Havenbedrijf doet studie naar grootschalige import van waterstof
Noordwest-Europa zal op grote schaal waterstof moeten importeren om CO2-neutraal te worden. Het Havenbedrijf Rotterdam onderzoekt daarom de mogelijkheden om waterstof te importeren uit landen waar het kosten-efficiënt geproduceerd kan worden. Verschillende bedrijven in Rotterdam, zoals Koole Terminals, zijn zeer geïnteresseerd in deze nieuwe, zich snel ontwikkelende markt en maken plannen om hun bestaande installaties te vernieuwen en/of nieuwe te bouwen. Het Havenbedrijf ondersteunt dit.
Waterstof verschepen lastig
Het verschepen van waterstof is lastiger dan het transport van olie of kolen. Een mogelijkheid is het koelen tot -253 graden, zodat het vloeibaar wordt. Een andere is de waterstof op te nemen in een drager zoals ammoniak of methanol. Ook is het mogelijk waterstof chemisch vast te leggen in een zogenoemde ‘liquid organic hydrogen carrier’ (LOHC) (*1).
De haalbaarheidsstudie neemt naar verwachting een jaar in beslag. Het is de ambitie van de betrokken bedrijven om in 2025 100.000 tot 200.000 ton waterstof per jaar te importeren en in 2030 300.000 tot 400.000 ton per jaar.
Door: Nationale Transportgids