Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

KLM biedt excuses aan voor rommelig verloop en afhandeling 'coronavluchten'

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
KLM biedt excuses aan voor rommelig verloop en afhandeling 'coronavluchten'
Luchtvaartmaatschappij KLM biedt zijn excuses aan voor het rommelige verloop van de afhandeling van twee vluchten uit Zuid-Afrika afgelopen vrijdag. Verschillende passagiers klaagden over de wijze waarop ze in isolatie werden geplaatst vanwege de nieuwe Omikron-variant die is ontdekt in het zuiden van Afrika. Klanten die daar behoefte aan hebben, kunnen nog met KLM in gesprek. Volgens een woordvoerder van de maatschappij is van een eventuele schadevergoeding nog geen sprake.

Volgens de klagers was onder andere de communicatie onvoldoende en waren omstandigheden onhygiënisch, waarmee de kans op verdere verspreiding van het coronavirus op de loer lag. Ze moesten uren in het vliegtuig blijven. De ruimte waar ze daarna heen moesten zou te krap zijn geweest waarbij het ook aan frisse lucht zou hebben ontbroken. Ook duurde het uren voordat er voor eten en drinken was gezorgd. Veel reizigers zouden zich ook niet aan de coronamaatregelen hebben gehouden.

Verrast door aangepaste reisrestricties 

KLM zegt in een reactie heel goed te begrijpen dat passagiers ontevreden zijn over de gang van zaken rondom de vluchten. De maatschappij werd naar eigen zeggen vrijdagochtend verrast door de plotseling aangepaste reisrestricties, terwijl de vluchten al onderweg waren naar Nederland.

Met de GGD en Schiphol om tafel

"We balen er enorm van dat klanten mede door externe omstandigheden lange tijd geen duidelijkheid verschaft kon worden over het proces, zij zo veel uren aan boord moesten blijven en vervolgens op deze niet-klantvriendelijke wijze behandeld zijn", aldus de maatschappij in een verklaring. KLM wil dit soort situaties in de toekomst voorkomen en wil daarom met de GGD en Schiphol om tafel gaan om te leren en het proces voor klanten te verbeteren.

61 passagiers besmet 

Op de twee KLM-vluchten uit Johannesburg en Kaapstad bleken besmette reizigers te zitten. De GGD moest in allerijl passagiers testen. Uiteindelijk bleken 61 van de in totaal ruim zeshonderd passagiers besmet met het coronavirus. Zeker veertien van hen bleken besmet met de nieuwe Omikron-variant, die ontdekt is in het zuiden van Afrika. Zij moesten verplicht in isolatie in een hotel. Alle andere reizigers uit de twee toestellen moesten in thuisquarantaine. Voor dat het zover was hadden zij op Schiphol te maken met verschillende ontberingen.

Protocol voor infectieziekten 

Schiphol stelde eerder dat de reizigers vanuit Zuid-Afrika er nadrukkelijk op gewezen zijn een mondkapje te dragen en afstand te houden. De luchthaven zegt gehandeld te hebben volgens het protocol voor infectieziekten en is bezig met een evaluatie van de "uitzonderlijke situatie" die vrijdag ontstond, zei een woordvoerder.

Door: ANP

28 maart '24 (15:30)

Dreigingsgevaar: reisadvies voor Frankrijk van groen naar geel

Het reisadvies voor Frankrijk gaat van groen naar geel. Dat betekent dat reizen naar Frankrijk mogelijk is, maar dat reizigers in het hele land extra alert moeten zijn. Dat meldt het ministerie van Buitenlandse Zaken donderdag.

28 maart '24 (13:48)

ILT controleert vanaf zondag misbruik slots op Schiphol

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) begint vanaf zondag met het controleren van vluchten op Schiphol om te zien of ze misbruik maken van toegewezen start- en landingsrechten, zogeheten slots. De focus ligt op de sector general aviation, die recreatieve luchtvaart, privéjets en niet-commerciële zakelijke luchtvaart omvat. De Inspectie let vooral op het ongeoorloofd uitvoeren van nachtvluchten, met het oog op geluidsoverlast voor omwonenden.

26 maart '24 (11:45)

Schiphol mag verliezen door corona doorberekenen aan maatschappijen

Schiphol mag verliezen uit de coronaperiode doorberekenen in de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen die de luchthaven gebruiken. Luchtvaartbedrijven klagen al een tijdlang over de sterk gestegen havengelden. Voor de rechter betoogden ze dat de met 37 procent verhoogde prijzen buitensporig zijn. Maar het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) oordeelt dat er van onredelijke tarieven geen sprake is.

26 maart '24 ( 8:08)

WBC-passagiers KLM kunnen vooraf maaltijden bestellen

Passagiers van KLM die reizen in World Business Class kunnen met een nieuwe service vanaf 45 dagen tot 24 uur voor vertrek hun hoofdgerecht bestellen. De maaltijd kunnen zij kiezen als ze hun reis boeken op de KLM-website, in de app van KLM of na boeking via MyTrip. Daarover bericht KLM.

22 maart '24 ( 9:00)

Passagiersterminal Eindhoven Airport vanaf eind 2024 uitgebreid

Eindhoven Airport begint aan het eind van dit jaar met uitbreiding van de passagiersterminal, inclusief een bagagekelder. De bouw moet zo min mogelijk hinder opleveren voor passagiers, bezoekers en medewerkers, aldus de luchthaven.

21 maart '24 (16:00)

Provincie Noord-Holland werkt samen met Californië aan luchtvaartinnovaties

De provincie Noord-Holland gaat de komende drie jaar kennis en ervaring uitwisselen met de Amerikaanse staat Californië over de mogelijkheden van innovatieve, duurzame luchtvaart. Het gaat dan bijvoorbeeld om drones en technologische ontwikkelingen die elektrisch vliegen mogelijk maken.

20 maart '24 (18:30)

Defensieminister Ollongren verwacht dat F-16's in najaar naar Oekraïne gaan

Nederlandse F-16's gaan in het najaar naar Oekraïne. Dat verwacht minister Kajsa Ollongren (Defensie) die op bezoek is in het land dat iets meer dan twee jaar geleden werd aangevallen door buurland Rusland. Voor het eerst nam de minister een handelsdelegatie mee.

20 maart '24 (12:45)

ANVR bezorgd over 'instabiele' treinverbinding Schiphol

De koepel voor reisorganisaties ANVR is bezorgd over de stabiliteit van de treinverbinding van en naar Schiphol. Volgens de brancheorganisatie geven leden aan "gefrustreerd en geïrriteerd" te zijn over de recente vertragingen rond de luchthaven. Ook zijn er zorgen over de bereikbaarheid met de mei- en zomervakantie in aantocht, zegt een woordvoerster.

20 maart '24 (11:15)

Rechtbank: omwonenden Schiphol onvoldoende beschermd tegen geluidshinder

De Staat heeft de belangen van omwonenden rond Schiphol "stelselmatig onrechtmatig" ondergeschikt gesteld aan die van de luchtvaart. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald. De rechter stelt dat de Nederlandse overheid daarmee in strijd handelde met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Centraal in de zaak, die werd aangespannen door omwonenden van Schiphol, stond de handhaving op geluidshinder door de overheid.

20 maart '24 (11:00)

KLM heeft volgens rechter consumenten misleid met groene reclames

KLM heeft met diverse groene claims in reclames consumenten misleid, oordeelt de rechtbank in Amsterdam. De luchtvaartmaatschappij schetste in het verleden volgens de rechters "een te rooskleurig beeld" van de gunstige effecten van bijvoorbeeld bosprojecten en het gebruik van duurzamere vliegtuigbrandstof. Zulke maatregelen "verminderen de negatieve milieuaspecten slechts marginaal en wekken ten onrechte de indruk dat vliegen met KLM duurzaam is", staat in het vonnis.