Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

ILT: Consument kan bij geannuleerde vlucht geld altijd terugvragen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 10 min
location_on [xx]km
Consumenten moeten bij annulering van hun losse vlucht voor terugbetaling altijd direct bij de luchtvaartmaatschappij terecht kunnen. Dit geldt ook wanneer de vlucht is geboekt via een (online) reisbemiddelaar. Dit meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Als de reisbemiddelaar namens de consument de terugbetaling afhandelt, moet zij vooraf bij de boeking transparant zijn over de eventuele kosten die ze in rekening brengt voor het regelen van deze terugbetaling. Bij niet-naleving kunnen de ILT en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) handhavend optreden.

Vluchten geannuleerd door corona 

De ILT en de ACM hebben veel meldingen gekregen van consumenten wiens vlucht vanwege de coronamaatregelen was geannuleerd. Consumenten klaagden dat zij niet bij de luchtvaartmaatschappij terecht konden voor de terugbetaling als er niet rechtstreeks bij hen was geboekt. De luchtvaartmaatschappij verwees hen door naar de reisbemiddelaar waar zij hun vlucht hadden geboekt. Dat mag niet.

Luchtvaartmaatschappijen moeten consumenten bij annulering van de vlucht volgens Europese regelgeving de keuze bieden tussen terugbetaling binnen zeven dagen of omboeking van de vlucht. Dit geldt ook als consumenten hun vlucht hebben geboekt bij een reisbemiddelaar. De ILT kan handhavend optreden tegen luchtvaartmaatschappijen die consumenten toch doorverwijzen naar de reisbemiddelaar voor terugbetaling. Of als ze consumenten niet binnen zeven dagen terugbetalen. Consumenten kunnen klachten hierover melden bij de ILT.

Consument moet bij annulering losse vlucht voor terugbetaling bij #luchtvaartmaatschappij terecht kunnen. Ook als vlucht via (online) reisbemiddelaar is geboekt. Bij niet-naleving kunnen #ILT en #ACM handhavend optreden. https://t.co/9jcczZ9xh5 pic.twitter.com/qSFO9BGcrX

— Inspectie Leefomgeving en Transport (@InspectieLenT) March 29, 2021

Onverwachte kosten rekenen mag niet

In de praktijk hebben veel online reisbemiddelaars geprobeerd de terugbetaling voor de consument te regelen. Consumenten klaagden dat de terugbetaling via de reisbemiddelaar vaak erg lang duurde en dat sommige reisbemiddelaars hiervoor onverwacht kosten rekenden. Dit mag ook niet. Online reisbemiddelaars mogen consumenten aanbieden om de terugbetaling door de luchtvaartmaatschappij voor hen te regelen. Maar als zij daar kosten voor rekenen, moeten zij daar vooraf bij de boeking transparant over zijn. De consument kan dan kiezen om zelf de luchtvaartmaatschappij om terugbetaling te vragen, of de reisbemiddelaar te vragen om dit te doen. Consumenten moeten er daarbij rekening mee houden dat de 7-dagen termijn voor terugbetaling niet geldt voor reisbemiddelaars. De ACM kan handhavend optreden als reisbemiddelaars niet vooraf transparant zijn over kosten die zij in rekening brengen voor het afhandelen van de terugbetaling. Consumenten kunnen klachten over onverwachte kosten melden bij de ACM.

Alleen handhaven bij stelselmatige overtredingen

ILT en de ACM kunnen alleen bij stelselmatige overtredingen handhavend optreden. De ILT en de ACM kunnen niet optreden in individuele gevallen. Die bevoegdheid ligt in Nederland bij de rechter. Daarnaast geldt de Europese regelgeving alleen voor Europese luchtvaartmaatschappijen en andere luchtvaartmaatschappijen die vertrekken vanaf een Europese luchthaven.

Door: Nationale Transportgids

Lees ook: ACM let scherp op afhandeling reisvouchers en annuleringen

04 juli '25 (12:56)

Topman Air France-KLM stelt vakbonden gerust over overname SAS

Medewerkers van bijvoorbeeld KLM hoeven niet te vrezen voor hun baan door de overname van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS. Volgens topman Ben Smith van Air France-KLM streeft het luchtvaartconcern juist naar verdere groei met de toevoeging van SAS.

04 juli '25 ( 8:35)

Boeing 747 van Corendon in kunstzinnig jasje

In het jubileumjaar van Corendon krijgt de iconische Boeing 747 in de tuin van het Corendon Amsterdam Schiphol Airport Hotel in Badhoevedorp een nieuw jasje. Beeldend kunstenaar Lieuwe van Gogh heeft een opvallend kunstwerk voor het toestel ontworpen. Medewerkers van Corendon hebben hun eigen creatieve bijdrage geleverd, die Van Gogh verwerkte in het kunstwerk. Dat meldt Corendon.

04 juli '25 ( 7:31)

Air France-KLM wil Scandinavische maatschappij SAS overnemen

Air France-KLM wil de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS overnemen. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie heeft al een belang van bijna 20 procent, maar wil dat uitbreiden naar 60,5 procent.

03 juli '25 (14:59)

KLM test nieuwe bagageregels aan boord van het vliegtuig

Vliegen met ruimbagage, handbagage of een accessoire. Luchtvaartmaatschappijen stunten steeds vaker met tarieven rondom bagage die meegaat op een vlucht. Hoe kleiner de tas, hoe minder je betaalt en hoe groter de tas, hoe meer je bijbetaalt. KLM is de laatste luchtvaartmaatschappij die de tarieven heeft aangepast. KLM test sinds 1 juli het ‘basic’ tarief met onder de stoel een accessoire. Volgens KLM is dat namelijk een stuk goedkoper. Dat meldt Hart van Nederland.

03 juli '25 (14:14)

Schiphol verwacht drukkere zomervakantie dan vorig jaar

Schiphol verwacht een drukkere zomervakantie. Tot eind augustus rekent de luchthaven op 13 miljoen reizigers, ruim 7 procent meer dan vorig jaar. Dagelijks gaat het om meer dan 200.000 passagiers, zowel vertrekkende, aankomende als overstappende reizigers.

03 juli '25 (14:14)

Ryanair roept op tot hervorming EU-luchtvaart na Franse stakingen

Ryanair, de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, roept de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, op om dringend actie te ondernemen om de EU-luchtvaartdiensten te hervormen. De oproep volgt op de nieuwe stakingen van de Franse luchtverkeersleiding op donderdag en vrijdag. Door de werkonderbreking moet Ryanair 170 vluchten annuleren en worden meer dan 30.000 passagiers getroffen.

02 juli '25 (15:46)

Marechaussee: houd rekening met drukte op Schiphol door vakantie

De Koninklijke Marechaussee (KMar) waarschuwt mensen die via Schiphol reizen voor grote drukte de komende weken door de zomervakantie. Van 4 juli tot en met 31 augustus zullen in totaal ruim 5,8 miljoen reizigers de paspoortcontrole passeren, aldus de instantie. Door de grote drukte kan het zijn dat mensen wat langer dan gebruikelijk moeten wachten.

02 juli '25 (15:46)

Schiphol stopt met twee van de vijf beveiligingsbedrijven

Schiphol gaat het aantal beveiligingsbedrijven op de luchthaven terugbrengen van vijf naar drie. De luchthaven heeft de bedrijven I-Sec, Securitas en Trigion gekozen om nieuwe beveiligingscontracten mee te sluiten, maakte Schiphol woensdag bekend.

02 juli '25 (14:17)

Kort geding Schiphol tegen zonneparkeigenaar bij Polderbaan van start

Schiphol heeft een eigenaar van een zonnepanelenpark voor de rechter gesleept. Reden hiervoor is de uiterst onfortuinlijke plaatsing van de zonnepanelen bij de Polderbaan die piloten verblinden. Dit levert onacceptabele gevaren op de voor de veiligheid van vliegtuigen en iedereen die erin zit, aldus RTL.

02 juli '25 (10:30)

Grondpersoneel KLM gaat woensdag alsnog 8 uur staken, aldus CNV

Het grondpersoneel van KLM gaat volgende week woensdag alsnog staken, meldt CNV. De staking gaat acht uur duren, van 14.00 tot 22.00 uur. "We willen dat KLM met iets concreets komt voor het grondpersoneel. Voor vage toezeggingen kopen we niets", stelt de vakbond. Een woordvoerster van KLM kon nog niet direct inhoudelijk reageren.