Geen structurele gedragsverandering in reizen door lockdowns
Forensen zijn sinds de intelligente lockdown gemiddeld 1,2 dagen meer gaan reizen voor het woon-werkverkeer. Hoewel toen bijna de helft van alle werknemers de intentie had om na COVID-19 vaker thuis te (blijven) werken, is dat geen garantie voor structurele gedragsveranderingen.
Gebruik van ov laat verandering zien
Het gebruik van het openbaar vervoer veranderde vorig jaar ook: de groep die dagelijks met de trein naar het werk reisde, daalde van 7 procent in 2019 naar 3 procent in 2020. Deze voormalige ‘unimodale ov-reiziger’ is in 2020 in 16 procent van de gevallen een unimodale automobilist geworden en 6 procent reist tegenwoordig altijd met de fiets, e-bike of speed-pedelec naar het werk. Er is daarmee een stijging zichtbaar in de unimodale automobilisten van 60 procent naar 64 procent – zij die uitsluitend met de auto naar werk reizen. Bovendien is het aandeel multimodale reizigers toegenomen met 1 procent. Dat wil zeggen: er zijn meer mensen die verschillende vervoersmiddelen op verschillende dagen gebruiken.
Door: Nationale Transportgids
Beeld: Rijkswaterstaat