Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Groot onderhoud aan zeiljacht de Groene Draeck

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Groot onderhoud aan zeiljacht de Groene Draeck
Het zeiljacht de Groene Draeck is sinds september 2021 uit de vaart voor groot onderhoud. Het gaat om een grootschalige renovatie en revisie van vrijwel het gehele schip. Het zeiljacht zal naar verwachting aan het eind van de zomer van 2022 vaarklaar zijn. Dit jaar is de Groene Draeck 65 jaar in de vaart. Dat meldt het Koninklijk Huis. 

De Groene Draeck is in 1956 door de Nederlandse bevolking ter gelegenheid van haar achttiende verjaardag aan toenmalig Kroonprinses Beatrix cadeau gegeven. De staat heeft bij deze gelegenheid het onderhoud van de Groene Draeck aan de Prinses geschonken. De kosten voor het onderhoud worden verantwoord bij het ministerie van Defensie. Ten behoeve van het vaststellen van de onderhoudsbehoefte voor de onderhoudsperiode 2021-2025 is in 2020 - in opdracht van het ministerie van Defensie - een extern onderzoek uitgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf. Hieruit blijkt dat een zogenaamde volledige refit ofwel grootschalige renovatie nodig is. Dit houdt in dat het schip van binnen en buiten wordt gestript, de romp van binnen en buiten wordt geconserveerd en installaties en inrichting waar nodig worden hersteld of vervangen. Voor het onderhoud is kennis en ervaring met deze schepen nodig, die niet meer aanwezig is bij het ministerie van Defensie. De renovatie wordt met tussenkomst van de Dienst Koninklijk Huis (DKH) uitgevoerd door een specialistische werf.

Specialisten 

Bij de bouw van de Groene Draeck in de jaren 50 is gebruikgemaakt van destijds moderne technieken en materialen. Desondanks, en ondanks het grondige onderhoud de afgelopen 65 jaar, is het schip door de jaren heen onderhevig geweest aan o.a. corrosie door reguliere slijtage en weersinvloeden. Daarnaast zijn meerdere systemen aan boord verouderd, zoals het elektrische systeem en de gasinstallatie. Tijdens het onderzoek is gebleken dat het schip op meerdere punten niet langer aan de huidige veiligheidseisen voldoet. De renovatie wordt uitgevoerd door specialisten die bedreven zijn in ambachtelijk (hand)werk. Zo vergt de behandeling van het houtsnijwerk – dat uniek is voor de Groene Draeck -  diepgaande kennis van de eigenschappen van verschillende houtsoorten en de beste manier om deze te bewerken en te conserveren. Ook voor het restaureren van delen van de tuigage is gerichte kennis en ervaring vereist. Verder wordt voor veel werkzaamheden, zoals herstel van de stalen romp, het leggen van een nieuw houten dek en het restaureren van het interieur gebruikgemaakt van experts m.b.t. Lemsteraken.

Kosten 

De kosten voor het onderhoud aan de Groene Draeck worden verantwoord bij het ministerie van Defensie zolang Prinses Beatrix gebruikmaakt van het schip. De kosten voor de grootschalige renovatie overschrijden het vastgestelde vijfjarenbudget (voor de periode 2021 t/m 2025 het totaalbedrag van 435.000 euro) van het ministerie van Defensie. De meerkosten worden gedragen door de eigenaar, Prinses Beatrix.

De Groene Draeck 

De Groene Draeck is een Lemsteraak die van 1956 tot 1957 werd gebouwd in de scheepsbouwhal van De Amsterdamse Scheepswerf G. de Vries Lentsch Jr. te Amsterdam. Prinses Beatrix was nauw betrokken bij het ontwerp en de bouw van het schip. De tewaterlating was op 4 juni 1957, waarna het schip dezelfde maand nog is overgedragen aan Prinses Beatrix. Dit jaar is de Groene Draeck 65 jaar in de vaart. Het schip wordt intensief gebruikt door de Prinses, haar familie en haar gasten. Meestal is het zeiljacht te vinden op het IJsselmeer of andere Hollandse wateren zoals de Waddenzee en de Zeeuwse Delta.  

Door: Nationale Transportgids
Beeld: RVD

26 maart '24 ( 8:44)

Zeehavenpolitie houdt vier verdachten aan in Heerhugowaard

In samenwerking met de politie in Noord-Holland heeft de Zeehavenpolitie Zeeland-West-Brabant vrijdag 22 maart 2024 vier personen aangehouden in Heerhugowaard. Dat meldt Politie.nl.

25 maart '24 (11:45)

Onderzoek van OVV naar dodelijk ongeluk cruiseschip in Caribisch gebied

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) doet onderzoek naar een ongeluk op een cruiseschip van Holland America Line, waarbij vrijdag twee bemanningsleden om het leven zijn gekomen. Er zijn twee OVV-medewerkers afgereisd naar het Caribisch gebied, waar het ongeluk gebeurde, laat de raad weten.

25 maart '24 (10:15)

Recordomzet voor baggeraar Van Oord

De Rotterdamse baggeraar Van Oord heeft vorig jaar een recordomzet geboekt en zag de winst meer dan verdubbelen. Het bedrijf zegt dat de markten gestaag aan het stabiliseren zijn na een aantal "uitdagende" jaren.

22 maart '24 (10:15)

Provincie Limburg uit zorgen over maandenlange afsluiting Julianakanaal

De provincie Limburg is "zeer bezorgd" over de maandenlange afsluiting van het Julianakanaal voor de scheepvaart. De provincie spreekt bovendien van een "geheel eenzijdige afweging".

21 maart '24 ( 8:55)

Medewerkers Havenbedrijf Rotterdam doneren aan goede doelen

Stichting Gaarkeuken van Rotterdam, het Familiehuis Daniël den Hoed en Stichting 010 Zwerfie hebben drie cheques van respectievelijk € 3.005, € 2.610 en € 1.010 ontvangen van personeel van Havenbedrijf Rotterdam. Dat meldt Port of Rotterdam.

19 maart '24 ( 8:01)

Brits vliegdekschip Prince of Wales vandaag in haven van Rotterdam

Dinsdag 19 maart 2024 komt het Britse vliegdekschip Prince of Wales aan in de haven van Rotterdam. Het bezoek van het schip is een primeur voor de Rotterdamse haven. Dat meldt Port of Rotterdam.

18 maart '24 (17:15)

Kort geding eigenaar Fremantle Highway en ILT vanwege transport naar China

De eigenaar van het door brand beschadigde transportschip Fremantle Highway heeft een kort geding aangespannen tegen de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Die eigenaar, het Nederlandse bedrijf Koole, wil het schip naar China transporteren voor reparatie en verkoop aan een Chinese werf. De ILT geeft geen toestemming omdat de toezichthouder het schip beschouwt als afval en het niet naar China getransporteerd mag worden aangezien China geen lid is van de OESO-landen.

15 maart '24 (14:00)

Franse werf Naval gaat vier onderzeeboten bouwen voor Defensie

De Franse botenbouwer Naval Group mag van het kabinet vier nieuwe onderzeeboten gaan bouwen voor Defensie, zo heeft staatssecretaris Christophe van der Maat bekendgemaakt bij de marine in Den Helder. De onderzeeërs worden voorzien van de nieuwste technologie en een krachtig nieuw wapensysteem. Zo kunnen straks kruisraketten worden afgeschoten van onder water tot ver achter de kustlijn.

15 maart '24 (13:06)

Van der Maat 'houdt hoofd koel' bij besluit over onderzeeboten

Staatssecretaris Christophe van der Maat (Defensie) zegt het "hoofd koel te houden" bij het besluit over de nieuwe onderzeeboten. Het demissionaire kabinet houdt zich volgens hem aan de spelregels die zijn afgesproken. "Daar is hard aan gewerkt", zei hij voorafgaand aan de ministerraad. De bewindsman benadrukt "zorgvuldig" te werk te gaan bij deze miljardeninvestering. Het kabinet besluit vrijdag over de gunning van de bouw, waarvoor drie werven in de running zijn.

15 maart '24 ( 8:12)

Overnachtingshaven bij Spijk officieel geopend

Woensdag 14 maart 2024 heeft demissionair minister Mark Harbers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de overnachtingshaven bij het Gelderse dorp Spijk officieel geopend. Dit gebeurde in het bijzijn van Rijkswaterstaat en regionale bestuurders. Daarover bericht Rijkswaterstaat.