Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Hoorzitting over schadevergoeding blokkeerschip Suezkanaal uitgesteld

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Een Egyptische rechtbank heeft een hoorzitting over een schadevergoeding rond het containerschip dat in maart een tijdlang het Suezkanaal blokkeerde uitgesteld naar 20 juni. Er wordt meer tijd geboden voor de partijen om te onderhandelen over het compensatiebedrag. De zitting zou eigenlijk zondag zijn.

De Ever Given werd eind maart vlotgetrokken nadat het zes dagen de belangrijke vaarroute tussen Azië en Europa blokkeerde. Het schip, dat op weg was naar Rotterdam, kwam na een zandstorm vast te zitten in een van de drukste vaarroutes ter wereld. Het 400 meter lange schip ligt sindsdien voor anker in een breder gedeelte van het kanaal. De Ever Given werd in beslag genomen vanwege onenigheid tussen de eigenaren en de kanaalautoriteit SCA over een schadevergoeding.

Schadevergoeding is 'nog steeds te hoog'

SCA zou eerder om een vergoeding van meer dan 916 miljoen dollar hebben gevraagd, maar wil nu 550 miljoen dollar hebben. Er zouden verkeerde berekeningen zijn gemaakt rond de waarde van de vracht aan boord van het schip, waardoor dat bedrag lager uitvalt. De verzekeraars van de Ever Given zeggen dat dit nog steeds te hoog is. De Japanse eigenaar van de Ever Given zou eerder 150 miljoen dollar compensatie hebben geboden. SCA zegt dat dat niet voldoende is om de kosten voor het mislopen van vaartarieven, schade aan het kanaal en kosten voor mankracht en materiaal bij het bergen van het schip te dekken.

Files

Volgens de advocaat van SCA worden inspanningen gedaan om een schikking te treffen en werd daarom gevraagd om uitstel van de hoorzitting. De advocaat van de eigenaar van de Ever Given gaf aan dat er onderhandelingen plaatsvinden en dat er bij beide partijen flexibiliteit is.

Door de blokkade ontstonden er lange files van schepen aan weerszijden van de 193 kilometer lange waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee. Meer dan 350 schepen moesten wachten voor ze daar doorheen konden. Een deel van de schepen onderweg naar het Suezkanaal besloot om te varen om Afrika heen. Normaal gesproken vaart er dagelijks voor bijna 10 miljard dollar aan goederen door het kanaal.

Door: ANP

11 juli '25 ( 8:05)

Provincie Noord-Holland gaat zelf weer sluizen en bruggen bedienen

De provincie Noord-Holland neemt de bediening, planning en sturing van al haar bruggen en sluizen per 1 november 2025 weer in eigen hand. Sinds 2020 is dit al het geval voor de bediening van bruggen en sluizen op afstand. Vanaf 1 november is het provinciepersoneel ook op de bedienhuisjes van bruggen, pontjes en sluizen te vinden. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

10 juli '25 ( 3:25)

Mogelijk goederenoverslag bij Hoek van Holland via water en spoor

De provincie Zuid-Holland onderzoekt of bij Hoek van Holland een terminal kan worden gebouwd voor de overslag van onder meer groente, fruit en bloemen via het water en het spoor. De Provinciale Staten hebben hiervoor 150.000 euro uitgetrokken. Twee keer per dag vaart tussen Hoek van Holland en de Engelse havenstad Harwich een boot met vrachtwagens.

09 juli '25 (15:20)

Tientallen kilo's cocaïne onderschept in Rotterdamse haven

De douane heeft dinsdag 92 kilo cocaïne onderschept in de Rotterdamse haven, met een straatwaarde van ruim 2 miljoen euro. De drugs werden gevonden in twee containers die op hetzelfde schip stonden. De partij is inmiddels vernietigd.

09 juli '25 (14:04)

Honderden miljoenen overheidssteun voor scheepsbouwer Damen

Scheepsbouwer Damen Naval krijgt 270 miljoen euro aan overheidsgelden om ernstige financiële problemen te voorkomen. Het bedrijf kampt met vertraging bij de bouw van zes Duitse fregatten in opdracht van de Duitse marine. Bij het niet halen van de gestelde deadlines, betaalt de opdrachtgever niet. Het project moet zo’n 7 miljard euro opleveren. Damen Naval heeft ook een Nederlandse Defensie-opdrachten lopen en daarom is het belangrijk dat het bedrijf niet omvalt. Dit meldt NOS.

08 juli '25 (14:01)

Schipper watertaxi kan zich ongeluk niet herinneren

De schipper van watertaxi Stormloper kan zich de aanvaring met de snelboot Tiger op de Waddenzee niet herinneren. Hij lijdt aan een vorm van geheugenverlies. Dit bleek dinsdag bij de start van de strafzaak over de dodelijke aanvaring op de Waddenzee op 21 oktober 2022, die vier opvarenden het leven kostte.

08 juli '25 ( 8:46)

Sluizen Lith en St. Andries gestremd door lekkage

Vanwege lekkage in het bediengebouw zijn de zuidkolk van de Prinses Máximasluizen in Lith en de sluis van St. Andries gestremd. De alternatieve vaarroutes lopen via de Bergsche Maas of via sluis Weurt. Dat leidt voor de scheepvaart tot veel extra reistijd. Daarover bericht Rijkswaterstaat.

08 juli '25 ( 8:01)

Zaak aanvaring Waddenzee van start

Twee families maken gebruik van hun spreekrecht tijdens de strafzaak over de dodelijke aanvaring op de Waddenzee. De zaak tegen de twee schippers van de snelboot en de watertaxi begint dinsdag in de rechtbank in Leeuwarden.

07 juli '25 (12:16)

Dienstregeling Middenkolk Oranjesluizen volledig hervat

Sinds vrijdag 4 juli 2025 is de Middenkolk van de Oranjesluizen weer normaal in gebruik. Deze wordt weer bediend volgens de dienstregeling. Dat meldt Rijkswaterstaat.

04 juli '25 ( 7:31)

Afgelopen halfjaar iets minder coke onderschept in zeehavens

De douane heeft in de eerste zes maanden van dit jaar 15.600 kilo cocaïne in de Nederlandse zeehavens onderschept. Dat is 400 kilo minder dan in de eerste zes maanden van 2024.

02 juli '25 (15:46)

Boete voor bedrijf om fataal ongeval op ponton in Calandkanaal

Een Rotterdams op- en overslagbedrijf heeft een boete gekregen van 50.000 euro voor een ongeluk waarbij in november 2022 een werknemer om het leven kwam. De 47-jarige man werd tijdens zijn werk op een ponton in het Calandkanaal in de Europoort geraakt door een kabel die knapte. De man raakte zwaargewond en overleed dezelfde dag in het ziekenhuis.