Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Vakantiegangers nemen lange wachtrijen op Schiphol voor lief

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Vakantiegangers nemen lange wachtrijen op Schiphol voor lief
Vakantiegangers willen zo graag op vakantie dat ze de lange wachtrijen op Schiphol voor lief nemen. Dat zeggen reisorganisaties Sunweb, TUI en Corendon. Volgens het trio hebben reizigers hun vakantie ook niet omgeboekt vanwege de drukte op het vliegveld. De bedrijven worden wel vaker dan anders door reizigers benaderd met vragen.

"Mensen willen vooral extra informatie over hun vlucht", zegt een woordvoerder van Sunweb. Volgens de reisorganisatie zijn vakantiegangers via de media op de hoogte gehouden van de problemen op Schiphol en weten ze dat ze te maken krijgen met lange wachttijden.

Omboeken 

Volgens TUI kan het omboeken van een vakantie ook niet zomaar. "Het is meivakantie, gezinnen zijn gebonden aan deze periode. We hebben daarom vakantiegangers verzekerd dat hun vluchten niet worden geannuleerd."

Corendon is wel door enkele reizigers gebeld om te informeren of ze hun vakantie eventueel konden verplaatsen, maar heeft uiteindelijk niemand doorgezet. "Voor veel van onze klanten was het de eerste keer in lange tijd dat ze eindelijk weer op vakantie konden gaan", aldus de woordvoerder. "Ze waren bereid de extra lange wachttijden op Schiphol te accepteren."

Zomervakantie 

Dat zegt ook reisbrancheorganisatie ANVR. Voorzitter Frank Oostdam denkt niet dat Nederlanders terughoudend worden om een zomervakantie met vluchten via Schiphol te boeken. "Wat we zien is dat mensen heel graag naar het buitenland willen na twee jaar corona. Reizigers hebben het er graag voor over."

Personeelstekort 

Oostdam ziet geen daling in het aantal boekingen voor de zomer. Wel verwacht de voorzitter dat de problemen en drukte vanwege het personeelstekort tot aan de zomervakantie aanhouden. De ANVR gaat na de meivakantie daarom met Schiphol om tafel om te bespreken hoe de zomervakantie zonder problemen kan verlopen en wat de rol van reisorganisaties daarbij kan zijn. "Het heeft geen zin om in die boosheid te blijven steken. We moeten vooruitkijken", aldus Oostdam.

Door: ANP 

29 maart '24 ( 7:29)

KLM en Air France nemen vernieuwde Air&Rail Terminal officieel in gebruik

Dinsdag 26 maart 2024 is de volledig gerenoveerde Air&Rail Terminal van Air France en KLM in Brussel-Zuid officieel in gebruik genomen. Daarbij was onder anderen KLM-CEO Marjan Rintel aanwezig. Dat meldt KLM.

28 maart '24 (15:30)

Dreigingsgevaar: reisadvies voor Frankrijk van groen naar geel

Het reisadvies voor Frankrijk gaat van groen naar geel. Dat betekent dat reizen naar Frankrijk mogelijk is, maar dat reizigers in het hele land extra alert moeten zijn. Dat meldt het ministerie van Buitenlandse Zaken donderdag.

28 maart '24 (13:48)

ILT controleert vanaf zondag misbruik slots op Schiphol

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) begint vanaf zondag met het controleren van vluchten op Schiphol om te zien of ze misbruik maken van toegewezen start- en landingsrechten, zogeheten slots. De focus ligt op de sector general aviation, die recreatieve luchtvaart, privéjets en niet-commerciële zakelijke luchtvaart omvat. De Inspectie let vooral op het ongeoorloofd uitvoeren van nachtvluchten, met het oog op geluidsoverlast voor omwonenden.

26 maart '24 (11:45)

Schiphol mag verliezen door corona doorberekenen aan maatschappijen

Schiphol mag verliezen uit de coronaperiode doorberekenen in de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen die de luchthaven gebruiken. Luchtvaartbedrijven klagen al een tijdlang over de sterk gestegen havengelden. Voor de rechter betoogden ze dat de met 37 procent verhoogde prijzen buitensporig zijn. Maar het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) oordeelt dat er van onredelijke tarieven geen sprake is.

26 maart '24 ( 8:08)

WBC-passagiers KLM kunnen vooraf maaltijden bestellen

Passagiers van KLM die reizen in World Business Class kunnen met een nieuwe service vanaf 45 dagen tot 24 uur voor vertrek hun hoofdgerecht bestellen. De maaltijd kunnen zij kiezen als ze hun reis boeken op de KLM-website, in de app van KLM of na boeking via MyTrip. Daarover bericht KLM.

22 maart '24 ( 9:00)

Passagiersterminal Eindhoven Airport vanaf eind 2024 uitgebreid

Eindhoven Airport begint aan het eind van dit jaar met uitbreiding van de passagiersterminal, inclusief een bagagekelder. De bouw moet zo min mogelijk hinder opleveren voor passagiers, bezoekers en medewerkers, aldus de luchthaven.

21 maart '24 (16:00)

Provincie Noord-Holland werkt samen met Californië aan luchtvaartinnovaties

De provincie Noord-Holland gaat de komende drie jaar kennis en ervaring uitwisselen met de Amerikaanse staat Californië over de mogelijkheden van innovatieve, duurzame luchtvaart. Het gaat dan bijvoorbeeld om drones en technologische ontwikkelingen die elektrisch vliegen mogelijk maken.

20 maart '24 (18:30)

Defensieminister Ollongren verwacht dat F-16's in najaar naar Oekraïne gaan

Nederlandse F-16's gaan in het najaar naar Oekraïne. Dat verwacht minister Kajsa Ollongren (Defensie) die op bezoek is in het land dat iets meer dan twee jaar geleden werd aangevallen door buurland Rusland. Voor het eerst nam de minister een handelsdelegatie mee.

20 maart '24 (12:45)

ANVR bezorgd over 'instabiele' treinverbinding Schiphol

De koepel voor reisorganisaties ANVR is bezorgd over de stabiliteit van de treinverbinding van en naar Schiphol. Volgens de brancheorganisatie geven leden aan "gefrustreerd en geïrriteerd" te zijn over de recente vertragingen rond de luchthaven. Ook zijn er zorgen over de bereikbaarheid met de mei- en zomervakantie in aantocht, zegt een woordvoerster.

20 maart '24 (11:15)

Rechtbank: omwonenden Schiphol onvoldoende beschermd tegen geluidshinder

De Staat heeft de belangen van omwonenden rond Schiphol "stelselmatig onrechtmatig" ondergeschikt gesteld aan die van de luchtvaart. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald. De rechter stelt dat de Nederlandse overheid daarmee in strijd handelde met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Centraal in de zaak, die werd aangespannen door omwonenden van Schiphol, stond de handhaving op geluidshinder door de overheid.