Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

ProRail past extra goederentreinen in voor vracht uit Suezkanaal

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
ProRail maakt ruimte voor extra goederentreinen om de vracht te vervoeren van vertraagde schepen die vanuit het Suezkanaal in Rotterdam aanmeren. "Er is een grote bulk ontstaan van extra goederen die vervoerd moeten worden. Dat lukt niet allemaal over de vaart, dus kijken we of dat over het spoor kan", zegt een woordvoerder van de spoorbeheerder tegen het ANP.

Zes dagen werd het Suezkanaal geblokkeerd door het vrachtschip Ever Given, dat overdwars op de waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee lag. Van de honderden schepen die daardoor vertraging opliepen, hebben er ongeveer zestig de haven van Rotterdam als eindbestemming.

Paar treinen per dag extra

De Logistieke Alliantie waar ProRail deel van uitmaakt, zet zich in om de verwachte toestroom van containers vanaf Rotterdam verder te vervoeren over het water, de weg, ondergrondse buizen of het spoor. ProRail verwacht "een paar treinen per dag extra als gevolg van de blokkade in het Suezkanaal". "En dat voor een paar weken", zegt Joep de Hart, programmamanager Capaciteitsverdeling op de site van de spoorwegbeheerder.

"De aanvragen zijn nog niet binnen, maar we zijn goed voorbereid. We hebben inzichtelijk op welke treinpaden we nog treinen kwijt kunnen", zegt De Hart. "Het is een puzzel, maar die extra treinen krijgen we wel weg." De extra belasting van het spoor heeft geen gevolgen voor personenvervoer. "Het reizigersvervoer gaat gewoon door volgens dienstregeling", aldus de woordvoerder.

Spoor benutten om files te voorkomen

ProRail is blij met de extra inzet van goederentreinen. Het past volgens de woordvoerder in het plan van Nederland "het spoor meer te benutten uit oogpunt van duurzaamheid, veiligheid en mobiliteit, om zo files op weg te voorkomen". Het aandeel goederenvervoer op het spoor is nu 5 tot 6 procent, aldus de woordvoerder. De overheid wil dat percentage verhogen en stimuleert goederenvervoer via spoor met subsidies.

Door: ANP

18 juli '25 (13:04)

Overweg Dolderseweg kan niet worden afgewaardeerd door te weinig geld

ProRail en de gemeente Zeist pauzeren het project rond de afwaardering van de overweg Dolderseweg in Den Dolder. Momenteel is er onvoldoende geld om de kortsluitroute voor het snelverkeer te gaan bouwen. Samen met de gemeente Zeist en de provincie Utrecht spant ProRail zich in om de financiering alsnog rond te krijgen. Tot die tijd ligt het project stil. Dat meldt ProRail.

18 juli '25 (11:51)

Paniek in bloedhete, stilstaande trein vol Vierdaagsevierders

Bij station Heyendaal in Nijmegen is in de nacht van donderdag 17 juli op vrijdag 18 juli een trein gestopt vol met passagiers die terugkwamen van de 4Daagsefeesten. Toen de trein niet meer opgestart kon worden en het binnen steeds benauwder werd, liep de situatie snel uit de hand. Dat meldt Hart van Nederland.

18 juli '25 ( 8:59)

Enkele dagen geen treinen tussen Dordrecht en Geldermalsen

ProRail voert van woensdag 23 juli tot zondagochtend 27 juli 2025 onderhoudswerkzaamheden uit aan de MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen. Er rijden geen treinen in deze periode. Reizigers kunnen gebruikmaken van vervangend busvervoer. Dat meldt ProRail.

17 juli '25 (15:23)

Vervangende bussen dit weekend tussen Amsterdam Sloterdijk en Haarlem

In de zomervakantie voert ProRail op 21 en 22 juli onderhoud uit aan de Spaarne spoorbrug en worden er metingen gedaan naar de spoorbaanligging. Daarom is er geen treinverkeer mogelijk en zet NS vervangende bussen in. Reizigers wordt geadviseerd zoveel mogelijk buiten de spits te reizen en rekening te houden met extra reistijd.  Dat meldt de NS.

17 juli '25 (14:25)

ProRail: meer ernstige verstoringen op het spoor

Het aantal ernstige verstoringen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar toegenomen. ProRail registreerde 302 ernstige verstoringen die zorgden voor zeer veel hinder voor reizigers, zoals de storing in de Willemsspoortunnel in Rotterdam afgelopen weekend. Wel kwamen treinen in de punctualiteitscijfers van de spoorbeheerder vaker op tijd aan.

17 juli '25 (14:25)

ProRail wil meer geld voor versterking en suïcidepreventie

ProRail vraagt om meer geld van de overheid, onder meer voor investeringen die nodig zijn voor suïcidepreventie en de weerbaarheid van het spoor gezien het belang van defensie. Ook roept de spoorbeheerder op om het aantal regels te verminderen, omdat die onderhoud en projecten duur en moeilijk maken.

17 juli '25 (14:25)

Regionale spoorvervoerders: logische stap van Europese Commissie

Regionale spoorvervoerders hadden de Europese rechtszaak over de toewijzing van het spoor aan NS al verwacht. "Wij vinden deze stap van de Europese Commissie logisch en in het geheel niet onverwacht", reageert Arriva-directeur Anne Hettinga, tevens voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN).

17 juli '25 (13:19)

Geen inschrijvingen aanbesteding ondergrondse fietsenstalling Hilversum

De aanbesteding van een ondergrondse fietsenstalling met twee bovengelegen gebouwen op het Stationsplein in Hilversum heeft geen inschrijvingen opgeleverd. Spoorwegbeheerder ProRail kijkt met de gemeente Hilversum naar alternatieven om het plan alsnog te kunnen realiseren. Dat meldt ProRail.

17 juli '25 (11:13)

Meer zware treinverstoringen in de eerste helft van 2025 dan in 2024

In de eerste helft van 2025 is het aantal ernstige verstoringen op het spoor toegenomen. ProRail registreerde 302 ernstige verstoringen die veel overlast veroorzaakten voor reizigers. Denk daarbij aan de storing in de Willemsspoortunnel in Rotterdam. Treinen kwamen, volgens de punctualiteitscijfers van ProRail, wek vaker op tijd aan. Dat meldt Hart van Nederland.

17 juli '25 ( 8:47)

Treinkaartjes volgend jaar duurder

De prijs van een treinkaartje stijgt in 2026 ongeveer 6-9 procent. Dat meldt NS.