Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

'Air France-KLM wilde EU-subsidie voor aankoop vliegtuigen'

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Air France-KLM en Airbus zouden een beroep hebben willen doen op de groene stimuleringsfondsen van de Europese Unie voor de aanschaf van nieuwe vliegtuigen. Dat staat in vrijgegeven documenten van klimaatlobbywaakhond InfluenceMap.

De bedrijven voerden in documenten en presentaties aan dat de uitstoot van vliegtuigen kan worden verminderd als oude modellen vervangen worden voor efficiëntere nieuwe vliegtuigen. Daarvoor zou dan de steun vanuit de door de belastingbetaler gefinancierde stimuleringsmaatregelen nodig zijn.

Volgens Air France-KLM zou de steun in de vorm van een groene stimulans-subsidie verstrekt kunnen worden, zo zou het bedrijf de kwestie hebben samengevat in de documenten. Air France-KLM weigerde commentaar te geven. Airbus erkent dat de uitstoot van vliegtuigen kan worden verminderd als oude toestellen met pensioen worden gestuurd en worden vervangen door zuinigere types.

Kerosine

De documenten van Air France-KLM en Airbus maken deel uit van een reeks e-mails, brieven en standpuntnota's die InfluenceMap in het kader van de vrijheid van informatie heeft verkregen. De onthullingen komen op het moment dat investeerders steeds meer druk uitoefenen op vervuilende industrieën om openheid te verschaffen over hun lobby voor klimaatkwesties.

In het lobbyrapport wordt ook uitgebreid ingegaan op de inspanningen van andere Europese luchtvaartmaatschappijen om plannen voor het gebruik van duurzame luchtvaartbrandstof af te zwakken en kerosine te belasten. Dan gaat het onder meer om British Airways-moeder IAG, Lufthansa en Ryanair.

Belangrijkste tegenstanders

Volgens InfluenceMap steunen de maatschappijen de ambitie van de Europese luchtvaart om tegen 2050 niets meer uit te stoten. Maar ze zouden zich verzetten tegen specifieke klimaatregelgeving op nationaal en Europees niveau om dat doel te bereiken. Grote luchtvaartmaatschappijen die 30 miljard euro aan crisissteun hebben ontvangen, behoren "tot de belangrijkste tegenstanders van een ambitieus klimaatbeleid in de regio", aldus InfluenceMap.

Luchtvaartmaatschappijen uitten kritiek op het rapport nadat een voorpublicatieversie circuleerde. "Het idee dat wij actief hebben gelobbyd tegen het EU-klimaatbeleid om deze doelstellingen te bereiken is onjuist", aldus Airlines for Europa (A4E), waarin de maatschappijen zijn verenigd.

Door: ANP

11 juli '25 ( 8:10)

Retro Airbus Transavia getest tijdens eerste vlucht

Woensdag 9 juli 2025 heeft de retrostijl Airbus A321neo, die Transavia ontvangt in het kader van haar zestigjarig jubileum, de eerste vlucht gemaakt. Deze F1-vlucht (First Flight) is een belangrijke test die Airbus uitvoert voordat het toestel wordt overgedragen. Dat meldt Transavia.

10 juli '25 ( 8:51)

KLM vliegt deze zomer naar 161 bestemmingen

Vanaf deze zomer vliegt KLM naar 161 bestemmingen wereldwijd. De stoelcapaciteit groeit met 4% en KLM vervoert in juli en augustus ongeveer 6,4 miljoen passagiers. Vooral Noord-Amerika (+9% vluchten) en Zuid-Europa tonen sterke groei, met 25% meer stoelen naar Portugal en Kroatië. Dat meldt KLM.

08 juli '25 (14:00)

Eindhoven Airport gaat parkeerterrein fors uitbreiden

Eindhoven Airport breidt parkeerterrein P3 op de luchthaven fors uit. Er komt een extra parkeergarage met 1125 parkeerplaatsen bij, is in een persbericht naar buiten gebracht.

08 juli '25 (14:00)

Problemen met afhandeling luchtvracht op Schiphol

De wachttijden voor vrachtwagens om goederen te laden of lossen op Schiphol zijn "onacceptabel lang" geworden. Vrachtwagens wachten soms vier tot acht uur voordat ze kunnen lossen, stelt managing director Maarten van As van brancheorganisatie Air Cargo Nederland (ACN). De afhandeling van luchtvracht op Schiphol kampt volgens hem al langer met problemen.

08 juli '25 ( 9:00)

KLM-piloten gaan ook gevechtsvliegtuigen besturen

KLM geeft piloten ruimte om als reservist verbonden te blijven aan Defensie. Het betreft vliegers die vanuit de luchtmacht overstapten naar de luchtvaartmaatschappij. Die kunnen zo hun vaardigheden op bijvoorbeeld de F-35 op peil houden, waardoor ze snel inzetbaar zijn voor de krijgsmacht. Staatssecretaris Gijs Tuinman en Marjan Rintel (president-directeur van KLM) ondertekenden hiervoor maandag 7 juli 2025 op Schiphol een overeenkomst. Daarover bericht het ministerie van Defensie.

07 juli '25 (13:22)

Nederland stuurt weer F-35's voor bewaking Poolse luchtruim

Nederlandse F-35's gaan van september tot en met december helpen het Poolse luchtruim te bewaken. De inzet van de gevechtsvliegtuigen moet bijdragen aan de militaire afschrikking van Rusland aan de oostkant van het NAVO-grondgebied. Dat schrijft demissionair defensieminister Ruben Brekelmans (VVD) aan de Tweede Kamer. Hij brengt maandag een bezoek aan Polen, samen met premier Dick Schoof.

04 juli '25 (12:56)

Topman Air France-KLM stelt vakbonden gerust over overname SAS

Medewerkers van bijvoorbeeld KLM hoeven niet te vrezen voor hun baan door de overname van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS. Volgens topman Ben Smith van Air France-KLM streeft het luchtvaartconcern juist naar verdere groei met de toevoeging van SAS.

04 juli '25 ( 8:35)

Boeing 747 van Corendon in kunstzinnig jasje

In het jubileumjaar van Corendon krijgt de iconische Boeing 747 in de tuin van het Corendon Amsterdam Schiphol Airport Hotel in Badhoevedorp een nieuw jasje. Beeldend kunstenaar Lieuwe van Gogh heeft een opvallend kunstwerk voor het toestel ontworpen. Medewerkers van Corendon hebben hun eigen creatieve bijdrage geleverd, die Van Gogh verwerkte in het kunstwerk. Dat meldt Corendon.

04 juli '25 ( 7:31)

Air France-KLM wil Scandinavische maatschappij SAS overnemen

Air France-KLM wil de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS overnemen. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie heeft al een belang van bijna 20 procent, maar wil dat uitbreiden naar 60,5 procent.

03 juli '25 (14:59)

KLM test nieuwe bagageregels aan boord van het vliegtuig

Vliegen met ruimbagage, handbagage of een accessoire. Luchtvaartmaatschappijen stunten steeds vaker met tarieven rondom bagage die meegaat op een vlucht. Hoe kleiner de tas, hoe minder je betaalt en hoe groter de tas, hoe meer je bijbetaalt. KLM is de laatste luchtvaartmaatschappij die de tarieven heeft aangepast. KLM test sinds 1 juli het ‘basic’ tarief met onder de stoel een accessoire. Volgens KLM is dat namelijk een stuk goedkoper. Dat meldt Hart van Nederland.