Werkzaamheden ProRail aan spoorwegviaduct A15 Gorinchem
Tijdens onderhoudsnachten op 2 en 3 januari wordt het dek van het viaduct enkele millimeters opgevijzeld, zodat de nieuwe constructie goede ondersteuning kan bieden. Hierdoor wordt schade aan het viaduct voorkomen en beperkt ProRail zo veel mogelijk de hinder voor het treinverkeer tot er een permanente oplossing is gevonden voor de verzakking.
Veengrond verzakking
In Nederland is de ondergrond van het spoor niet op alle plekken hetzelfde. Zo hebben we kleigrond, zandgrond en veengrond. Rond Gorinchem is veel water en is er veengrond. In combinatie met veel water kan veengrond verzakken. Wanneer het ene stuk grond iets sneller zakt dan een ander stuk grond ontstaan er hobbels. Dat kan bijvoorbeeld ook in je achtertuin gebeuren met terrastegels of op de snelweg.
Inspectie met meettreinen
ProRail inspecteert het Nederlandse spoor continu. Bij de inspecties wordt ook gekeken naar de ligging van het spoor. Dat doet het bedrijf met speciale meettreinen. De plekken waar er meer kans is op verzakking zijn bekend en daar worden maatregelen genomen, zodat het spoor veilig berijdbaar blijft. Op plaatsen waar de grond is verzakt, herstelt ProRail het spoor weer met extra ballast, de stenen onder het spoor.
Door: Nationale Transportgids