Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Sluisdeur kanaalzijde en reservedeur Zeesluis IJmuiden geplaatst

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
In de afgelopen dagen zijn de twee sluisdeuren van Zeesluis IJmuiden succesvol op hun plaats aan kanaalzijde gebracht. Gedurende een vierdaagse operatie zijn de stalen deuren met uiterste precisie ingevaren in de deurkas van het binnenhoofd. Dit meldt Rijkswaterstaat.

Het betreft de operationele deur en de reservedeur, die geplaatst is in het zogenaamde droogdok. In september 2020 was al de eerste deur aan zeezijde in de deurkas van het buitenhoofd geïnstalleerd.

Plaatsen in etappes

Het plaatsen van de roldeuren verliep in etappes. Eerst werd de operationele deur met een gewicht van 3000 ton verplaatst naar de meest zuidwestelijk bolder van het binnenhoofd. Vervolgens is deze sluisdeur door middel van grote lieren negentig graden gedraaid en in de deurkas gemanoeuvreerd. Nadat de deur op de juiste positie lag, is de sluisdeur zowel gekoppeld aan de bovenrolwagen, de aandrijving van de deur, als aan de onderrolwagen. Deze onderrolwagen zorgt er voor dat de deur over de railbaan op de drempel van de zeesluis kan rijden bij het open en sluiten van de sluis.

Reservedeur in het droogdok

Na het plaatsen van de operationele deur is twee dagen later de reservedeur in het droogdok gebracht. Ook deze deur is met behulp van lieren gepositioneerd en tot op de vloer van het droogdok afgezonken. Het droogdok maakt onderdeel uit van het binnenhoofd van de zeesluis, gesitueerd naast de deurkas. Het droogdok wordt afgesloten met de droogdokdeur.

De reservedeur wordt ingezet op het moment dat er onderhoud moet worden gepleegd aan één van de operationele deuren. Alle drie de deuren hebben om die reden hetzelfde formaat (72 m lang, 11 m breed en 24 m hoog), zodat ze uitwisselbaar zijn. Het droogdok kan worden drooggezet om zo de deuren in het droge te kunnen inspecteren en onderhoud uit te voeren.

Zeesluis IJmuiden

Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen wordt sinds 2016 in IJmuiden gewerkt aan de bouw van de grootste zeesluis ter wereld. De nieuwe sluis wordt 500 m lang, 70 m breed en 18 m diep. Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Port of Amsterdam en de gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat. Naar verwachting wordt de sluis begin 2022 in gebruik genomen.

Door: Nationale Transportgids

16 april '24 ( 7:28)

Aanleg CO2-transport en -opslagproject Porthos van start

De aanleg van de infrastructuur van het CO2-transport en -opslagproject Porthos is na een voorbereidingsperiode zichtbaar van start gegaan. Zaterdag 13 april 2024 vond de eerste boring plaats. Daarbij maakte de boor een boorgat onder de zeewering op de Maasvlakte. Dat meldt Port of Rotterdam.

16 april '24 ( 7:23)

Flevolands project Groot onderhoud bruggen en sluizen officieel afgerond

Afgelopen week is het project 'Groot onderhoud bruggen en sluizen' officieel afgerond. Provincie Flevoland heeft gedurende bijna zes jaar elf sluizen en dertien bruggen in de provincie gemoderniseerd. Daarmee was een bedrag van zeventig miljoen euro gemoeid. Daarover bericht Provincie Flevoland.

08 april '24 (19:30)

Bloomberg: scheepsbouwer Damen mag Duitse marineschepen bouwen

De Nederlandse scheepsbouwer Damen heeft een Duitse miljardenorder voor de levering van in ieder geval twee grote marineschepen binnengesleept, zogeheten fregatten. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Leden van het Duitse parlement moeten nog instemmen met het investeringsplan voor de strijdkrachten, met een totale waarde van ongeveer 7 miljard euro.

05 april '24 ( 7:27)

Grootscheepse controle in Rotterdams havengebied

Dinsdag 2 april 2024 zijn 's ochtends tijdens een grote integrale verkeers- en transportcontrole in het Rotterdamse havengebied 54 voertuigen uitgebreid gecontroleerd. Daarbij werden bekeuringen uitgedeeld. Dat meldt Politie.nl.

04 april '24 (22:15)

Havenbedrijf Rotterdam vindt grote kerncentrale op Maasvlakte niet logisch

De Rotterdamse haven is geen voor de hand liggende locatie voor een grote kerncentrale. Dat betoogt Havenbedrijf Rotterdam in een brief over de plannen voor twee nieuwe kerncentrales van de regering. Naast het Zeeuwse dorp Borssele is de Eerste Maasvlakte bij het Rijk in beeld als plaats voor een nieuwe centrale.

02 april '24 ( 6:48)

Twee enorme pijlers geplaatst in Zoutdam IJmuiden

Zondag 31 maart 2024 is de grote hijsoperatie om de twee pijlers van Zoutdam IJmuiden in het Binnenspuikanaal van het sluizencomplex IJmuiden te plaatsen met succes afgerond. Dat meldt Rijkswaterstaat.

29 maart '24 ( 7:36)

Eerste Paasdag eerste afvaart veerdienst Hoeksveer

Zondag 31 maart 2024 (Eerste Paasdag) opent Glupo om 09.45 uur het nieuwe vaarseizoen van het Hoeksveer. De eerste retourreis van deze veerdienst tussen Berghaven, Hoek van Holland en FutureLand/Rotterdam Maasvlakte wordt door een blaasorkest voorzien van een muzikale noot. Daarover bericht Port of Rotterdam.

26 maart '24 ( 8:44)

Zeehavenpolitie houdt vier verdachten aan in Heerhugowaard

In samenwerking met de politie in Noord-Holland heeft de Zeehavenpolitie Zeeland-West-Brabant vrijdag 22 maart 2024 vier personen aangehouden in Heerhugowaard. Dat meldt Politie.nl.

25 maart '24 (11:45)

Onderzoek van OVV naar dodelijk ongeluk cruiseschip in Caribisch gebied

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) doet onderzoek naar een ongeluk op een cruiseschip van Holland America Line, waarbij vrijdag twee bemanningsleden om het leven zijn gekomen. Er zijn twee OVV-medewerkers afgereisd naar het Caribisch gebied, waar het ongeluk gebeurde, laat de raad weten.

25 maart '24 (10:15)

Recordomzet voor baggeraar Van Oord

De Rotterdamse baggeraar Van Oord heeft vorig jaar een recordomzet geboekt en zag de winst meer dan verdubbelen. Het bedrijf zegt dat de markten gestaag aan het stabiliseren zijn na een aantal "uitdagende" jaren.