Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Havenbedrijf Rotterdam pleit voor stikstofbank

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Het Havenbedrijf Rotterdam pleit voor de oprichting van een stikstofbank. Het geeft het havenbedrijf de noodzakelijke ruimte om miljarden-investeringen te doen. Mocht er geen oplossing komen voor de stikstofproblematiek dan zullen bedrijven hun plek zoeken buiten Nederland, meent het havenbedrijf. De opzet van de stikstofbank is om de vraag naar en het aanbod van stikstofvergunningen bij elkaar brengen. Zo kan beschikbare ruimte goed verdeeld worden.

Allard Castelein, president-directeur van Havenbedrijf Rotterdam, gebruikte de toelichting op de jaarcijfers over 2020 om zijn ergernis te ventileren over het stikstofdossier. In zijn ogen is het inmiddels geheel vastgelopen "Ik maak mij zorgen over het investeringsklimaat, omdat bedrijven alternatieven hebben om hun investeringen ergens anders te doen. Ze kunnen naar andere havensteden gaan, waar ze de stikstofproblematiek niet kennen," aldus Castelein.

Het is na 2 jaar praten volgens de topman nog steeds niet opgelost. "Het helpt echt niet als je van 120 naar 100 kilometer per uur gaat. Het zal pas in het nieuwe kabinet worden opgepakt. Voordat het wetgeving is, zitten we al in midden 2022. Het duurt echt te lang. In de tussentijd kan een stikstofbank ruimte geven, zodat wij kunnen blijven investeren in het verdienvermogen van Nederland."

Verduurzaming

Havenbedrijf Rotterdam heeft de ambitie om het gehele havencomplex te verduurzamen. Vorig jaar deed het bedrijf voor 265,8 miljoen euro aan investeringen en de komende 5 jaar gaat het omhoog naar totaal 1,5 miljard euro. Om deze transitie te doen wordt er bijvoorbeeld een waterstofnetwerk aangelegd en komen er fabrieken om waterstof te vervaardigen.

Zo heeft Shell aangekondigd om op de Tweede Maasvlakte een elektrolyser (waterstoffabriek) te bouwen die met een nog aan te leggen pijpleiding naar hun fabriek op Pernis gaat. Waterstof wordt gebruikt als brandstof en als grondstof. Op dit moment belemmert de stikstofproblematiek echter dergelijke bouwprojecten. Om een vergunning te krijgen mag de uitstoot stikstof maar een bepaalde omvang hebben.

Castelein meldde vorig jaar al dat hij geen ‘ruimte meer heeft’ om de stikstofuitstoot te compenseren. Castelein: "Van de agrarische sector kunnen wij delen van hun vergunning overnemen, zodat wij ruimte krijgen om te bouwen."

Door: ANP

16 april '24 ( 7:28)

Aanleg CO2-transport en -opslagproject Porthos van start

De aanleg van de infrastructuur van het CO2-transport en -opslagproject Porthos is na een voorbereidingsperiode zichtbaar van start gegaan. Zaterdag 13 april 2024 vond de eerste boring plaats. Daarbij maakte de boor een boorgat onder de zeewering op de Maasvlakte. Dat meldt Port of Rotterdam.

16 april '24 ( 7:23)

Flevolands project Groot onderhoud bruggen en sluizen officieel afgerond

Afgelopen week is het project 'Groot onderhoud bruggen en sluizen' officieel afgerond. Provincie Flevoland heeft gedurende bijna zes jaar elf sluizen en dertien bruggen in de provincie gemoderniseerd. Daarmee was een bedrag van zeventig miljoen euro gemoeid. Daarover bericht Provincie Flevoland.

08 april '24 (19:30)

Bloomberg: scheepsbouwer Damen mag Duitse marineschepen bouwen

De Nederlandse scheepsbouwer Damen heeft een Duitse miljardenorder voor de levering van in ieder geval twee grote marineschepen binnengesleept, zogeheten fregatten. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Leden van het Duitse parlement moeten nog instemmen met het investeringsplan voor de strijdkrachten, met een totale waarde van ongeveer 7 miljard euro.

05 april '24 ( 7:27)

Grootscheepse controle in Rotterdams havengebied

Dinsdag 2 april 2024 zijn 's ochtends tijdens een grote integrale verkeers- en transportcontrole in het Rotterdamse havengebied 54 voertuigen uitgebreid gecontroleerd. Daarbij werden bekeuringen uitgedeeld. Dat meldt Politie.nl.

04 april '24 (22:15)

Havenbedrijf Rotterdam vindt grote kerncentrale op Maasvlakte niet logisch

De Rotterdamse haven is geen voor de hand liggende locatie voor een grote kerncentrale. Dat betoogt Havenbedrijf Rotterdam in een brief over de plannen voor twee nieuwe kerncentrales van de regering. Naast het Zeeuwse dorp Borssele is de Eerste Maasvlakte bij het Rijk in beeld als plaats voor een nieuwe centrale.

02 april '24 ( 6:48)

Twee enorme pijlers geplaatst in Zoutdam IJmuiden

Zondag 31 maart 2024 is de grote hijsoperatie om de twee pijlers van Zoutdam IJmuiden in het Binnenspuikanaal van het sluizencomplex IJmuiden te plaatsen met succes afgerond. Dat meldt Rijkswaterstaat.

29 maart '24 ( 7:36)

Eerste Paasdag eerste afvaart veerdienst Hoeksveer

Zondag 31 maart 2024 (Eerste Paasdag) opent Glupo om 09.45 uur het nieuwe vaarseizoen van het Hoeksveer. De eerste retourreis van deze veerdienst tussen Berghaven, Hoek van Holland en FutureLand/Rotterdam Maasvlakte wordt door een blaasorkest voorzien van een muzikale noot. Daarover bericht Port of Rotterdam.

26 maart '24 ( 8:44)

Zeehavenpolitie houdt vier verdachten aan in Heerhugowaard

In samenwerking met de politie in Noord-Holland heeft de Zeehavenpolitie Zeeland-West-Brabant vrijdag 22 maart 2024 vier personen aangehouden in Heerhugowaard. Dat meldt Politie.nl.

25 maart '24 (11:45)

Onderzoek van OVV naar dodelijk ongeluk cruiseschip in Caribisch gebied

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) doet onderzoek naar een ongeluk op een cruiseschip van Holland America Line, waarbij vrijdag twee bemanningsleden om het leven zijn gekomen. Er zijn twee OVV-medewerkers afgereisd naar het Caribisch gebied, waar het ongeluk gebeurde, laat de raad weten.

25 maart '24 (10:15)

Recordomzet voor baggeraar Van Oord

De Rotterdamse baggeraar Van Oord heeft vorig jaar een recordomzet geboekt en zag de winst meer dan verdubbelen. Het bedrijf zegt dat de markten gestaag aan het stabiliseren zijn na een aantal "uitdagende" jaren.