Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Zeevaart wil al in 2050 klimaatneutraal zijn

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Ook de internationale zeescheepvaart wil zijn klimaatdoelen flink aanscherpen. Eerder beloofde de sector de uitstoot van CO2 tegen 2050 gehalveerd te willen hebben zoals de bedoeling was van de Wereldvaartorganisatie IMO. Nu wil de zeescheepvaart tegen die tijd geen extra CO2 meer in de atmosfeer brengen.

"Onze industrie wil al in 2050 klimaatneutraal zijn", zegt Alfred Hartmann, voorzitter van de Duitse vereniging van scheepseigenaars VDR. Op initiatief van de Duitse reders heeft Wereldredersvereniging ICS scherpere doelen geformuleerd en ingediend bij de IMO, de VN-organisatie die over maritieme zaken gaat.

De redersvereniging hoopt dat het initiatief een signaal zal zijn voor energieleveranciers, scheepsbouwers en motorfabrikanten om meer te investeren in "groene" aandrijvingstechnologieën en brandstoffen. Volgens ICS is het optimaliseren van de bouw en exploitatie van schepen niet voldoende. Daarom is er een "revolutie in brandstoffen" nodig in termen van ontwikkeling en beschikbaarheid. "In principe is niet de motor het probleem, maar de brandstof", benadrukte Hartmann.

E-fuels

In tegenstelling tot auto's kunnen containerschepen geen lange afstanden afleggen op accu's. In de maritieme industrie wordt evenwel een breed scala van alternatieve voortstuwingsconcepten en brandstoffen besproken. Naast waterstof en ammoniak staan ook zogenoemde 'e-fuels' in de belangstelling. Probleem nu is dat groene toepassingen nog niet op grote schaal beschikbaar zijn. Een reder die nu een schip bestelt, kan momenteel vrijwel alleen kiezen tussen dieselaandrijving of vloeibaar aardgas (lng), wat ook een fossiele brandstof is.

Volgens Hartmann duldt klimaatbescherming geen verder uitstel, zoals volgens hem het meest recente rapport van de Internationale Werkgroep inzake klimaatverandering (IPCC) bewijst. "Wij hopen dat alle deelnemers aan de zeevervoersketen, maar vooral landen, ons hun volledige steun zullen geven bij deze belangrijke taak".

De scheepvaart, die goed is voor het transport van 90 procent van alle goederen wereldwijd, is verantwoordelijk voor meer dan 2 procent van alle CO2-emissies, zo blijkt uit cijfers van de IMO. De industrie staat ook onder druk omdat de EU de doelstellingen voor de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen wil aanscherpen.

Door: ANP

16 april '24 ( 7:28)

Aanleg CO2-transport en -opslagproject Porthos van start

De aanleg van de infrastructuur van het CO2-transport en -opslagproject Porthos is na een voorbereidingsperiode zichtbaar van start gegaan. Zaterdag 13 april 2024 vond de eerste boring plaats. Daarbij maakte de boor een boorgat onder de zeewering op de Maasvlakte. Dat meldt Port of Rotterdam.

16 april '24 ( 7:23)

Flevolands project Groot onderhoud bruggen en sluizen officieel afgerond

Afgelopen week is het project 'Groot onderhoud bruggen en sluizen' officieel afgerond. Provincie Flevoland heeft gedurende bijna zes jaar elf sluizen en dertien bruggen in de provincie gemoderniseerd. Daarmee was een bedrag van zeventig miljoen euro gemoeid. Daarover bericht Provincie Flevoland.

08 april '24 (19:30)

Bloomberg: scheepsbouwer Damen mag Duitse marineschepen bouwen

De Nederlandse scheepsbouwer Damen heeft een Duitse miljardenorder voor de levering van in ieder geval twee grote marineschepen binnengesleept, zogeheten fregatten. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Leden van het Duitse parlement moeten nog instemmen met het investeringsplan voor de strijdkrachten, met een totale waarde van ongeveer 7 miljard euro.

05 april '24 ( 7:27)

Grootscheepse controle in Rotterdams havengebied

Dinsdag 2 april 2024 zijn 's ochtends tijdens een grote integrale verkeers- en transportcontrole in het Rotterdamse havengebied 54 voertuigen uitgebreid gecontroleerd. Daarbij werden bekeuringen uitgedeeld. Dat meldt Politie.nl.

04 april '24 (22:15)

Havenbedrijf Rotterdam vindt grote kerncentrale op Maasvlakte niet logisch

De Rotterdamse haven is geen voor de hand liggende locatie voor een grote kerncentrale. Dat betoogt Havenbedrijf Rotterdam in een brief over de plannen voor twee nieuwe kerncentrales van de regering. Naast het Zeeuwse dorp Borssele is de Eerste Maasvlakte bij het Rijk in beeld als plaats voor een nieuwe centrale.

02 april '24 ( 6:48)

Twee enorme pijlers geplaatst in Zoutdam IJmuiden

Zondag 31 maart 2024 is de grote hijsoperatie om de twee pijlers van Zoutdam IJmuiden in het Binnenspuikanaal van het sluizencomplex IJmuiden te plaatsen met succes afgerond. Dat meldt Rijkswaterstaat.

29 maart '24 ( 7:36)

Eerste Paasdag eerste afvaart veerdienst Hoeksveer

Zondag 31 maart 2024 (Eerste Paasdag) opent Glupo om 09.45 uur het nieuwe vaarseizoen van het Hoeksveer. De eerste retourreis van deze veerdienst tussen Berghaven, Hoek van Holland en FutureLand/Rotterdam Maasvlakte wordt door een blaasorkest voorzien van een muzikale noot. Daarover bericht Port of Rotterdam.

26 maart '24 ( 8:44)

Zeehavenpolitie houdt vier verdachten aan in Heerhugowaard

In samenwerking met de politie in Noord-Holland heeft de Zeehavenpolitie Zeeland-West-Brabant vrijdag 22 maart 2024 vier personen aangehouden in Heerhugowaard. Dat meldt Politie.nl.

25 maart '24 (11:45)

Onderzoek van OVV naar dodelijk ongeluk cruiseschip in Caribisch gebied

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) doet onderzoek naar een ongeluk op een cruiseschip van Holland America Line, waarbij vrijdag twee bemanningsleden om het leven zijn gekomen. Er zijn twee OVV-medewerkers afgereisd naar het Caribisch gebied, waar het ongeluk gebeurde, laat de raad weten.

25 maart '24 (10:15)

Recordomzet voor baggeraar Van Oord

De Rotterdamse baggeraar Van Oord heeft vorig jaar een recordomzet geboekt en zag de winst meer dan verdubbelen. Het bedrijf zegt dat de markten gestaag aan het stabiliseren zijn na een aantal "uitdagende" jaren.