Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Ook Maastricht Aachen Airport doet mee met proef elektrisch vliegen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Naast Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en Groningen Airport Eelde sluit Maastricht Aachen Airport nu ook aan bij Power Up. Binnen Power Up werken nu vier Nederlandse regionale luchthavens samen om kennis op te doen van de haalbaarheid, potentie en afhandeling van elektrische vluchten. De testresultaten worden gebruikt voor onderzoek naar het uitvoeren van lijndienstvluchten met elektrische vliegtuigen binnen Europa, om regio’s met elkaar te verbinden en een fijnmazig netwerk te creëren. Naar verwachting worden de eerste elektrische passagiersvluchten tussen luchthavens in Nederland binnen vijf jaar uitgevoerd. Dit meldt Maastricht Aachen Airport.

Roel Hellemons, CEO van Eindhoven Airport: “In april kondigden we de start aan van deze proef waarin Nederlandse luchthavens gezamenlijk een actieve rol pakken bij de doorontwikkeling van innovaties in de luchtvaart. We zijn blij dat in zo’n vroeg stadium ook Maastricht Aachen Airport aansluit. We starten binnen Nederland waar we in een gecontroleerde omgeving kennis en ervaring kunnen opdoen zodat deze benut kan worden bij de verdere uitrol van elektrisch vliegen binnen Europa. Met name voor het verbinden van regio’s waar elektrisch vliegen voordelen biedt ten opzichte van de auto of de trein.”

Verbinding met een internationale hub

“Die verbinding van de regio’s maakt het voor ons als regionale luchthaven erg interessant om met deze proef mee te doen,” vertelt Jos Roeven, CEO van Maastricht Aachen Airport. “Verschillende Limburgse partijen hebben al langer de wens uitgesproken voor een verbinding met een internationale hub in het buitenland. Daar biedt elektrisch vliegen in de toekomst kansen. Maar ook de verbinding van regionale bedrijven en kennisinstellingen rondom elektrisch vliegen. Denk aan brandstofontwikkeling maar ook aan de uitbreiding van onze maintenanceboulevard voor onderhoud en reparatie.”

“Daarnaast willen we onze bijdrage leveren aan het verduurzamen van de luchtvaart. We zijn al enige tijd bezig met het elektrificeren van de grondactiviteiten. Maar daar houdt het niet op. Ook in het vliegen zelf is op termijn grote winst te behalen. Met (waterstof-) elektrisch vliegen als een van de grote kanshebbers naast duurzame brandstoffen.”

Positieve impact op gezondheid en leefomgeving

“Voor nu is het met name belangrijk om te onderzoeken wat elektrisch vliegen betekent voor luchthavens. Hoe gaat de afhandeling en het onderhoud in zijn werk en welke infrastructurele voorzieningen zijn vereist? Wat is de commerciële potentie en welke positieve impact heeft dit op gezondheid en leefomgeving? Dat soort vragen kunnen we in deze proef samen met de andere luchthavens beantwoorden” vervolgt Jos Roeven. “Uniek voor Nederland, dat de regionale luchthavens elkaar opzoeken en samenwerken om Nederland te positioneren op het gebied van elektrisch vliegen.”

Potentie van elektrisch vliegen

Elektrisch vliegen is een technisch en economisch haalbare en snelle manier van vervoer om regio’s met elkaar te verbinden, in eerste instantie binnen ca. 500 kilometer en met de potentie voor afstanden tot 1000 kilometer. Dit blijkt uit een recent uitgevoerd onderzoek van M3 Consultancy, dat wijst op de snelle ontwikkeling van de techniek. Het streven is om eerst in Nederland te experimenteren met 4- tot 9-zitters en om op termijn een fijnmazig Europees netwerk op te bouwen en te vliegen met grotere toestellen.

Samenwerking in de regio’s

De proef wordt ondersteund door Royal Schiphol Group, NLR – Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. De luchthavens zoeken voor het project Power Up verder samenwerking met innovatieve bedrijven en start-ups. Power Up biedt economische kansen voor de regio’s en het bedrijfsleven door innovatieve samenwerkingen aan te gaan. Het gaat bijvoorbeeld om kansen op het gebied van batterijtechnologie, elektrische vliegtuigmotoren en laadsystemen en mogelijkheden op het gebied van waterstoftechnologie en – infrastructuur.

Door: Nationale Transportgids

26 maart '24 (11:45)

Schiphol mag verliezen door corona doorberekenen aan maatschappijen

Schiphol mag verliezen uit de coronaperiode doorberekenen in de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen die de luchthaven gebruiken. Luchtvaartbedrijven klagen al een tijdlang over de sterk gestegen havengelden. Voor de rechter betoogden ze dat de met 37 procent verhoogde prijzen buitensporig zijn. Maar het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) oordeelt dat er van onredelijke tarieven geen sprake is.

26 maart '24 ( 8:08)

WBC-passagiers KLM kunnen vooraf maaltijden bestellen

Passagiers van KLM die reizen in World Business Class kunnen met een nieuwe service vanaf 45 dagen tot 24 uur voor vertrek hun hoofdgerecht bestellen. De maaltijd kunnen zij kiezen als ze hun reis boeken op de KLM-website, in de app van KLM of na boeking via MyTrip. Daarover bericht KLM.

22 maart '24 ( 9:00)

Passagiersterminal Eindhoven Airport vanaf eind 2024 uitgebreid

Eindhoven Airport begint aan het eind van dit jaar met uitbreiding van de passagiersterminal, inclusief een bagagekelder. De bouw moet zo min mogelijk hinder opleveren voor passagiers, bezoekers en medewerkers, aldus de luchthaven.

21 maart '24 (16:00)

Provincie Noord-Holland werkt samen met Californië aan luchtvaartinnovaties

De provincie Noord-Holland gaat de komende drie jaar kennis en ervaring uitwisselen met de Amerikaanse staat Californië over de mogelijkheden van innovatieve, duurzame luchtvaart. Het gaat dan bijvoorbeeld om drones en technologische ontwikkelingen die elektrisch vliegen mogelijk maken.

20 maart '24 (18:30)

Defensieminister Ollongren verwacht dat F-16's in najaar naar Oekraïne gaan

Nederlandse F-16's gaan in het najaar naar Oekraïne. Dat verwacht minister Kajsa Ollongren (Defensie) die op bezoek is in het land dat iets meer dan twee jaar geleden werd aangevallen door buurland Rusland. Voor het eerst nam de minister een handelsdelegatie mee.

20 maart '24 (12:45)

ANVR bezorgd over 'instabiele' treinverbinding Schiphol

De koepel voor reisorganisaties ANVR is bezorgd over de stabiliteit van de treinverbinding van en naar Schiphol. Volgens de brancheorganisatie geven leden aan "gefrustreerd en geïrriteerd" te zijn over de recente vertragingen rond de luchthaven. Ook zijn er zorgen over de bereikbaarheid met de mei- en zomervakantie in aantocht, zegt een woordvoerster.

20 maart '24 (11:15)

Rechtbank: omwonenden Schiphol onvoldoende beschermd tegen geluidshinder

De Staat heeft de belangen van omwonenden rond Schiphol "stelselmatig onrechtmatig" ondergeschikt gesteld aan die van de luchtvaart. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald. De rechter stelt dat de Nederlandse overheid daarmee in strijd handelde met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Centraal in de zaak, die werd aangespannen door omwonenden van Schiphol, stond de handhaving op geluidshinder door de overheid.

20 maart '24 (11:00)

KLM heeft volgens rechter consumenten misleid met groene reclames

KLM heeft met diverse groene claims in reclames consumenten misleid, oordeelt de rechtbank in Amsterdam. De luchtvaartmaatschappij schetste in het verleden volgens de rechters "een te rooskleurig beeld" van de gunstige effecten van bijvoorbeeld bosprojecten en het gebruik van duurzamere vliegtuigbrandstof. Zulke maatregelen "verminderen de negatieve milieuaspecten slechts marginaal en wekken ten onrechte de indruk dat vliegen met KLM duurzaam is", staat in het vonnis.

19 maart '24 (16:13)

Wat is de situatie omtrent de klokkenluider bij Boeing?

De dood van de 62-jarige John Barnett was een schok voor de luchtvaartsector. Hij werd gezien als de ‘’klokkenluider’’ binnen Boeing toen hij in 2019 misstanden bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer aankaartte, meldt De Standaard. Wat is nu de situatie omtrent de curieuze dood van John Barnett?

19 maart '24 (13:08)

Busstation Schiphol gaat op de schop

Het busstation op de Amsterdamse luchthaven Schiphol wordt vernieuwd. Dat meldt luchtvaartwebsite Up In The Sky. Het project moet in oktober dit jaar starten en is naar verwachting in 2027 klaar.