Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Passagiersluchtvaart maakte in 2020 'slechtste jaar ooit' door

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Crisisjaar 2020 was het slechtste jaar ooit in de passagiersluchtvaart. Dat concludeert de internationale luchtvaartbranchevereniging IATA. Wereldwijd lag de vraag naar internationale vliegtickets 75 procent onder het niveau van een jaar eerder. De inkomsten per gevlogen kilometer per stoel zakten met twee derde in. Volgens de IATA was er sprake van de sterkste daling ooit gemeten.

Verder is de pijn volgens IATA nog niet helemaal geleden, aangezien de boekingen sinds december ver achter bleven. Dat komt vooral door de aangescherpte maatregelen die werden genomen om verspreiding van het coronavirus in te dammen.

In Europa zagen maatschappijen een daling van het aantal passagiers van bijna driekwart, waarbij de capaciteit met twee derde werd teruggeschroefd. Vliegtuigen zaten in doorsnee voor 67 procent vol. In december stapten in de regio 82 procent minder reizigers aan boord van een vliegtuig.

Catastrofe

IATA-topman Alexandre de Juniac bestempelt 2020 als een catastrofe voor de luchtvaart. "Het herstel dat zich tijdens het zomerseizoen op het noordelijk halfrond voordeed, stagneerde in de herfst en de situatie verslechterde dramatisch tijdens de eindejaarsvakantie", laat hij weten. Tegen het slot van het jaar werden strengere reisbeperkingen ingesteld in verband met nieuwe uitbraken en nieuwe coronavarianten.

Volgens De Juniac hebben de nieuwe varianten en de aangescherpte maatregelen eerder optimisme over vaccins teniet gedaan. De huidige restricties zijn de strengste in de voorbije twaalf maanden. Daarbij worden reizigers volgens hem om de haverklap geconfronteerd met nieuwe ongecoördineerde maatregelen.

Samenwerken aan normen

De IATA-baas drong er andermaal op aan bij regeringen om meer samen te werken aan normen voor vaccinatie, tests en validering. Verder wees hij erop dat overheidssteun noodzakelijk blijft om luchtvaartbedrijven levensvatbaar te houden.

De Juniac waarschuwde al dat het herstel waarschijnlijk trager loopt dan verwacht. De eerder uitgesproken verwachting van de helft van het aantal passagiers van 2019 dit jaar wordt mogelijk niet gehaald wordt. Zelfs die "bescheiden verwachting" kan door de strengere maatregelen een uitdaging worden, aldus de Fransman.

De hoeveelheid vervoerde luchtvracht daalde met 10,6 procent. Dat was sterker dan de daling van al het vrachtvervoer, omdat veel luchtvracht normaal gesproken mee gaat in het ruim van passagiersvliegtuigen. Die vlogen aanzienlijk minder.

Door: ANP

28 maart '24 (15:30)

Dreigingsgevaar: reisadvies voor Frankrijk van groen naar geel

Het reisadvies voor Frankrijk gaat van groen naar geel. Dat betekent dat reizen naar Frankrijk mogelijk is, maar dat reizigers in het hele land extra alert moeten zijn. Dat meldt het ministerie van Buitenlandse Zaken donderdag.

28 maart '24 (13:48)

ILT controleert vanaf zondag misbruik slots op Schiphol

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) begint vanaf zondag met het controleren van vluchten op Schiphol om te zien of ze misbruik maken van toegewezen start- en landingsrechten, zogeheten slots. De focus ligt op de sector general aviation, die recreatieve luchtvaart, privéjets en niet-commerciële zakelijke luchtvaart omvat. De Inspectie let vooral op het ongeoorloofd uitvoeren van nachtvluchten, met het oog op geluidsoverlast voor omwonenden.

26 maart '24 (11:45)

Schiphol mag verliezen door corona doorberekenen aan maatschappijen

Schiphol mag verliezen uit de coronaperiode doorberekenen in de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen die de luchthaven gebruiken. Luchtvaartbedrijven klagen al een tijdlang over de sterk gestegen havengelden. Voor de rechter betoogden ze dat de met 37 procent verhoogde prijzen buitensporig zijn. Maar het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) oordeelt dat er van onredelijke tarieven geen sprake is.

26 maart '24 ( 8:08)

WBC-passagiers KLM kunnen vooraf maaltijden bestellen

Passagiers van KLM die reizen in World Business Class kunnen met een nieuwe service vanaf 45 dagen tot 24 uur voor vertrek hun hoofdgerecht bestellen. De maaltijd kunnen zij kiezen als ze hun reis boeken op de KLM-website, in de app van KLM of na boeking via MyTrip. Daarover bericht KLM.

22 maart '24 ( 9:00)

Passagiersterminal Eindhoven Airport vanaf eind 2024 uitgebreid

Eindhoven Airport begint aan het eind van dit jaar met uitbreiding van de passagiersterminal, inclusief een bagagekelder. De bouw moet zo min mogelijk hinder opleveren voor passagiers, bezoekers en medewerkers, aldus de luchthaven.

21 maart '24 (16:00)

Provincie Noord-Holland werkt samen met Californië aan luchtvaartinnovaties

De provincie Noord-Holland gaat de komende drie jaar kennis en ervaring uitwisselen met de Amerikaanse staat Californië over de mogelijkheden van innovatieve, duurzame luchtvaart. Het gaat dan bijvoorbeeld om drones en technologische ontwikkelingen die elektrisch vliegen mogelijk maken.

20 maart '24 (18:30)

Defensieminister Ollongren verwacht dat F-16's in najaar naar Oekraïne gaan

Nederlandse F-16's gaan in het najaar naar Oekraïne. Dat verwacht minister Kajsa Ollongren (Defensie) die op bezoek is in het land dat iets meer dan twee jaar geleden werd aangevallen door buurland Rusland. Voor het eerst nam de minister een handelsdelegatie mee.

20 maart '24 (12:45)

ANVR bezorgd over 'instabiele' treinverbinding Schiphol

De koepel voor reisorganisaties ANVR is bezorgd over de stabiliteit van de treinverbinding van en naar Schiphol. Volgens de brancheorganisatie geven leden aan "gefrustreerd en geïrriteerd" te zijn over de recente vertragingen rond de luchthaven. Ook zijn er zorgen over de bereikbaarheid met de mei- en zomervakantie in aantocht, zegt een woordvoerster.

20 maart '24 (11:15)

Rechtbank: omwonenden Schiphol onvoldoende beschermd tegen geluidshinder

De Staat heeft de belangen van omwonenden rond Schiphol "stelselmatig onrechtmatig" ondergeschikt gesteld aan die van de luchtvaart. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald. De rechter stelt dat de Nederlandse overheid daarmee in strijd handelde met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Centraal in de zaak, die werd aangespannen door omwonenden van Schiphol, stond de handhaving op geluidshinder door de overheid.

20 maart '24 (11:00)

KLM heeft volgens rechter consumenten misleid met groene reclames

KLM heeft met diverse groene claims in reclames consumenten misleid, oordeelt de rechtbank in Amsterdam. De luchtvaartmaatschappij schetste in het verleden volgens de rechters "een te rooskleurig beeld" van de gunstige effecten van bijvoorbeeld bosprojecten en het gebruik van duurzamere vliegtuigbrandstof. Zulke maatregelen "verminderen de negatieve milieuaspecten slechts marginaal en wekken ten onrechte de indruk dat vliegen met KLM duurzaam is", staat in het vonnis.