Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Havenbedrijf Rotterdam pleit voor stikstofbank

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Het Havenbedrijf Rotterdam pleit voor de oprichting van een stikstofbank. Het geeft het havenbedrijf de noodzakelijke ruimte om miljarden-investeringen te doen. Mocht er geen oplossing komen voor de stikstofproblematiek dan zullen bedrijven hun plek zoeken buiten Nederland, meent het havenbedrijf. De opzet van de stikstofbank is om de vraag naar en het aanbod van stikstofvergunningen bij elkaar brengen. Zo kan beschikbare ruimte goed verdeeld worden.

Allard Castelein, president-directeur van Havenbedrijf Rotterdam, gebruikte de toelichting op de jaarcijfers over 2020 om zijn ergernis te ventileren over het stikstofdossier. In zijn ogen is het inmiddels geheel vastgelopen "Ik maak mij zorgen over het investeringsklimaat, omdat bedrijven alternatieven hebben om hun investeringen ergens anders te doen. Ze kunnen naar andere havensteden gaan, waar ze de stikstofproblematiek niet kennen," aldus Castelein.

Het is na 2 jaar praten volgens de topman nog steeds niet opgelost. "Het helpt echt niet als je van 120 naar 100 kilometer per uur gaat. Het zal pas in het nieuwe kabinet worden opgepakt. Voordat het wetgeving is, zitten we al in midden 2022. Het duurt echt te lang. In de tussentijd kan een stikstofbank ruimte geven, zodat wij kunnen blijven investeren in het verdienvermogen van Nederland."

Verduurzaming

Havenbedrijf Rotterdam heeft de ambitie om het gehele havencomplex te verduurzamen. Vorig jaar deed het bedrijf voor 265,8 miljoen euro aan investeringen en de komende 5 jaar gaat het omhoog naar totaal 1,5 miljard euro. Om deze transitie te doen wordt er bijvoorbeeld een waterstofnetwerk aangelegd en komen er fabrieken om waterstof te vervaardigen.

Zo heeft Shell aangekondigd om op de Tweede Maasvlakte een elektrolyser (waterstoffabriek) te bouwen die met een nog aan te leggen pijpleiding naar hun fabriek op Pernis gaat. Waterstof wordt gebruikt als brandstof en als grondstof. Op dit moment belemmert de stikstofproblematiek echter dergelijke bouwprojecten. Om een vergunning te krijgen mag de uitstoot stikstof maar een bepaalde omvang hebben.

Castelein meldde vorig jaar al dat hij geen ‘ruimte meer heeft’ om de stikstofuitstoot te compenseren. Castelein: "Van de agrarische sector kunnen wij delen van hun vergunning overnemen, zodat wij ruimte krijgen om te bouwen."

Door: ANP

30 juni '25 (13:11)

Haven Rotterdam luidt dinsdag Nationaal Industrie Alarm

De haven van Rotterdam laat dinsdag het Nationaal Industrie Alarm afgaan om aandacht te vragen voor de problemen waarmee de industrie in de haven kampt. Daarbij wordt op verschillende plekken getoeterd door trucks, gaan alarmsignalen af en worden scheepsbellen geluid.

27 juni '25 (11:19)

Westerscheldetunnel houdt 14 miljoen euro over aan recordjaar

De Westerscheldetunnel heeft 14,2 miljoen euro overgehouden aan het recordjaar 2024, bijna een miljoen meer dan begroot. De winst valt hoger uit, omdat afgelopen jaar meer voertuigen dan verwacht gebruikmaakten van de 6,6 kilometer lange tunnel tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen. In 2019 was het nettoresultaat nog beter, ruim 15 miljoen euro.

25 juni '25 (14:44)

Schipper vaart onder een te lage brug door en sloopt daarmee de kajuit

Aan het begin van de middag is er een boot tegen de onderkant van de Oosterdoksbrug in Amsterdam gevaren. De schipper dacht dat hij onder de brug bij het Centraal Station kon varen, maar daarbij sloopte hij wel zijn kajuit. Dat meldt NH Nieuws.

24 juni '25 (14:55)

Overeenkomst over baggeren havens Moerdijk

Donderdag 19 juni 2025 hebben havenbedrijf Moerdijk en Van den Herik Sliedrecht een meerjarige overeenkomst ondertekend voor het uitvoeren van onderhoudsbaggerwerkzaamheden in de havens van Port of Moerdijk. CEO Paul Dirix van het havenbedrijf en directeur Jan Huijbers van Van den Herik markeerden de start van de samenwerking met een tekenmoment. Dat meldt Port of Moerdijk.

20 juni '25 (13:56)

Twee zwaargewonden Waalhaven buiten levensgevaar

De twee mensen die bij het ongeluk in de Rotterdamse Waalhaven donderdag zwaargewond naar het ziekenhuis werden gebracht, zijn vrijdag buiten levensgevaar. Dat meldt hun werkgever, havenbedrijf C. Steinweg Group. Twee andere medewerkers kwamen om bij het ongeval.

20 juni '25 (13:54)

Bijzonder schip Boreas gedoopt in Rotterdam

Woensdag 18 juni 2025 heeft de Rotterdamse burgemeester Carola Schouten het nieuwe offshorewindinstallatieschip Boreas van maritiem aannemer Van Oord gedoopt. Dat meldt Port of Rotterdam.

19 juni '25 (11:50)

Luxe schepen mochten wel door kapotte sluis varen omdat Rijkswaterstaat bang was voor claim

Rijkswaterstaat heeft eind maart 2025 drie splinternieuwe, luxe jachten door de kapotte sluis bij Lith laten varen. Rijkswaterstaat deed dit vanwege de angst voor een claim van scheepsbouwer Heesen Yachts uit Oss. Al het andere scheepvaartverkeer kan al maanden niet via Lith varen. Voor deze dure jachten werd een speciale constructie gemaakt voor in de kapotte sluis. Dat meldt Omroep Brabant.

19 juni '25 ( 9:33)

Ernstig bedrijfsongeval Waalhaven Rotterdam

In Rotterdam zijn vanochtend vroeg bij een bedrijfsongeval in de Waalhaven twee mensen overleden en twee mensen zwaargewond geraakt. Dat meldt NU.nl na een bericht van de politie op X.

18 juni '25 ( 8:45)

Meer aanlegplaatsen voor kleine pleziervaart in Laag-Holland

De komende maanden krijgt de regio Laag-Holland, ten noorden van Amsterdam, meer openbare aanlegsteigers. Deze landvasten zijn geschikt voor de kleine recreatievaart, zoals kano’s en SUP’s. Waterrecreanten herkennen de nieuwe landvasten aan de blauw-witte bebording. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

17 juni '25 ( 9:01)

Bewoners kijken mee bij renovatie Spooldersluis in Zwolle

Rijkswaterstaat maakt in een tijdspanne van veertien weken de Spooldersluis en de Spooldersluisbrug in Zwolle weer klaar voor de toekomst. Dat meldt Rijkswaterstaat.