Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

ILT brengt risico’s mainport Rotterdam in kaart

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
De mainport Rotterdam is het grootste industriële complex van Nederland en is van grote maatschappelijke en economische betekenis. Met het uitbrengen van de Staat van mainport Rotterdam 2021 brengt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) voor het eerst informatie over risico’s en uitstoot bij elkaar in kaart. Zo ontstaat een beter beeld van de veiligheid in de regio en de impact die alle bedrijvigheid heeft op de leefomgeving en het milieu. Vandaag stuurt minister Van Nieuwenhuizen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deze nieuwe rapportage van de ILT naar de Tweede Kamer. Dit meldt de ILT.

In de Staat van mainport Rotterdam geeft de ILT de feitelijke beelden van de periode 2017-2019 in de mainport en haar aanvoer- en rijroutes op het gebied van veiligheid en milieu. De Staat zoomt in op drie hoofdonderwerpen: de logistieke veiligheid, de externe veiligheid en de luchtkwaliteit. De mainport blijft in de meeste gevallen binnen de gestelde normen, maar dat wil niet zeggen dat er geen incidenten gebeuren of ongevallen voorkomen.

De Staat laat zien dat er veel partijen bij het toezicht betrokken zijn, maar dat het totaalplaatje ontbrak. De optelsom van gegevens brengt risico’s beter én in samenhang in beeld. Inspecteur-generaal Jan van den Bos: “Het is hopelijk een opmaat voor verdere samenwerking en versterking van de keten. Ik nodig alle partijen dan ook uit om de Staat de komende jaren door te ontwikkelen. Zo kan er een nog beter beeld ontstaan van de veiligheid en duurzaamheid van de mainport Rotterdam. Een ambitieuze doelstelling waarvoor deze Staat het vertrekpunt wil zijn.”

Logistieke veiligheid

Bij het transport in de mainport met zee- en binnenvaartschepen gebeuren jaarlijks zo’n 115 scheepsongevallen. Voor de ‘nautische veiligheid’ ontwikkelde de Havenmeester een methode om de veiligheid te duiden in een cijfer. Met betrokken partijen kan zodoende onder andere worden beoordeeld of het veiligheidsniveau voldoet aan de gemaakte afspraken, doelen en ambities. En waar concrete verbeterpunten nodig zijn. Voor het transport over het spoor en de weg zijn dergelijke afspraken niet gemaakt. De ILT beveelt aan dat ook voor spoor- en wegvervoer een vergelijkbare methodiek wordt ontwikkeld.

Externe veiligheid

De hoeveelheden gevaarlijke stoffen die jaarlijks over de weg, het water en het spoor worden vervoerd, blijven binnen de vastgestelde grenswaardes. Deze grenswaardes zijn er om te voorkomen dat bij incidenten met deze stoffen een onacceptabel veiligheidsrisico ontstaat voor de omgeving. Bij het transport met gevaarlijke stoffen gebeurden in de mainport de afgelopen jaren jaarlijks gemiddeld 26 ongevallen met gevaarlijke stoffen in bulk.

In de praktijk zijn bij het toezicht op het opslaan en transport van gevaarlijke stoffen verschillende partijen betrokken. Waar het toezicht overgaat van de ene naar de andere bevoegde autoriteit bestaat het risico dat het zicht en de grip vanuit de overheid op de risico’s vervagen. En witte vlekken in het toezicht ontstaan. Een meer strategisch en operationeel afgestemde ketenaanpak in het toezicht en de uitwisseling van informatie lijkt gewenst.

Emissies

De helft van de landelijke emissie van zwavel door bedrijven vindt plaats in de mainport. Hiervan nemen de raffinaderijen het grootste deel voor hun rekening. Daar komt de uitstoot van de zee- en binnenvaartschepen nog bij. De mainport Rotterdam voldoet aan de luchtkwaliteitsnormen voor stikstofdioxide (NO₂). Voor fijnstof voldoet de mainport aan de Nederlandse wettelijke normen, maar niet aan de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Door: Nationale Transportgids

26 maart '24 ( 8:44)

Zeehavenpolitie houdt vier verdachten aan in Heerhugowaard

In samenwerking met de politie in Noord-Holland heeft de Zeehavenpolitie Zeeland-West-Brabant vrijdag 22 maart 2024 vier personen aangehouden in Heerhugowaard. Dat meldt Politie.nl.

25 maart '24 (11:45)

Onderzoek van OVV naar dodelijk ongeluk cruiseschip in Caribisch gebied

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) doet onderzoek naar een ongeluk op een cruiseschip van Holland America Line, waarbij vrijdag twee bemanningsleden om het leven zijn gekomen. Er zijn twee OVV-medewerkers afgereisd naar het Caribisch gebied, waar het ongeluk gebeurde, laat de raad weten.

25 maart '24 (10:15)

Recordomzet voor baggeraar Van Oord

De Rotterdamse baggeraar Van Oord heeft vorig jaar een recordomzet geboekt en zag de winst meer dan verdubbelen. Het bedrijf zegt dat de markten gestaag aan het stabiliseren zijn na een aantal "uitdagende" jaren.

22 maart '24 (10:15)

Provincie Limburg uit zorgen over maandenlange afsluiting Julianakanaal

De provincie Limburg is "zeer bezorgd" over de maandenlange afsluiting van het Julianakanaal voor de scheepvaart. De provincie spreekt bovendien van een "geheel eenzijdige afweging".

21 maart '24 ( 8:55)

Medewerkers Havenbedrijf Rotterdam doneren aan goede doelen

Stichting Gaarkeuken van Rotterdam, het Familiehuis Daniël den Hoed en Stichting 010 Zwerfie hebben drie cheques van respectievelijk € 3.005, € 2.610 en € 1.010 ontvangen van personeel van Havenbedrijf Rotterdam. Dat meldt Port of Rotterdam.

19 maart '24 ( 8:01)

Brits vliegdekschip Prince of Wales vandaag in haven van Rotterdam

Dinsdag 19 maart 2024 komt het Britse vliegdekschip Prince of Wales aan in de haven van Rotterdam. Het bezoek van het schip is een primeur voor de Rotterdamse haven. Dat meldt Port of Rotterdam.

18 maart '24 (17:15)

Kort geding eigenaar Fremantle Highway en ILT vanwege transport naar China

De eigenaar van het door brand beschadigde transportschip Fremantle Highway heeft een kort geding aangespannen tegen de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Die eigenaar, het Nederlandse bedrijf Koole, wil het schip naar China transporteren voor reparatie en verkoop aan een Chinese werf. De ILT geeft geen toestemming omdat de toezichthouder het schip beschouwt als afval en het niet naar China getransporteerd mag worden aangezien China geen lid is van de OESO-landen.

15 maart '24 (14:00)

Franse werf Naval gaat vier onderzeeboten bouwen voor Defensie

De Franse botenbouwer Naval Group mag van het kabinet vier nieuwe onderzeeboten gaan bouwen voor Defensie, zo heeft staatssecretaris Christophe van der Maat bekendgemaakt bij de marine in Den Helder. De onderzeeërs worden voorzien van de nieuwste technologie en een krachtig nieuw wapensysteem. Zo kunnen straks kruisraketten worden afgeschoten van onder water tot ver achter de kustlijn.

15 maart '24 (13:06)

Van der Maat 'houdt hoofd koel' bij besluit over onderzeeboten

Staatssecretaris Christophe van der Maat (Defensie) zegt het "hoofd koel te houden" bij het besluit over de nieuwe onderzeeboten. Het demissionaire kabinet houdt zich volgens hem aan de spelregels die zijn afgesproken. "Daar is hard aan gewerkt", zei hij voorafgaand aan de ministerraad. De bewindsman benadrukt "zorgvuldig" te werk te gaan bij deze miljardeninvestering. Het kabinet besluit vrijdag over de gunning van de bouw, waarvoor drie werven in de running zijn.

15 maart '24 ( 8:12)

Overnachtingshaven bij Spijk officieel geopend

Woensdag 14 maart 2024 heeft demissionair minister Mark Harbers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de overnachtingshaven bij het Gelderse dorp Spijk officieel geopend. Dit gebeurde in het bijzijn van Rijkswaterstaat en regionale bestuurders. Daarover bericht Rijkswaterstaat.