Rover roept nieuw kabinet op om fors te investeren in duurzaam ov
Investeringen en exploitatievergoedingen zijn sterk achtergebleven bij de maatschappelijke vraag naar duurzame mobiliteit en goede bereikbaarheid, zo stelt Rover. In veel buitengebieden is het openbaar vervoer het afgelopen decennium bijna verdwenen door bezuinigingen en door de coronacrisis dreigen er nog meer buslijnen te verdwijnen. Tegelijk vragen de klimaatcrisis en de woningbouwopgave om goede, duurzame bereikbaarheid. Er moet dan ook een inhaalslag gemaakt worden door het nieuwe kabinet.
Fiscale prikkels voor auotgebruik afschaffen
Rover vraagt in de brief onder andere om vrije busbanen op de Rijks- en provinciale wegen, afschaffing van fiscale prikkels voor autogebruik van werknemers, en om grote investeringen in rail-infrastructuur. Op korte termijn zou een forse uitbreiding van bestaand bus, tram en treinverkeer nodig zijn. Hiervoor moet het nieuwe kabinet komen met een forse verhoging van de exploitatiebijdragen aan provincies en vervoerregio’s.
Door: Nationale Transportgids