Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Staatssecretaris Van Veldhoven wil liever geen subsidie voor nieuwe nachttrein

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Nieuwe nachttreinen tussen Nederland en andere landen moeten zonder subsidie mogelijk zijn. "Ik denk dat dit mogelijk is", heeft demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) gezegd bij de eerste aankomst van de nieuwe slaaptrein uit Wenen.

Voor de zogeheten Nightjet die vanaf dinsdag dagelijks van Amsterdam naar de Oostenrijkse hoofdstad en Innsbruck rijdt, stelde de overheid nog 6,7 miljoen euro subsidie beschikbaar. Maar dit moet volgens Van Veldhoven gezien worden als een pilot. De bewindsvrouw gaat ervan uit dat er vraag is naar meer internationale treinverbindingen die niet per se door NS hoeven te worden uitgebaat. Voor een volgende nachttrein trekt ze liever geen subsidie meer uit.

Toch is het nog maar de vraag of de kosten van nachttreinen met de ticketverkoop kunnen worden gedekt. Toen de oude CityNightLine-treinen vanuit Nederland eind 2016 werden gestaakt, werd hiervan eigenlijk niet meer zoveel gebruikgemaakt. De staatssecretaris vindt het echter belangrijk dat Nederlanders bij buitenlandse reizen komende jaren vaker kiezen voor de trein, vooral omdat het veel duurzamer is dan korte vluchten met het vliegtuig.

ÖBB

De Nederlandse Spoorwegen (NS) werken bij de nieuwe nachttrein samen met de Oostenrijkse spoorvervoerder ÖBB, die de laatste tijd sterk inzet op nieuwe grensoverschrijdende nachtverbindingen. Als het aan NS-topvrouw Marjan Rintel ligt krijgt Nederland er straks ook meer bestemmingen bij. De ambitie is om later dit jaar ook een nachttrein tussen Nederland en Zürich in te stellen, maar of dit lukt is nog niet zeker. Rintel wil niet ingaan op vragen over de noodzaak van subsidie van eventuele volgende nachttreinen.

De prioriteit bij internationale treinreizen moet volgens de NS overigens niet op het nachtnet liggen, maar op een snelle trein naar Berlijn. Achter de schermen wordt er met spoorbeheerder ProRail gewerkt aan een plan hiervoor. Maar voordat het mogelijk is om in zo’n vier uur van Amsterdam naar Berlijn te treinen, zijn we waarschijnlijk heel wat jaren verder. Zo’n project kost niet alleen veel geld, maar er is ook goede afstemming nodig met Duitsland.

Brussel

Van Veldhoven snapt dat er voor het bevorderen van internationale treinreizen in Europa grote investeringen nodig zijn. Het onderwerp staat volgens haar ook in Brussel op de agenda. Maar voordat er wordt besloten over de grote projecten, vindt ze het van belang dat bijvoorbeeld ticketsystemen van landen beter op elkaar afgestemd worden. Ze zegt een lijst naar de Tweede Kamer te sturen met treinzaken waarover volgens haar in Europa nog betere afspraken kunnen worden gemaakt.

De Nederlandse overheid is ook nog met de NS en andere openbaarvervoersbedrijven in gesprek over extra steun om ze uit de coronacrisis te helpen. De NS had eerder aangegeven nog veel extra geld nodig te hebben. Van Veldhoven hoopt dat er voor de zomer meer duidelijkheid is over een vangnet.

Door: ANP

23 april '24 (16:00)

Alleen op vier grootste stations kan nog gepind worden

Alleen op de vier grootste stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal zijn nog werkende pinautomaten te vinden, meldt de NS. De spoorwegmaatschappij heeft uit voorzorg de overige 24 van de in totaal 42 geldautomaten tijdelijk gesloten vanwege recente plofkraken op station Amsterdam Zuid en station Delft.

23 april '24 (14:15)

Verkoop van Duitse NS-dochteronderneming Abellio

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag bekend. Daarmee zijn de laatste activiteiten van NS in het buitenland beëindigd. Het bedrijf wil zich volledig gaan richten op de Nederlandse reiziger, zowel voor binnenlands als internationaal treinverkeer.

23 april '24 ( 9:00)

Rover ontvangt 120 klachten over nieuwe samenreiskorting NS

Reizigersorganisatie Rover heeft in de afgelopen twee weken 120 klachten ontvangen over de nieuwe regels voor samenreiskorting van de NS. Reizigers klagen onder meer over "administratieve rompslomp, gebrek aan flexibiliteit en extra kosten".

23 april '24 ( 7:16)

Aangepaste dienstregeling rond Amsterdam Centraal in meivakantie

Spoorwegbeheerder ProRail voert van maandag 29 april tot en met zaterdag 4 mei 2024 werkzaamheden uit aan enkele spoorbruggen en sporen op en nabij station Amsterdam Centraal en op het traject Amsterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer ArenA. Hierdoor kunnen daar in deze periode minder treinen rijden. Dat meldt NS.

19 april '24 (11:30)

NS-personeel spreekt reizigers zaterdagavond toe tijdens actie

NS-medewerkers spreken reizigers zaterdagavond toe, tijdens de drie minuten dat treinen stilstaan en stationswinkels sluiten als actie tegen geweld. Het omroepbericht is te horen in alle 190 stilstaande treinen en stations, om 22.30 uur. Het is op dat tijdstip precies een week geleden dat een groep jongeren een hoofdconductrice van de NS mishandelde.

19 april '24 ( 9:04)

NS-stationswinkels sluiten zaterdagavond de deuren

Zaterdag 20 april 2024 staan niet alleen de treinen om 22.30 uur drie minuten stil. Ook alle NS-stationswinkels gaan op dat tijdstip dicht. Daarover bericht NS.

18 april '24 (13:45)

ProRail: ook in 2024 veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt spoorbeheerder ProRail bij de presentatie het donderdag gepresenteerde jaarverslag over 2023.

18 april '24 (11:30)

Extra NS-treinen op Koningsdag

Op Koningsdag, 27 april, rijden de treinen van de NS volgens de speciale Oranjedienstregeling. Naar veel steden rijden dan meer treinen dan gebruikelijk, die ook nog langer zijn. Ook is er meer NS-personeel op de been.

17 april '24 (12:00)

Qbuzz zet treinen, trams en bussen 3 minuten stil na mishandeling conductrice NS

Vervoerder Qbuzz zet zaterdag zijn treinen, trams en bussen drie minuten stil. Dat meldt Qbuzz woensdag. Onder meer U-OV, dat het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgt, valt onder Qbuzz.

15 april '24 (15:45)

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.