Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Onderzoek: Elektrisch vliegen biedt noordelijke economie grote kansen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Uit onderzoek, dat in de afgelopen maanden is uitgevoerd door een projectteam van Stichting PEN EM en M3 Consultancy, in samenwerking met Groningen Airport Eelde en NewEnergyCoalition, blijkt dat er in de nabije toekomst grote kansen op het gebied van elektrisch vliegen voor Noord-Nederland liggen. Dit meldt Groningen Airport Eelde.

Het onderzoek, mede mogelijk gemaakt door de provincies Groningen en Drenthe, de gemeente Groningen, de NOM, Hive.Mobility en de Rijksuniversiteit Groningen, is uitgevoerd om te onderzoeken wat toegevoegde waarde en kansen zijn voor emissievrij vliegen voor Noord-Nederland en wat de impact zou zijn op de economie en het netwerk voor Groningen Airport Eelde.

Vliegroutes economisch rendabel

De belangrijkste bevinding is dat passagiersvluchten met volledig elektrisch aangedreven vliegtuigen – wat vanaf rond 2025 zijn intrede zal doen- veel meer routes economisch rendabel zullen worden en het daarmee kansen biedt om de regio vanaf Groningen Airport Eelde veel beter én duurzaam met belangrijke Europese bestemmingen te verbinden. Dit versterkt de economische basis voor de luchthaven en de regio. De stap naar vliegen op batterijen of waterstof past volledig in de transitie naar duurzame energiesystemen waar Noord-Nederland ook op Europees niveau een belangrijke rol vervult.

Uit het onderzoek blijkt dat over ongeveer 5 jaar de eerste elektrische vliegtuigen met relevantie voor (Noord-) Nederland op de markt komen. Rob Wolleswinkel (Stichting PEN EM): “Nu al zijn er kleine elektrische vliegtuigen voor twee personen. Dankzij innovaties in batterijtechnologie en speciaal op elektrische aandrijving ontworpen vliegtuigen worden ook emissievrije passagiersvluchten mogelijk.”

Vliegen op waterstof

Op termijn zullen batterij-elektrische vliegtuigen met circa 9 tot 19 stoelen vluchten van meer dan 500 km kunnen uitvoeren. Verder is de verwachting dat vliegen op waterstof vluchten met fossiele aandrijving gaan vervangen. Verwacht wordt dat over 10 jaar vliegtuigen met 50-70 stoelen en over circa 15 jaar ongeveer 150 stoelen, ook bestemmingen zoals bijvoorbeeld Spanje emissie-vrij bereiken. Voor verdere vluchten zet de sector onder andere in op synthetische brandstof gemaakt uit waterstof en koolstofmonoxide.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: NLR

19 april '24 (12:45)

Transavia sluit vertrek uit Nederland bij nachtsluiting niet uit

Transavia-topman Marcel de Nooijer sluit niet uit dat de luchtvaartmaatschappij uit Nederland vertrekt als de nachtsluiting van Schiphol er komt. Dat zei hij tijdens het radioprogramma Sven op 1. "Ik denk dat wij op een tijdpad zitten dat we niets uitsluiten", aldus De Nooijer.

19 april '24 ( 9:45)

Schiphol Group koopt stikstofrechten voor vliegveld bij Rotterdam

Luchthavenexploitant Schiphol Group heeft stikstofrechten van twee boerenbedrijven in Zuid-Holland gekocht voor vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Dat bevestigt een woordvoerder na een bericht van de Volkskrant. Het vliegveld bij Rotterdam heeft een natuurvergunning nodig en moet daarvoor voldoende rechten hebben om stikstof uit te stoten.

19 april '24 ( 6:00)

XR-actie: komend weekend noodverordening rond Groningen Airport Eelde

Burgemeester Marcel Thijsen van de gemeente Tynaarlo heeft een noodverordening afgegeven voor Groningen Airport Eelde (GAE) en de directe omgeving. De reden is een demonstratie van Extinction Rebellion (XR) bij het vliegveld zaterdag. De noodverordening geldt van vrijdag 19 april 15.00 uur tot zondag 21 april 15.00 uur.

17 april '24 (14:15)

Transavia geeft 124 zomerslots terug aan Rotterdam The Hague Airport

Transavia geeft 124 start- en landingsrechten, zogeheten slots, voor het zomerseizoen terug aan luchthaven Rotterdam The Hague Airport. Dat bevestigt slotcoördinator Hugo Thomassen van Airport Coordination Netherlands (ACNL) na berichtgeving van De Telegraaf.

17 april '24 (11:15)

Ondanks oorlog Israël is Egypte nog altijd populaire reisbestemming

De Nederlandse reisbranche ervaart nog steeds een hoge vraag naar reizen richting Egypte, ondanks het conflict in buurland Israël. "Ook voor de komende meivakantie is er goed geboekt", meldt reiskoepel ANVR, die constateert dat reizigers zich goed laten voorlichten over bijvoorbeeld de afstanden ten opzichte van Israël. Jordanië, dat in het westen aan Israël grenst, lijkt daarentegen minder in trek bij toeristen.

16 april '24 (10:00)

Door perikelen op Schiphol 1500 tot 2000 passagiers getroffen

De combinatie van een storing in het luchtverkeersleidingssysteem en onstuimig weer heeft maandagavond en -nacht op Schiphol tussen de 1500 en 2000 passagiers getroffen. Zij moesten de nacht doorbrengen op de luchthaven of in een hotel, zegt een woordvoerster van Schiphol. In totaal zijn tot dinsdagochtend 76 vluchten geannuleerd.

16 april '24 ( 7:32)

Turkse badplaats Alanya in meivakantie weer populaire bestemming

Voor de meivakantie ziet reisaanbieder Corendon een opvallende toename van het aantal vakantieboekingen naar Turkije. Het gaat om een stijging van 23% ten opzichte van 2023. Dat meldt Corendon.

16 april '24 ( 6:15)

Vanochtend opnieuw tientallen vluchten geschrapt op Schiphol

Vanwege onstuimig weer worden dinsdagochtend opnieuw tientallen vluchten geannuleerd. Dat meldt een woordvoerster van Schiphol. Naar verwachting heeft de luchthaven tot ongeveer het middaguur last van vertragingen en uitval.

16 april '24 ( 6:00)

Nauwelijks vliegverkeer van en naar Nederland vanwege storing

Door een storing aan het luchtverkeersleidingssysteem is er sinds maandagavond laat bijna geen vliegverkeer mogelijk van en naar Nederlandse vliegvelden. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De storing ontstond rond 23.00 uur en treft onder meer Schiphol en Rotterdam The Hague Airport.

15 april '24 (16:15)

Schiphol en Groningen Airport Eelde gaan samenwerken

Schiphol en Groningen Airport Eelde (GAE) gaan samenwerken, onder meer om de regionale luchthaven verder te helpen op het gebied van duurzaamheid. Ook gaan de twee vliegvelden kennis uitwisselen over het ontwikkelen van routes. Zo willen Schiphol en de Groningse luchthaven de "beperkte luchthavencapaciteit in Nederland" beter gebruiken, maken ze bekend.