ook heeft de trein al batterijen, om energie op te slaan die vrijkomt bij het remmen. Met die energie kan de trein straks rijden. De batterijen kunnen ook met de dieselmotor en via de bovenleiding worden opgeladen.
In Nederland zijn zogeheten batterijtreinen nog niet toegestaan. Ook zijn er nog geen batterijtreinen beschikbaar. Later wordt misschien ook getest op het traject Zevenaar-Doetinchem.
Ontwikkeling batterijtreinen
Tijdens de ritten wordt de snelheid waarmee de batterij op- en ontlaadt gemeten. Ook wordt er gekeken hoe de omschakeling van bovenleiding naar batterij of dieselmotor gaat en hoeveel stroom er wordt gebruikt. Deze resultaten worden onder meer gebruikt voor de verdere ontwikkeling van batterijtreinen en elektrisch treinvervoer in het oosten van Nederland.
Door: ANP