Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

ProRail: ATO-treinen rijden op tijd, maar zijn minder comfortabel

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Treinen die zijn uitgerust met ATO (Automatic Train Operation) rijden beter op tijd dan treinen met alleen een machinist aan boord. Dat blijkt uit het eindrapport van ProRail en de Provincie Groningen naar aanleiding van de proefritten met de automatisch bestuurde treinen begin 2020. Dit meldt RTV Noord.

De tests in opdracht van ProRail en de provincie Groningen samen met Arriva en treinbouwer Stadler werden in februari uitgevoerd tussen Groningen en Buitenpost. Tijdens deze tests konden er voor de eerste keer ook passagiers mee.

Schokkeriger

Uit de testresultaten blijkt volgens ProRail dat het ATO-systeem de basisfuncties van het rijden goed zelfstandig kan uitvoeren: optrekken, remmen, stoppen op stations, op maximum snelheid rijden en routewijzigingen verwerken gaan zonder problemen. Hoewel het systeem over het algemeen een goede beoordeling kreeg van de testpersonen, merkten reizigers een klein verschil. Ze beoordeelden de reguliere ritten iets beter dan de ritten met ATO. Zo werden de ritten met een machinist als iets soepeler en prettiger beoordeeld; de ritten met de deels zelfrijdende trein vonden de passagiers wat schokkeriger.

Minder tijdverlies

De invoering van ATO moet er voor zorgen dat meer treinen over het bestaande spoor kunnen rijden. De geautomatiseerde ritten zorgen namelijk voor minder tijdverlies dan ritten met een machinist aan het stuur, zo is uit de tests tot nu toe gebleken.

De tests krijgen eind dit jaar een vervolg. Er worden dan opnieuw testritten uitgevoerd in Groningen. Dan zonder passagiers.

Door: Nationale Transportgids

04 juli '25 ( 8:52)

Veiligere overweg Kleine Spoorbomen in Hilversum

Auto’s en ander gemotoriseerd verkeer kunnen niet langer gebruikmaken van de overweg aan de Kleine Spoorbomen in Hilversum. Deze overweg kan alleen nog worden gepasseerd door fietsers en voetgangers. Daardoor is het een veilige, overzichtelijke oversteek geworden. Dat meldt ProRail.

03 juli '25 ( 8:44)

Weer minder goederenvervoer over het spoor

Het goederenvervoer over het spoor vanuit Nederland naar het buitenland is vorig jaar opnieuw gedaald, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De afname komt vooral doordat er minder kolen naar Duitsland worden vervoerd.

02 juli '25 (15:46)

Overijssel steekt 52,5 miljoen euro in vervanging dieseltreinen

De provincie Overijssel heeft 52,5 miljoen euro vrijgemaakt om de oude dieseltreinen op het spoor tussen Almelo en Hardenberg te kunnen vervangen door elektrische treinen. De Provinciale Staten stemden unaniem in met die investering. Het is de bedoeling dat de ombouw van het spoor tussen de stations van Almelo en Mariënberg (gemeente Hardenberg) eind 2028 is afgerond, als de nieuwe ov-concessie van vijftien jaar ingaat.

02 juli '25 (15:46)

Verwachting ProRail: wind gaat treinverkeer op hsl minder hinderen

Het treinverkeer op de hogesnelheidslijn is volgens spoorbeheerder ProRail "veel beter beschermd" tegen de harde wind na de plaatsing van wind- en geluidsschermen. Die zijn de afgelopen jaren langs de spoorlijn gezet om de wind tegen te houden.

01 juli '25 ( 9:09)

Reisassistentie op veertig treinstations in Limburg

De provincie Limburg investeert in toegankelijk openbaar vervoer. Ze verleent Arriva een projectsubsidie van 651.447 euro voor het inrichten en aanbieden van reisassistentie op veertig treinstations. Daarover bericht de provincie Limburg.

01 juli '25 ( 8:00)

Primeur in Nederland: circulaire spoorstaven

ProRail heeft zaterdag 28 juni en zondag 29 juni 2025 in Noord-Holland (op het traject Hoofddorp-Leiden) voor het eerst ruim dertig kilometer spoor met volledig circulaire spoorstaven vernieuwd. Deze spoorstaven zijn duurzaam vervaardigd uit gerecycled staal van oude Nederlandse spoorstaven. Een belangrijke stap in de verduurzaming van de spoorinfrastructuur en een primeur voor Nederland. Dat meldt ProRail.

30 juni '25 (18:37)

ProRail waarschuwt: neem water mee en houd reisinformatie in de gaten

Spoorbeheerder ProRail waarschuwt reizigers om deze week extra maatregelen te nemen tegen mogelijke vertragingen door de hitte. Neem voldoende water mee en houd de reisinformatie goed in de gaten, luidt het advies.

30 juni '25 (13:19)

NS doet onderzoek naar oorzaak explosie in trein bij Limmen

De NS doet nog onderzoek naar de aanleiding van de explosie in de elektriciteitskast in een trein bij Limmen. Zondagavond 29 juni ontplofte de kast en daardoor schoot ook een deel van de wand los. Eén persoon raakte daarbij gewond en drie anderen werden onwel. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:12)

Extra treinen naar strand in Zandvoort door warme weer

Door het warme weer rijdt de NS de komende dagen met zes treinen per uur naar Zandvoort. Dat zijn er twee meer dan normaal, laat een woordvoerster weten. De extra treinen naar het strand rijden naar verwachting tot en met woensdag.

30 juni '25 ( 2:30)

Explosie in trein bij Castricum: één gewonde en honderden reizigers geëvacueerd

Zo'n 650 mensen zijn geëvacueerd uit een trein die stilstond op het spoor ter hoogte van Castricum, meldt de veiligheidsregio. In een elektriciteitskast van de trein was zondagavond een explosie. Daarbij raakte één persoon gewond.