Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Spoorvervoer: dit zijn de belangrijkste plannen van de politieke partijen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 10 min
location_on [xx]km
Op 17 maart zijn de Tweede Kamerverkiezingen. Corona lijkt het belangrijkste thema, maar hoe wordt er bij de verschillende partijen eigenlijk gedacht over spoorvervoer? De een pleit voor een Lightrail in de randstad, de ander wil dat de Lelylijn naar Groningen er komt en weer een ander is voor een noordtak van de Betuwelijn. De Nationale Transportgids is graag uw gids in spoortransportland en zette daarom de belangrijkste standpunten uit enkele verkiezingsprogramma’s op een rij.

Treinvervoer

Als het gaat om vervoer via het spoor in Nederland zijn de meeste partijen veelal gelijkgestemd. Zo pleiten GroenLinks, PvdA, D66, CDA, DENK, Partij voor de Dieren, SP en de VVD voor het verbeteren van vervoer met de bus en trein en vooral ook de betaalbaarheid (PVV) daarvan. Bijna alle partijen zijn voorstander van een directe treinverbinding tussen Groningen en de Randstad en tussen Breda en Utrecht (PvdA en D66, CDA). Ook willen de meeste partijen, inclusief de FVD meer (hogesnelheids)treinen tussen Nederland en andere Europese landen.

Regionale stations

Als één van de weinige pleit SGP voor meer regionale treinstations. Zo ziet de partij van Kees van der Staaij graag stations verschijnen in onder meer Staphorst en Barneveld Noord. Ook verdient de regionale spoorlijn tussen Zwolle en Wierden een verdubbeling, zo blijkt uit het verkiezingsprogramma. Verder ziet deze partij graag dat de spanning op de bovenleiding van treinen omhoog gaat naar 3kV, zodat treinen sneller op kunnen trekken en het spoornet meer en langere treinen aan kan.

En verder:

  • wil de Partij voor de Dieren dat het verschil verdwijnt tussen de 1e en 2e klasse in de trein en dat stations beter toegankelijk gemaakt worden voor ouderen en mensen met een beperking;
  • pleit de SP ervoor dat NS en ProRail samen worden gevoegd tot één publiek spoorbedrijf;
  • wil de VVD meer aanbieders van openbaar vervoer via openbare aanbestedingen. Op deze manier krijgen reizigers meer en beter openbaar vervoer.

Lightrail

Reizen met de trein moet goedkoper worden, zo blijkt uit de verkiezingsprogramma’s van GroenLinks, PvdA en D66. Op die manier wordt reizen met de trein een nog beter alternatief voor de auto en het vliegtuig. Verder pleit de PvdA voor een 24-uurs OV-netwerk in de Randstad dat vergelijkbaar is met een metronet. Tussen de grote steden rijdt er dan iedere tien minuten een trein. Ook SGP, VVD, Partij voor de Dieren en Denk willen naar een zogenoemde Lightrail toe. Dit is een mix van een trein en een tram en kan vooral in de Randstad uitkomst bieden.

Goederentransport over het spoor

Het Nederlandse spoor wordt niet alleen gebruikt voor personenvervoer, maar is ook een belangrijke economische factor voor het vervoer van goederen. Zo zien onder andere D66 en SP is het verkiezingsprogramma dat er de komende jaren meer transport over het spoor gaat plaatsvinden. Zij stellen dat door goederenvervoer te concentreren op andere sporen meer ruimte vrijkomt voor personenvervoer, bijvoorbeeld tussen Brabantse steden. Bovendien moet goederenvervoer per spoor in 2025 volledig elektrisch zijn, zo stelt D66.

De ChristenUnie en de VVD pleiten voor de realisatie van de Noordtak van de Betuweroute via de Twentekanaallijn (Zutphen-Hengelo) of over een nieuw tracé tussen Zevenaar en Oldenzaal. Zo worden steden en dorpen ontlast, ontstaat rond Rotterdam, Amsterdam en Amersfoort ruimte voor extra reizigerstreinen en kan een snelle intercity gaan rijden tussen Arnhem/Nijmegen en Twente.

Geluid- en trillingshinder

Ook de PvdA pleit voor de inzet van meer goederentreinen en intensivering van het spoorwegnet, maar ziet wel dat door toename van het aantal goederentreinen het woongenot op veel plekken, zoals langs de Brabantroute en de Meterenboog, onder druk staat. Dat vraagt volgens de partij om maatregelen tegen geluid- en trillinghinder en het goed waarborgen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. “Na jarenlange onenigheid is het hoog tijd om samen met alle direct belanghebbenden, de gemeenten en de bewoners langs het spoor, tot een oplossing te komen”, schrijft de PvdA.

Door: Nationale Transportgids
Bronnen: Verkiezingsprogramma’s politieke partijen

29 maart '24 ( 8:15)

Overeenstemming FNV en NS over deel nieuwe cao

Vakbond FNV en NS hebben overeenstemming bereikt over een deel van een nieuwe cao, meldt FNV. De vakbond en NS zijn het onder meer eens geworden over een 1 procent hoger loon voor sommige werknemers en dat zij vanaf 1 januari volgend jaar nog eens 1 procent meer verdienen. Ook krijgen bepaalde medewerkers een eenmalige bonus, die kan oplopen tot 700 euro bruto.

29 maart '24 ( 7:39)

Positieve proef: ingang van station Almere Centrum afgesloten

NS en spoorwegbeheerder ProRail sluiten buiten de spits een ingang op station Almere Centrum. Dit om de veiligheid op en rondom het station te verbeteren. Het betreft de ingang aan het busplein. Daarover bericht NS.

26 maart '24 ( 8:24)

Unieke circulaire producten te koop in de NS Upcycle Shop

Op Rotterdam Centraal is maandag 25 maart 2024 de NS Upcycle Shop weer geopend. Treinfans kunnen er tot en met zaterdag 30 maart unieke items kopen. Bijvoorbeeld onderzetters of dienblaadjes die zijn gemaakt van oude gele informatieborden van stations. Dat meldt NS.

26 maart '24 ( 8:15)

Treinen van en naar Amsterdam-Zuid rijden weer volgens dienstregeling

Het treinverkeer van en naar Amsterdam-Zuid rijdt weer volgens dienstregeling. Dat meldt de NS, enkele uren nadat het station werd getroffen door een plofkraak. Daardoor konden treinen weliswaar langs het station rijden, maar daar niet stoppen.

26 maart '24 ( 6:15)

Geen treinverkeer van en naar Amsterdam-Zuid vanwege plofkraak

Door een plofkraak in Amsterdam-Zuid is er op last van de politie geen treinverkeer van en naar het treinstation mogelijk, meldt de NS. Op dit moment is de prognose dat de overlast duurt tot zeker 06.30 uur.

22 maart '24 ( 7:39)

Zes dagen lang werkzaamheden aan spoor bij 't Harde

In opdracht van spoorwegbeheerder ProRail gaat aannemer Swietelsky aan het spoor bij 't Harde werken. Tijdens de werkzaamheden rijden er bussen in plaats van treinen. Dat meldt ProRail.

20 maart '24 ( 9:45)

Minder internationale treinen naar Berlijn

Door een beperking aan materieel rijden er vandaag minder internationale treinen naar Berlijn. Dat heeft de Nederlandse Spoorwegen laten weten.

20 maart '24 ( 9:11)

Wisselstoring tussen Amsterdam en Schiphol verholpen

De wisselstoring die het treinverkeer tussen Amsterdam en Schiphol woensdagochtend platlegde, is verholpen. Het treinverkeer wordt vanaf 09.30 uur weer opgestart, meldt een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail. Het probleem kwam voort uit een beveiligingssysteem van de wissels, maar dat is nu opgelost.

20 maart '24 ( 8:34)

Door wisselstoring treinverkeer Schiphol bijna helemaal plat

Door een wisselstoring ligt het treinverkeer rond Schiphol woensdagochtend vrijwel helemaal plat. Ook dinsdagavond waren er al problemen op het spoor rond de luchthaven. Toen zorgde schade aan een bovenleiding in een van de Schipholtunnels ervoor dat er minder treinen van en naar Schiphol reden.

19 maart '24 ( 9:28)

Minder Intercity's Amsterdam - Eindhoven tot 21:00 vandaag

Tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven Centraal rijden dinsdag minder Intercity's als gevolg van een defect spoor, meldt de NS. De vervoerder verwacht dat de situatie duurt tot 21.00 uur.