Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

ILT: Consument kan bij geannuleerde vlucht geld altijd terugvragen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 10 min
location_on [xx]km
Consumenten moeten bij annulering van hun losse vlucht voor terugbetaling altijd direct bij de luchtvaartmaatschappij terecht kunnen. Dit geldt ook wanneer de vlucht is geboekt via een (online) reisbemiddelaar. Dit meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Als de reisbemiddelaar namens de consument de terugbetaling afhandelt, moet zij vooraf bij de boeking transparant zijn over de eventuele kosten die ze in rekening brengt voor het regelen van deze terugbetaling. Bij niet-naleving kunnen de ILT en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) handhavend optreden.

Vluchten geannuleerd door corona 

De ILT en de ACM hebben veel meldingen gekregen van consumenten wiens vlucht vanwege de coronamaatregelen was geannuleerd. Consumenten klaagden dat zij niet bij de luchtvaartmaatschappij terecht konden voor de terugbetaling als er niet rechtstreeks bij hen was geboekt. De luchtvaartmaatschappij verwees hen door naar de reisbemiddelaar waar zij hun vlucht hadden geboekt. Dat mag niet.

Luchtvaartmaatschappijen moeten consumenten bij annulering van de vlucht volgens Europese regelgeving de keuze bieden tussen terugbetaling binnen zeven dagen of omboeking van de vlucht. Dit geldt ook als consumenten hun vlucht hebben geboekt bij een reisbemiddelaar. De ILT kan handhavend optreden tegen luchtvaartmaatschappijen die consumenten toch doorverwijzen naar de reisbemiddelaar voor terugbetaling. Of als ze consumenten niet binnen zeven dagen terugbetalen. Consumenten kunnen klachten hierover melden bij de ILT.

Consument moet bij annulering losse vlucht voor terugbetaling bij #luchtvaartmaatschappij terecht kunnen. Ook als vlucht via (online) reisbemiddelaar is geboekt. Bij niet-naleving kunnen #ILT en #ACM handhavend optreden. https://t.co/9jcczZ9xh5 pic.twitter.com/qSFO9BGcrX

— Inspectie Leefomgeving en Transport (@InspectieLenT) March 29, 2021

Onverwachte kosten rekenen mag niet

In de praktijk hebben veel online reisbemiddelaars geprobeerd de terugbetaling voor de consument te regelen. Consumenten klaagden dat de terugbetaling via de reisbemiddelaar vaak erg lang duurde en dat sommige reisbemiddelaars hiervoor onverwacht kosten rekenden. Dit mag ook niet. Online reisbemiddelaars mogen consumenten aanbieden om de terugbetaling door de luchtvaartmaatschappij voor hen te regelen. Maar als zij daar kosten voor rekenen, moeten zij daar vooraf bij de boeking transparant over zijn. De consument kan dan kiezen om zelf de luchtvaartmaatschappij om terugbetaling te vragen, of de reisbemiddelaar te vragen om dit te doen. Consumenten moeten er daarbij rekening mee houden dat de 7-dagen termijn voor terugbetaling niet geldt voor reisbemiddelaars. De ACM kan handhavend optreden als reisbemiddelaars niet vooraf transparant zijn over kosten die zij in rekening brengen voor het afhandelen van de terugbetaling. Consumenten kunnen klachten over onverwachte kosten melden bij de ACM.

Alleen handhaven bij stelselmatige overtredingen

ILT en de ACM kunnen alleen bij stelselmatige overtredingen handhavend optreden. De ILT en de ACM kunnen niet optreden in individuele gevallen. Die bevoegdheid ligt in Nederland bij de rechter. Daarnaast geldt de Europese regelgeving alleen voor Europese luchtvaartmaatschappijen en andere luchtvaartmaatschappijen die vertrekken vanaf een Europese luchthaven.

Door: Nationale Transportgids

Lees ook: ACM let scherp op afhandeling reisvouchers en annuleringen

17 april '24 (14:15)

Transavia geeft 124 zomerslots terug aan Rotterdam The Hague Airport

Transavia geeft 124 start- en landingsrechten, zogeheten slots, voor het zomerseizoen terug aan luchthaven Rotterdam The Hague Airport. Dat bevestigt slotcoördinator Hugo Thomassen van Airport Coordination Netherlands (ACNL) na berichtgeving van De Telegraaf.

17 april '24 (11:15)

Ondanks oorlog Israël is Egypte nog altijd populaire reisbestemming

De Nederlandse reisbranche ervaart nog steeds een hoge vraag naar reizen richting Egypte, ondanks het conflict in buurland Israël. "Ook voor de komende meivakantie is er goed geboekt", meldt reiskoepel ANVR, die constateert dat reizigers zich goed laten voorlichten over bijvoorbeeld de afstanden ten opzichte van Israël. Jordanië, dat in het westen aan Israël grenst, lijkt daarentegen minder in trek bij toeristen.

16 april '24 (10:00)

Door perikelen op Schiphol 1500 tot 2000 passagiers getroffen

De combinatie van een storing in het luchtverkeersleidingssysteem en onstuimig weer heeft maandagavond en -nacht op Schiphol tussen de 1500 en 2000 passagiers getroffen. Zij moesten de nacht doorbrengen op de luchthaven of in een hotel, zegt een woordvoerster van Schiphol. In totaal zijn tot dinsdagochtend 76 vluchten geannuleerd.

16 april '24 ( 7:32)

Turkse badplaats Alanya in meivakantie weer populaire bestemming

Voor de meivakantie ziet reisaanbieder Corendon een opvallende toename van het aantal vakantieboekingen naar Turkije. Het gaat om een stijging van 23% ten opzichte van 2023. Dat meldt Corendon.

16 april '24 ( 6:15)

Vanochtend opnieuw tientallen vluchten geschrapt op Schiphol

Vanwege onstuimig weer worden dinsdagochtend opnieuw tientallen vluchten geannuleerd. Dat meldt een woordvoerster van Schiphol. Naar verwachting heeft de luchthaven tot ongeveer het middaguur last van vertragingen en uitval.

16 april '24 ( 6:00)

Nauwelijks vliegverkeer van en naar Nederland vanwege storing

Door een storing aan het luchtverkeersleidingssysteem is er sinds maandagavond laat bijna geen vliegverkeer mogelijk van en naar Nederlandse vliegvelden. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De storing ontstond rond 23.00 uur en treft onder meer Schiphol en Rotterdam The Hague Airport.

15 april '24 (16:15)

Schiphol en Groningen Airport Eelde gaan samenwerken

Schiphol en Groningen Airport Eelde (GAE) gaan samenwerken, onder meer om de regionale luchthaven verder te helpen op het gebied van duurzaamheid. Ook gaan de twee vliegvelden kennis uitwisselen over het ontwikkelen van routes. Zo willen Schiphol en de Groningse luchthaven de "beperkte luchthavencapaciteit in Nederland" beter gebruiken, maken ze bekend.

15 april '24 (12:45)

Zware windstoten: tientallen vluchten op Schiphol geannuleerd

Tientallen vluchten op luchthaven Schiphol worden maandagmiddag en -avond geannuleerd in verband met zware windstoten. Dat laat een woordvoerder van Schiphol weten. Het gaat in totaal om negentig retourvluchten die komen te vervallen, het merendeel van KLM.

12 april '24 (12:00)

Defensie wil in gesprek met omwonenden vliegbasis Leeuwarden

Defensie wil praten met omwonenden van vliegbasis Leeuwarden over de geluidsoverlast die F-35 gevechtsvliegtuigen veroorzaken, zegt demissionair minister Kajsa Ollongren. Maar volgens haar blijft er ook altijd overlast in de buurt van een vliegbasis.

09 april '24 (16:30)

ILT ziet meer geluidsmeldingen Schiphol terwijl vloot stiller is

Vliegtuigen worden stiller, terwijl het aantal meldingen over geluidshinder rond Schiphol toeneemt. Dat schrijft de Inspectie Leefomgeving en Transport dinsdag in een rapport.