Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Consumentenbond opent meldpunt voor bijna ongeldige coronavouchers

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
De Consumentenbond heeft een meldpunt geopend waar reizigers met een bijna verlopen coronavoucher zich kunnen melden en die nog geen geld hebben teruggekregen. De geldigheid van de eerste vouchers is bijna voorbij en de bond wil weten of reizigers hun geld van de reisorganisaties wel hebben ontvangen.

Een jaar geleden, aan het begin van de coronacrisis, annuleerden reisorganisaties veel reizen die niet meer mogelijk waren vanwege de coronamaatregelen. Normaal gesproken moet een organisatie in zo'n geval een reiziger binnen veertien dagen terugbetalen, maar omdat dat het faillissement van veel organisaties zou betekenen, werd door onder meer de Consumentenbond geadviseerd om een voucher te accepteren. Deze waren gedekt door de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR).

De Consumentenbond en toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) steunden de vouchers, op voorwaarde dat reizigers na uiterlijk een jaar alsnog hun geld zouden terugkrijgen. "Wij krijgen al signalen dat reisorganisaties niet willen uitkeren. Dat vinden wij niet acceptabel", aldus Sandra Molenaar, de directeur van de bond. "Consumenten hebben in feite een renteloze lening verstrekt aan hun reisbureau en bij veel van hen is het geduld inmiddels op."

Afspraak is afspraak

De reisorganisaties wachten volgens de Consumentenbond op het Voucherfonds dat de overheid en SGR aan het opzetten zijn, maar nog moet worden goedgekeurd door de Europese Commissie. De bond vindt dat hier niet op gewacht mag worden. "Wij weten dat reisorganisaties een zwaar jaar achter de rug hebben, maar afspraak is afspraak", stelt Molenaar.

Reizigers wordt geadviseerd te mailen naar verlopenSGRvoucher@consumentenbond.nl en moeten dan de vervaldatum van de voucher en de reisorganisatie noemen.

Door: ANP

26 maart '24 (11:45)

Schiphol mag verliezen door corona doorberekenen aan maatschappijen

Schiphol mag verliezen uit de coronaperiode doorberekenen in de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen die de luchthaven gebruiken. Luchtvaartbedrijven klagen al een tijdlang over de sterk gestegen havengelden. Voor de rechter betoogden ze dat de met 37 procent verhoogde prijzen buitensporig zijn. Maar het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) oordeelt dat er van onredelijke tarieven geen sprake is.

26 maart '24 ( 8:08)

WBC-passagiers KLM kunnen vooraf maaltijden bestellen

Passagiers van KLM die reizen in World Business Class kunnen met een nieuwe service vanaf 45 dagen tot 24 uur voor vertrek hun hoofdgerecht bestellen. De maaltijd kunnen zij kiezen als ze hun reis boeken op de KLM-website, in de app van KLM of na boeking via MyTrip. Daarover bericht KLM.

22 maart '24 ( 9:00)

Passagiersterminal Eindhoven Airport vanaf eind 2024 uitgebreid

Eindhoven Airport begint aan het eind van dit jaar met uitbreiding van de passagiersterminal, inclusief een bagagekelder. De bouw moet zo min mogelijk hinder opleveren voor passagiers, bezoekers en medewerkers, aldus de luchthaven.

21 maart '24 (16:00)

Provincie Noord-Holland werkt samen met Californië aan luchtvaartinnovaties

De provincie Noord-Holland gaat de komende drie jaar kennis en ervaring uitwisselen met de Amerikaanse staat Californië over de mogelijkheden van innovatieve, duurzame luchtvaart. Het gaat dan bijvoorbeeld om drones en technologische ontwikkelingen die elektrisch vliegen mogelijk maken.

20 maart '24 (18:30)

Defensieminister Ollongren verwacht dat F-16's in najaar naar Oekraïne gaan

Nederlandse F-16's gaan in het najaar naar Oekraïne. Dat verwacht minister Kajsa Ollongren (Defensie) die op bezoek is in het land dat iets meer dan twee jaar geleden werd aangevallen door buurland Rusland. Voor het eerst nam de minister een handelsdelegatie mee.

20 maart '24 (12:45)

ANVR bezorgd over 'instabiele' treinverbinding Schiphol

De koepel voor reisorganisaties ANVR is bezorgd over de stabiliteit van de treinverbinding van en naar Schiphol. Volgens de brancheorganisatie geven leden aan "gefrustreerd en geïrriteerd" te zijn over de recente vertragingen rond de luchthaven. Ook zijn er zorgen over de bereikbaarheid met de mei- en zomervakantie in aantocht, zegt een woordvoerster.

20 maart '24 (11:15)

Rechtbank: omwonenden Schiphol onvoldoende beschermd tegen geluidshinder

De Staat heeft de belangen van omwonenden rond Schiphol "stelselmatig onrechtmatig" ondergeschikt gesteld aan die van de luchtvaart. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald. De rechter stelt dat de Nederlandse overheid daarmee in strijd handelde met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Centraal in de zaak, die werd aangespannen door omwonenden van Schiphol, stond de handhaving op geluidshinder door de overheid.

20 maart '24 (11:00)

KLM heeft volgens rechter consumenten misleid met groene reclames

KLM heeft met diverse groene claims in reclames consumenten misleid, oordeelt de rechtbank in Amsterdam. De luchtvaartmaatschappij schetste in het verleden volgens de rechters "een te rooskleurig beeld" van de gunstige effecten van bijvoorbeeld bosprojecten en het gebruik van duurzamere vliegtuigbrandstof. Zulke maatregelen "verminderen de negatieve milieuaspecten slechts marginaal en wekken ten onrechte de indruk dat vliegen met KLM duurzaam is", staat in het vonnis.

19 maart '24 (16:13)

Wat is de situatie omtrent de klokkenluider bij Boeing?

De dood van de 62-jarige John Barnett was een schok voor de luchtvaartsector. Hij werd gezien als de ‘’klokkenluider’’ binnen Boeing toen hij in 2019 misstanden bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer aankaartte, meldt De Standaard. Wat is nu de situatie omtrent de curieuze dood van John Barnett?

19 maart '24 (13:08)

Busstation Schiphol gaat op de schop

Het busstation op de Amsterdamse luchthaven Schiphol wordt vernieuwd. Dat meldt luchtvaartwebsite Up In The Sky. Het project moet in oktober dit jaar starten en is naar verwachting in 2027 klaar.