Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

ILT: Consument kan bij geannuleerde vlucht geld altijd terugvragen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 10 min
location_on [xx]km
Consumenten moeten bij annulering van hun losse vlucht voor terugbetaling altijd direct bij de luchtvaartmaatschappij terecht kunnen. Dit geldt ook wanneer de vlucht is geboekt via een (online) reisbemiddelaar. Dit meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Als de reisbemiddelaar namens de consument de terugbetaling afhandelt, moet zij vooraf bij de boeking transparant zijn over de eventuele kosten die ze in rekening brengt voor het regelen van deze terugbetaling. Bij niet-naleving kunnen de ILT en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) handhavend optreden.

Vluchten geannuleerd door corona 

De ILT en de ACM hebben veel meldingen gekregen van consumenten wiens vlucht vanwege de coronamaatregelen was geannuleerd. Consumenten klaagden dat zij niet bij de luchtvaartmaatschappij terecht konden voor de terugbetaling als er niet rechtstreeks bij hen was geboekt. De luchtvaartmaatschappij verwees hen door naar de reisbemiddelaar waar zij hun vlucht hadden geboekt. Dat mag niet.

Luchtvaartmaatschappijen moeten consumenten bij annulering van de vlucht volgens Europese regelgeving de keuze bieden tussen terugbetaling binnen zeven dagen of omboeking van de vlucht. Dit geldt ook als consumenten hun vlucht hebben geboekt bij een reisbemiddelaar. De ILT kan handhavend optreden tegen luchtvaartmaatschappijen die consumenten toch doorverwijzen naar de reisbemiddelaar voor terugbetaling. Of als ze consumenten niet binnen zeven dagen terugbetalen. Consumenten kunnen klachten hierover melden bij de ILT.

Consument moet bij annulering losse vlucht voor terugbetaling bij #luchtvaartmaatschappij terecht kunnen. Ook als vlucht via (online) reisbemiddelaar is geboekt. Bij niet-naleving kunnen #ILT en #ACM handhavend optreden. https://t.co/9jcczZ9xh5 pic.twitter.com/qSFO9BGcrX

— Inspectie Leefomgeving en Transport (@InspectieLenT) March 29, 2021

Onverwachte kosten rekenen mag niet

In de praktijk hebben veel online reisbemiddelaars geprobeerd de terugbetaling voor de consument te regelen. Consumenten klaagden dat de terugbetaling via de reisbemiddelaar vaak erg lang duurde en dat sommige reisbemiddelaars hiervoor onverwacht kosten rekenden. Dit mag ook niet. Online reisbemiddelaars mogen consumenten aanbieden om de terugbetaling door de luchtvaartmaatschappij voor hen te regelen. Maar als zij daar kosten voor rekenen, moeten zij daar vooraf bij de boeking transparant over zijn. De consument kan dan kiezen om zelf de luchtvaartmaatschappij om terugbetaling te vragen, of de reisbemiddelaar te vragen om dit te doen. Consumenten moeten er daarbij rekening mee houden dat de 7-dagen termijn voor terugbetaling niet geldt voor reisbemiddelaars. De ACM kan handhavend optreden als reisbemiddelaars niet vooraf transparant zijn over kosten die zij in rekening brengen voor het afhandelen van de terugbetaling. Consumenten kunnen klachten over onverwachte kosten melden bij de ACM.

Alleen handhaven bij stelselmatige overtredingen

ILT en de ACM kunnen alleen bij stelselmatige overtredingen handhavend optreden. De ILT en de ACM kunnen niet optreden in individuele gevallen. Die bevoegdheid ligt in Nederland bij de rechter. Daarnaast geldt de Europese regelgeving alleen voor Europese luchtvaartmaatschappijen en andere luchtvaartmaatschappijen die vertrekken vanaf een Europese luchthaven.

Door: Nationale Transportgids

Lees ook: ACM let scherp op afhandeling reisvouchers en annuleringen

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.

25 april '24 (14:45)

Hack niet de oorzaak van storing luchtverkeersleidingssysteem

De storing aan het luchtverkeersleidingssyteem waardoor vorige week maandagavond een tijdlang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is niet veroorzaakt door een hack of andere factoren van buitenaf. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De precieze oorzaak van de technische storing is nog niet duidelijk. De organisatie gaat een extern bureau inschakelen voor ondersteuning bij het verdere onderzoek.

25 april '24 ( 8:30)

Vluchten vanaf Schiphol naar Parijs mogelijk gehinderd door staking in Frankrijk

Het luchtverkeer in grote delen van Europa dreigt donderdag grote hinder te ondervinden door een staking van Franse luchtverkeersleiders. De staking heeft niet alleen gevolgen voor vluchten naar Frankrijk maar ook voor vluchten door het luchtruim van het land.

24 april '24 (15:30)

Marechaussee Schiphol goed voorbereid op drukke meivakantie

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

24 april '24 ( 8:45)

Luchthaven Schiphol verwacht in meivakantie tien procent meer reizigers

Luchthaven Schiphol verwacht tijdens de meivakantie, die komend weekend begint, 10 procent meer reizigers dan vorig jaar. Vanaf 26 april vertrekken dagelijks gemiddeld ruim 70.000 reizigers vanaf Schiphol.

19 april '24 (12:45)

Transavia sluit vertrek uit Nederland bij nachtsluiting niet uit

Transavia-topman Marcel de Nooijer sluit niet uit dat de luchtvaartmaatschappij uit Nederland vertrekt als de nachtsluiting van Schiphol er komt. Dat zei hij tijdens het radioprogramma Sven op 1. "Ik denk dat wij op een tijdpad zitten dat we niets uitsluiten", aldus De Nooijer.

19 april '24 ( 9:45)

Schiphol Group koopt stikstofrechten voor vliegveld bij Rotterdam

Luchthavenexploitant Schiphol Group heeft stikstofrechten van twee boerenbedrijven in Zuid-Holland gekocht voor vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Dat bevestigt een woordvoerder na een bericht van de Volkskrant. Het vliegveld bij Rotterdam heeft een natuurvergunning nodig en moet daarvoor voldoende rechten hebben om stikstof uit te stoten.