HTM start aanbesteding nieuwe trams voor meer capaciteit
De nieuwe trams gaan de rood-beige trams (GTL) vervangen die momenteel nog rijden op de lijnen 1, 6, 12 en 16. Bruins: “Onze GTL-trams zijn 40 jaar oud en daarmee is het einde van hun levensduur in zicht. Daarnaast zijn ze vanwege hun instap niet toegankelijk voor onze reizigers die bijvoorbeeld gebruik maken van een (elektrische) rolstoel.”
Investeren
Om de komst van de nieuwe, ruime trams mogelijk te maken, werkt HTM nauw samen met MRDH en de gemeente Den Haag. In 2020 werd bekend gemaakt dat de drie partijen samen 462 miljoen euro investeren, waarvan 402 miljoen door MRDH, 45 miljoen euro door de gemeente Den Haag en 15 miljoen euro door HTM. “Dat geld is niet alleen bestemd voor de aanschaf van de trams, maar ook voor onder andere het aanpassen van de infrastructuur, het toegankelijk maken van de halten en de nieuwe stallingslocatie.”
Ruim vijftig nieuwe trams
De aanbesteding omvat de aanschaf van 50 trams met een optie voor extra trams. “We houden rekening met de huidige situatie. We weten niet in welk tempo de groei van het aantal reizigers zich de komende jaren manifesteert, mede in het licht van grote woningbouwopgaven voor Den Haag en omgeving. De optie biedt ons dus de mogelijkheid om uit te breiden. Wij verwachten in de loop van volgend jaar daarover een besluit te kunnen nemen.”, zegt Bruins.
OV Next
De nieuwe trams zijn onderdeel van het programma OV Next waarin Metropoolregio Rotterdam Den Haag, gemeente Den Haag en HTM samen werken aan het OV van de toekomst: toegankelijk voor iedereen, met korte reistijden en vervoer van deur tot deur. OV NEXT verleidt mensen om ander reisgedrag te vertonen door hen de keuze te bieden om hun gedrag aan te passen. Kiezen voor OV, fietsen, lopen en deelvervoer in plaats van voor de auto.
Door: Nationale Transportgids