Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Spoor tussen Scheemda en Winschoten wordt verdubbeld voor Wunderline

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
De provincie Groningen heeft plannen om het spoortraject tussen Scheemda en Winschoten te verdubbelen. Deze spoorverdubbeling is nodig voor de komst van de Wunderline, de toekomstige snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen. Het extra spoor moet eind 2024 klaar zijn.
De voorbereidingen van de spoorverdubbeling tussen Scheemda en Winschoten zijn begonnen. De komende tijd worden gesprekken met omwonenden gevoerd, het ontwerp verder uitgewerkt en volgt er onderzoek naar de milieueffecten van de spoorverdubbeling. 
 

Dubbelspoor

 
Het plan is om tussen Scheemda en Winschoten aan de noordzijde (tussen station Scheemda en de Sint-Vitusholt in Winschoten) een extra spoor aan te leggen over een lengte van 4,3 kilometer. Met een extra spoor kunnen tegemoetkomende treinen elkaar straks rijdend passeren, ten oosten van Scheemda. Door de geplande spoorverdubbeling, nieuwe hoge snelheidswissels en aanpassingen aan de seinen sluiten de Nederlandse en Duitse treinen in 2025 goed op elkaar aan. Een goede treinverbinding tussen Nederland en Duitsland heeft een positief effect op de sociaaleconomische ontwikkeling en de leefbaarheid van de noordelijke grensregio's in beide landen. Vanaf 2025 is de treinreis tussen Groningen via Oldambt en Bremen sneller en comfortabeler. 
 

Bewonersbijeenkomst

 
De provincie, gemeente Oldambt en ProRail willen de inwoners, bedrijven, maatschappelijke organisaties en medeoverheden tijdens de voorbereiding van de aanleg van het spoor informeren en de mogelijkheid bieden om hun wensen en ideeën over het project kenbaar te maken. Hiervoor wordt op 27 mei een online bewonersbijeenkomst georganiseerd. Daarnaast is er de mogelijkheid om van 10 tot en met 18 juni 2021 te reageren op het voornemen en het ontwerp om tussen Scheemda en Winschoten een spoorverdubbeling aan te leggen. 
 

Wunderline

 
Het aanleggen van ruim 4 kilometer dubbelspoor is ook de eerste stap van de Wunderline, de snelle spoorverbinding tussen Groningen-Bremen. De provincie, Land Nedersaksen en de stad Bremen werken samen aan de sociaaleconomische ontwikkeling en de leefbaarheid van de noordelijke grensregio's in Nederland en Duitsland. Goed openbaar vervoer is daarbij essentieel. Vanaf 2025 is de treinreis van Groningen naar Oldambt en Bremen sneller en comfortabeler.
 
De provincie Groningen voert het project uit met de gemeente Oldambt en ProRail
Meer informatie is ook te vinden via de website van de provincie Groningen.
 
Door: Nationale Transportgids
 

 

23 april '24 (16:00)

Alleen op vier grootste stations kan nog gepind worden

Alleen op de vier grootste stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal zijn nog werkende pinautomaten te vinden, meldt de NS. De spoorwegmaatschappij heeft uit voorzorg de overige 24 van de in totaal 42 geldautomaten tijdelijk gesloten vanwege recente plofkraken op station Amsterdam Zuid en station Delft.

23 april '24 (14:15)

Verkoop van Duitse NS-dochteronderneming Abellio

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag bekend. Daarmee zijn de laatste activiteiten van NS in het buitenland beëindigd. Het bedrijf wil zich volledig gaan richten op de Nederlandse reiziger, zowel voor binnenlands als internationaal treinverkeer.

23 april '24 ( 9:00)

Rover ontvangt 120 klachten over nieuwe samenreiskorting NS

Reizigersorganisatie Rover heeft in de afgelopen twee weken 120 klachten ontvangen over de nieuwe regels voor samenreiskorting van de NS. Reizigers klagen onder meer over "administratieve rompslomp, gebrek aan flexibiliteit en extra kosten".

23 april '24 ( 7:16)

Aangepaste dienstregeling rond Amsterdam Centraal in meivakantie

Spoorwegbeheerder ProRail voert van maandag 29 april tot en met zaterdag 4 mei 2024 werkzaamheden uit aan enkele spoorbruggen en sporen op en nabij station Amsterdam Centraal en op het traject Amsterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer ArenA. Hierdoor kunnen daar in deze periode minder treinen rijden. Dat meldt NS.

19 april '24 (11:30)

NS-personeel spreekt reizigers zaterdagavond toe tijdens actie

NS-medewerkers spreken reizigers zaterdagavond toe, tijdens de drie minuten dat treinen stilstaan en stationswinkels sluiten als actie tegen geweld. Het omroepbericht is te horen in alle 190 stilstaande treinen en stations, om 22.30 uur. Het is op dat tijdstip precies een week geleden dat een groep jongeren een hoofdconductrice van de NS mishandelde.

19 april '24 ( 9:04)

NS-stationswinkels sluiten zaterdagavond de deuren

Zaterdag 20 april 2024 staan niet alleen de treinen om 22.30 uur drie minuten stil. Ook alle NS-stationswinkels gaan op dat tijdstip dicht. Daarover bericht NS.

18 april '24 (13:45)

ProRail: ook in 2024 veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt spoorbeheerder ProRail bij de presentatie het donderdag gepresenteerde jaarverslag over 2023.

18 april '24 (11:30)

Extra NS-treinen op Koningsdag

Op Koningsdag, 27 april, rijden de treinen van de NS volgens de speciale Oranjedienstregeling. Naar veel steden rijden dan meer treinen dan gebruikelijk, die ook nog langer zijn. Ook is er meer NS-personeel op de been.

17 april '24 (12:00)

Qbuzz zet treinen, trams en bussen 3 minuten stil na mishandeling conductrice NS

Vervoerder Qbuzz zet zaterdag zijn treinen, trams en bussen drie minuten stil. Dat meldt Qbuzz woensdag. Onder meer U-OV, dat het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgt, valt onder Qbuzz.

15 april '24 (15:45)

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.