Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Ryanair diep in het rood door crisis

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Prijsvechter Ryanair heeft het afgelopen boekjaar afgesloten met dieprode cijfers. De maatschappij beleefde naar eigen zeggen het moeilijkste jaar in haar 35-jarige geschiedenis, waarin het luchtverkeer als gevolg van de crisis van de ene op de andere dag instortte.

Ryanair zette in de twaalf maanden tot en met maart een verlies van 815 miljoen euro in de boeken. Daarbovenop kwam een afboeking van 200 miljoen euro, vanwege vooraf gemaakte afspraken over brandstofprijzen en valutaschommelingen.

Ryanair verwijt regeringen in Europa dat ze met "weinig kennis van zaken en met een gebrek aan coördinatie" vliegverboden, reisbeperkingen en andere coronamaatregelen oplegden. Het concern zag het aantal passagiers in de meetperiode met 81 procent dalen tot 27,5 miljoen. Dat zorgde ervoor dat de omzet met eenzelfde percentage zakte tot 1,6 miljard euro.

Lagere kosten

Tegenover de lagere opbrengsten stonden ook fors lagere kosten. Voor het uitvoeren van zijn operaties was Ryanair in het boekjaar 2,5 miljard euro kwijt, twee derde minder dan een jaar eerder. Ryanair wist de impact van de crisis deels op te vangen met loonsverlagingen voor personeel en werkondersteuningsmaatregelen van overheden. Het bedrijf staat naar eigen zeggen ook klaar om snel weer te kunnen opschalen nu reisrestricties steeds meer worden opgeheven.

In een toelichting op de jaarcijfers haalt Ryanair weer uit naar de "tsunami aan staatssteun" die maatschappijen als Air France-KLM, Alitalia, LOT, Lufthansa en TAP hebben gekregen. Volgens Ryanair zorgen de miljarden die naar die luchtvaartondernemingen vloeiden voor concurrentieverstoringen. Ook worden inefficiënte maatschappijen door de steun in de lucht gehouden.

Onzekerheid

Het huidige boekjaar zal volgens Ryanair ook uitdagend zijn, vooral omdat er nog altijd veel onzekerheid is over reisbeperkingen en andere maatregelen. In het eerste kwartaal tot en met juni rekenen de Ieren op 5 miljoen tot 6 miljoen reizigers.

Voor de rest van het jaar valt er volgens Ryanair nog niet veel te zeggen. Het bedrijf repte eerder over 80 miljoen tot 120 miljoen reizigers dit jaar. Dat zullen er naar verwachting eerder 80 miljoen dan 120 miljoen zijn, aldus Ryanair nu. Met een succesvolle inentingscampagne zou het mogelijk moeten zijn om het jaar break-even af te sluiten, meent de prijsvechter.

Door: ANP

Lees ook: Polderbaan op Schiphol weer beschikbaar

28 maart '24 (15:30)

Dreigingsgevaar: reisadvies voor Frankrijk van groen naar geel

Het reisadvies voor Frankrijk gaat van groen naar geel. Dat betekent dat reizen naar Frankrijk mogelijk is, maar dat reizigers in het hele land extra alert moeten zijn. Dat meldt het ministerie van Buitenlandse Zaken donderdag.

28 maart '24 (13:48)

ILT controleert vanaf zondag misbruik slots op Schiphol

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) begint vanaf zondag met het controleren van vluchten op Schiphol om te zien of ze misbruik maken van toegewezen start- en landingsrechten, zogeheten slots. De focus ligt op de sector general aviation, die recreatieve luchtvaart, privéjets en niet-commerciële zakelijke luchtvaart omvat. De Inspectie let vooral op het ongeoorloofd uitvoeren van nachtvluchten, met het oog op geluidsoverlast voor omwonenden.

26 maart '24 (11:45)

Schiphol mag verliezen door corona doorberekenen aan maatschappijen

Schiphol mag verliezen uit de coronaperiode doorberekenen in de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen die de luchthaven gebruiken. Luchtvaartbedrijven klagen al een tijdlang over de sterk gestegen havengelden. Voor de rechter betoogden ze dat de met 37 procent verhoogde prijzen buitensporig zijn. Maar het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) oordeelt dat er van onredelijke tarieven geen sprake is.

26 maart '24 ( 8:08)

WBC-passagiers KLM kunnen vooraf maaltijden bestellen

Passagiers van KLM die reizen in World Business Class kunnen met een nieuwe service vanaf 45 dagen tot 24 uur voor vertrek hun hoofdgerecht bestellen. De maaltijd kunnen zij kiezen als ze hun reis boeken op de KLM-website, in de app van KLM of na boeking via MyTrip. Daarover bericht KLM.

22 maart '24 ( 9:00)

Passagiersterminal Eindhoven Airport vanaf eind 2024 uitgebreid

Eindhoven Airport begint aan het eind van dit jaar met uitbreiding van de passagiersterminal, inclusief een bagagekelder. De bouw moet zo min mogelijk hinder opleveren voor passagiers, bezoekers en medewerkers, aldus de luchthaven.

21 maart '24 (16:00)

Provincie Noord-Holland werkt samen met Californië aan luchtvaartinnovaties

De provincie Noord-Holland gaat de komende drie jaar kennis en ervaring uitwisselen met de Amerikaanse staat Californië over de mogelijkheden van innovatieve, duurzame luchtvaart. Het gaat dan bijvoorbeeld om drones en technologische ontwikkelingen die elektrisch vliegen mogelijk maken.

20 maart '24 (18:30)

Defensieminister Ollongren verwacht dat F-16's in najaar naar Oekraïne gaan

Nederlandse F-16's gaan in het najaar naar Oekraïne. Dat verwacht minister Kajsa Ollongren (Defensie) die op bezoek is in het land dat iets meer dan twee jaar geleden werd aangevallen door buurland Rusland. Voor het eerst nam de minister een handelsdelegatie mee.

20 maart '24 (12:45)

ANVR bezorgd over 'instabiele' treinverbinding Schiphol

De koepel voor reisorganisaties ANVR is bezorgd over de stabiliteit van de treinverbinding van en naar Schiphol. Volgens de brancheorganisatie geven leden aan "gefrustreerd en geïrriteerd" te zijn over de recente vertragingen rond de luchthaven. Ook zijn er zorgen over de bereikbaarheid met de mei- en zomervakantie in aantocht, zegt een woordvoerster.

20 maart '24 (11:15)

Rechtbank: omwonenden Schiphol onvoldoende beschermd tegen geluidshinder

De Staat heeft de belangen van omwonenden rond Schiphol "stelselmatig onrechtmatig" ondergeschikt gesteld aan die van de luchtvaart. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald. De rechter stelt dat de Nederlandse overheid daarmee in strijd handelde met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Centraal in de zaak, die werd aangespannen door omwonenden van Schiphol, stond de handhaving op geluidshinder door de overheid.

20 maart '24 (11:00)

KLM heeft volgens rechter consumenten misleid met groene reclames

KLM heeft met diverse groene claims in reclames consumenten misleid, oordeelt de rechtbank in Amsterdam. De luchtvaartmaatschappij schetste in het verleden volgens de rechters "een te rooskleurig beeld" van de gunstige effecten van bijvoorbeeld bosprojecten en het gebruik van duurzamere vliegtuigbrandstof. Zulke maatregelen "verminderen de negatieve milieuaspecten slechts marginaal en wekken ten onrechte de indruk dat vliegen met KLM duurzaam is", staat in het vonnis.