Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Ruim 40 procent minder reizigers in Fries openbaar vervoer in 2020

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Zo’n 9 miljoen reizigers hebben vorig jaar in Fryslân gebruik gemaakt van de regionale trein of bus. Dat is door de gevolgen van de coronacrisis ruim 40 procent minder dan in 2019. Treinen reden vaker op tijd en bussen kwamen vaker op tijd aan op de eindbestemming. Daarnaast is binnen het busvervoer de CO2-uitstoot aanzienlijk gedaald door een proef met biodiesel. Dit meldt de provincie Fryslân.

Het bus- en treinvervoer in Fryslân krijgt elk jaar een waardering. In het eerste kwartaal gaven reizigers het Fryske openbaar vervoer een 7,9 wat gelijk staat aan het jaar ervoor en het landelijk gemiddelde dit kwartaal. Tijdens de overige kwartalen is vanwege de coronapandemie de reizigerswaardering niet gemeten.

Aanbod en punctualiteit

Het aantal dienstregelingsuren, zonder lijntaxi, bel- en buurtbus, in 2020 lag met 651.200 uren 2,9 procent lager dan het jaar ervoor. Hoewel er door de coronacrisis fors minder gereisd is, is de dienstregeling in 2020 nauwelijks aangepast met uitzondering van collegeliners en buutbussen. In 2020 zijn minder bussen op tijd vertrokken dan in 2019, wel kwamen ze vaker op tijd aan bij de eindhalte. Treinen vertrokken vaker op tijd en er vielen minder ritten uit dan in 2019.

Klantreacties, klachten en incidenten

In 2020 zijn bij Arriva een derde minder klantreacties geregistreerd dan in 2019. Door corona werd er minder gereisd, waardoor er ook minder reacties binnen zijn gekomen. Het aantal klachten lag met 1.789 een kwart lager dan in 2019 (2.391 klachten). Het aantal sociale veiligheidsincidenten is bij het treinvervoer afgenomen en in het busvervoer toegenomen.

Deze stijging lijkt een gevolg van de coronamaatregelen te zijn. Reizigers konden tijdelijk alleen achterin de bus instappen, waardoor zwartrijden is toegenomen. Daarnaast leidde het aanspreken van reizigers op het niet dragen van een mondkapje tot ongewenst gedrag jegens personeel. Gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder vindt dat niet acceptabel. Sinds het inbouwen van kuchschermen in de bussen neemt het zwartrijden af. Reizigers hebben weer de mogelijkheid om alsnog een vervoerbewijs aan te schaffen.

Duurzaamheid

Van juni 2019 tot mei 2021 is bij het busvervoer een pilot gestart waarbij tien bussen reden op biodiesel, Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) waarmee zo’n 80% minder CO2-uitstoot kan worden verwacht. “Een mooi resultaat in een moeilijk jaar”, zegt gedeputeerde Fokkens-Kelder. Hiermee is 2,25 ton kg CO2-uitstoot bespaard. Deze pilot is verlengd tot eind 2022. Voor treinen was de CO2-uitstoot per kilometer in 2020 gelijk aan 2019. Vanaf december 2020 zal de uitstoot per kilometer aanzienlijk dalen, omdat de nieuwe WINK-treinen op biodiesel rijden.

Door: Nationale Transportgids

23 april '24 (16:00)

Alleen op vier grootste stations kan nog gepind worden

Alleen op de vier grootste stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal zijn nog werkende pinautomaten te vinden, meldt de NS. De spoorwegmaatschappij heeft uit voorzorg de overige 24 van de in totaal 42 geldautomaten tijdelijk gesloten vanwege recente plofkraken op station Amsterdam Zuid en station Delft.

23 april '24 (14:15)

Verkoop van Duitse NS-dochteronderneming Abellio

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag bekend. Daarmee zijn de laatste activiteiten van NS in het buitenland beëindigd. Het bedrijf wil zich volledig gaan richten op de Nederlandse reiziger, zowel voor binnenlands als internationaal treinverkeer.

23 april '24 ( 9:00)

Rover ontvangt 120 klachten over nieuwe samenreiskorting NS

Reizigersorganisatie Rover heeft in de afgelopen twee weken 120 klachten ontvangen over de nieuwe regels voor samenreiskorting van de NS. Reizigers klagen onder meer over "administratieve rompslomp, gebrek aan flexibiliteit en extra kosten".

23 april '24 ( 7:16)

Aangepaste dienstregeling rond Amsterdam Centraal in meivakantie

Spoorwegbeheerder ProRail voert van maandag 29 april tot en met zaterdag 4 mei 2024 werkzaamheden uit aan enkele spoorbruggen en sporen op en nabij station Amsterdam Centraal en op het traject Amsterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer ArenA. Hierdoor kunnen daar in deze periode minder treinen rijden. Dat meldt NS.

19 april '24 (11:30)

NS-personeel spreekt reizigers zaterdagavond toe tijdens actie

NS-medewerkers spreken reizigers zaterdagavond toe, tijdens de drie minuten dat treinen stilstaan en stationswinkels sluiten als actie tegen geweld. Het omroepbericht is te horen in alle 190 stilstaande treinen en stations, om 22.30 uur. Het is op dat tijdstip precies een week geleden dat een groep jongeren een hoofdconductrice van de NS mishandelde.

19 april '24 ( 9:04)

NS-stationswinkels sluiten zaterdagavond de deuren

Zaterdag 20 april 2024 staan niet alleen de treinen om 22.30 uur drie minuten stil. Ook alle NS-stationswinkels gaan op dat tijdstip dicht. Daarover bericht NS.

18 april '24 (13:45)

ProRail: ook in 2024 veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt spoorbeheerder ProRail bij de presentatie het donderdag gepresenteerde jaarverslag over 2023.

18 april '24 (11:30)

Extra NS-treinen op Koningsdag

Op Koningsdag, 27 april, rijden de treinen van de NS volgens de speciale Oranjedienstregeling. Naar veel steden rijden dan meer treinen dan gebruikelijk, die ook nog langer zijn. Ook is er meer NS-personeel op de been.

17 april '24 (12:00)

Qbuzz zet treinen, trams en bussen 3 minuten stil na mishandeling conductrice NS

Vervoerder Qbuzz zet zaterdag zijn treinen, trams en bussen drie minuten stil. Dat meldt Qbuzz woensdag. Onder meer U-OV, dat het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgt, valt onder Qbuzz.

15 april '24 (15:45)

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.