Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

De mooiste verbouwde stations van Nederland - onze favorieten op een rij

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 14 min
location_on [xx]km
Om het stijgende aantal treinreizigers - in normale tijden -  in Nederland het hoofd te kunnen bieden,  wordt al jaren gewerkt aan de bouw en verbouw van Nederlandse stations. Samen met ProRail en gemeenten werkt NS aan het toekomstbestendig maken van deze plekken. Maar hoe komen deze nieuwe stations tot stand?  De Nationale Transportgids wil graag weten hoe het zit en vertelt hoe Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem Centraal de afgelopen jaren een heel nieuw uiterlijk kregen. 

Rotterdam  Centraal – opening 2014

Op 13 maart 2014 werd het nieuwe station Rotterdam Centraal, ook wel  'Station Kapsalon, Puntzak of Haaienbek'  genoemd, geopend door koning Willem-Alexander. Het gebouw onder architectuur van Benthem Crouwel Architekten, Meyer en Van Schooten, en West 8 moest het eerste Station Rotterdam Centraal vervangen.  Dat werd in 2007 gesloten en een jaar later gesloopt. In de nieuwbouw zijn wel enkele historische elementen uit het oude stationsgebouw uit 1957 van architect Sybold van Ravesteyn teruggekomen. Onder andere de letters ‘Centraal Station’ en de originele klok op de voorgevel verwijzen daar naar.  Het vernieuwde Rotterdam Centraal werd in 2015 uitgeroepen tot Beste Gebouw van het Jaar en verwerkt dagelijks zo’n 170.000 reizigers.

 

Arnhem Centraal -  opening 2015

Het vernieuwde station Arnhem Centraal werd op 19 november 2015 officieel geopend. Dat mocht ook wel na bijna twintig jaar bouwen! Het huidige stationsgebouw, het vierde station op die plaats, werd ontworpen door Ben van Berkel van architectenbureau UNStudio. Opvallend in het ontwerp zijn de golvende lijnen van de stationshal - die overigens zo ingewikkeld was om te maken dat het project bijna twee keer sneuvelde. Uiteindelijk werd een scheepsbouwer uit Groningen bereid gevonden een stalen frame te maken voor de hal. Behalve de constructie van de stationshal ging er meer mis. Een tijdelijke looptunnel stortte in, mensen werden onwel van een lijmlucht en bij graafwerkzaamheden werd een gasleiding geraakt. Het project Arnhem Centraal werd in 1997 gestart en in 2008 bleek dat de kosten die begroot waren op 65 miljoen waren opgelopen tot 90 miljoen. Het futuristische Arnhem Centraal wordt in de volksmond ook wel ‘De Gletsjer’, ‘De Golf’ of ‘De Walvis’ genoemd.

Den Haag Centraal – opening 2016

Toenmalig staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) en de Haagse burgemeester Jozias van Aartsen openden op 1 februari 2016 het vernieuwde Den Haag Centraal. Het station moest op de schop omdat het niet langer voldeed aan de eisen van een functioneel knooppunt van openbaar vervoer anno 2016. In het kader van de zogeheten Nieuwe Sleutelprojecten, een programma vanuit het ministerie van Infrastructuur en Milieu, werd het station daarom ingrijpend vernieuwd. Het station kreeg vier gelijkwaardige ingangen en een transparant uiterlijk. Dat is vooral zichtbaar in het bijzondere glazen dak van Benthem Crouwel Architekten. Het dak met een oppervlakte van 100 bij 120 vierkante meter bestaat uit honderden ruitvormige glazen platen die rusten op slechts acht dikke stalen kolommen, die elk weer ontspruiten in vier dragende balken. Voor het assembleren van de acht dragende kolommen werd een team van lasspecialisten ingevlogen. Hoe de bouw van het nieuwe dak in z'n werk ging, zie je hier

Utrecht Centraal -  opening 2016

Het belangrijkste knooppunt van de spoorlijnen in Nederland, Utrecht Centraal, werd op 7 december 2016 officieel heropend. Vanaf het jaar 2000 werden er plannen gemaakt om het station uit te breiden en toekomstbestendig te maken voor zo’n 100 miljoen reizigers per jaar. Bij de verbouwing in Utrecht werd onder andere het vloeroppervlak van de stationshal uitgebreid van 8.000 naar 25.000 vierkante meter, werd het aantal wissels teruggebracht van 186 naar 60 en de perrons verbreed. Net als het station in Rotterdam en Den Haag tekende ook hier Benthem Crouwel Architecten het ontwerp van het station. Zij zorgden ervoor dat de nieuwbouw geen lappendeken werd van verschillende stijlen, maar wisten juist één uniforme stijl te ontwikkelen die je in alle nieuwbouwprojecten op het station terugziet.

Groningen -  opening 2023?

Station Groningen, ook wel Groningen Hoofdstation genoemd, is een van de stations die op dit moment wordt verbouwd en waarvan verwacht wordt dat het in 2023 open gaat. Voor het zo ver is, moet er nog veel gebeuren. Om het station toekomstbestendig te maken, zijn aanpassingen nodig aan het spoor, het station en de stationsomgeving. Een nieuw te bouwen tunnel moet de twee delen van de stad verbinden en herbergt eveneens een grote fietsenkelder. Eyecatcher van het nieuwe station Groningen wordt het monumentale stationsgebouw uit 1866. De grote stationshal wordt straks weer de logische in- en uitgang van het station. Bekijk hier de plannen voor het nieuwe station Groningen. 

Door: Nationale Transportgids
Bronnen: NS, ProRail, Wikipedia, NOS, AD, BNA, deingenieur.nl, nu.nl
Beeld: Pixabay

30 juni '25 (13:19)

NS doet onderzoek naar oorzaak explosie in trein bij Limmen

De NS doet nog onderzoek naar de aanleiding van de explosie in de elektriciteitskast in een trein bij Limmen. Zondagavond 29 juni ontplofte de kast en daardoor schoot ook een deel van de wand los. Eén persoon raakte daarbij gewond en drie anderen werden onwel. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:12)

Extra treinen naar strand in Zandvoort door warme weer

Door het warme weer rijdt de NS de komende dagen met zes treinen per uur naar Zandvoort. Dat zijn er twee meer dan normaal, laat een woordvoerster weten. De extra treinen naar het strand rijden naar verwachting tot en met woensdag.

30 juni '25 ( 2:30)

Explosie in trein bij Castricum: één gewonde en honderden reizigers geëvacueerd

Zo'n 650 mensen zijn geëvacueerd uit een trein die stilstond op het spoor ter hoogte van Castricum, meldt de veiligheidsregio. In een elektriciteitskast van de trein was zondagavond een explosie. Daarbij raakte één persoon gewond.

28 juni '25 (11:15)

Overzichtstentoonstelling Vier de Beeldmix geopend op station Hilversum

Donderdag 26 juni 2025 is op station Hilversum de grote overzichtstentoonstelling ‘Vier de Beeldmix, Nederlandse fotografen van vroeger en nu’ geopend. Deze expositie vormt het sluitstuk van een reeks van twaalf tentoonstellingen die de veelzijdigheid van de Nederlandse fotografie vieren. Dat meldt NS.

27 juni '25 (13:46)

Station Zaandam in alle kleuren voor Roze Zaterdag

Op zaterdag 28 juni viert Zaanstad het absolute hoogtepunt van de Pride week: Roze Zaterdag. Het feest begint al op station Zaandam waar reizigers feestelijk worden ontvangen in thema. Het evenement is goed bereikbaar per trein. Binnen vijf minuten wandelen of fietsen met de OV-fiets, bereiken feestgangers het centrum. Dat meldt de NS.

27 juni '25 (10:45)

Iedere tien minuten een trein op Utrecht Leidsche Rijn

Vanaf maandag 30 juni stoppen er zes in plaats van vier treinen per uur op Utrecht Leidsche Rijn . De trein van Utrecht Centraal naar Leiden Centraal via Woerden gaat op maandag tot en met donderdag extra stoppen op Utrecht Leidsche Rijn. De huidige verbinding tussen Utrecht Centraal en Utrecht Leidsche Rijn blijft ook vier keer per uur rijden. Dat meldt de NS.

27 juni '25 ( 9:11)

Twee weken aangepaste dienstregeling Zuidzijde Amsterdam

Van vrijdag 27 juni tot en met zondag 13 juli 2025 maakt spoorwegbeheerder ProRail de entree van station Amsterdam Zuid gereed voor groot bouwmaterieel. Dat meldt NS.

26 juni '25 (14:52)

Monumentale StationsHuiskamer opent op middenperron van station Haarlem

Op het middenperron van Haarlem opent NS op 28 juni een ruime StationsHuiskamer waar reizigers met een hapje en drankje prettig kunnen wachten met direct zicht op actuele reisinformatie. Ook zijn er plekken om even te werken met oplaadpunten voor mobiele apparaten. Deze unieke StationsHuiskamer is gevestigd in de voormalige monumentale restauratie die volledig is gerenoveerd. Dat meldt de NS.

26 juni '25 (12:48)

Treinproblemen rond Schiphol verholpen

De problemen op het spoor bij Schiphol zijn verholpen, zo is te zien op de website van de NS. De treinen die langs de luchthaven komen lijken weer volgens dienstregeling te rijden.

26 juni '25 ( 1:59)

Oorzaak storing Schiphol bekend: donderdag normaal treinverkeer

ProRail heeft de oorzaak gevonden van de seinstoring die woensdag voor veel hinder zorgde op het spoor rond Schiphol. Het gaat om een defecte railspoel, "een elektrische component die het mogelijk maakt dat treinen kunnen rijden", zo legt een woordvoerster van de spoorbeheerder uit. Een aannemer van ProRail begint rond 22.00 uur aan de reparatie van het defect, een "complexe klus". Het herstel duurt naar verwachting de hele nacht.