Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Bedrijven aarzelen nog met voorbereidingen op Brexit

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Nederlandse bedrijven zijn onzeker over de afloop van de onderhandelingen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk over een nieuw partnerschap. Een derde van hen wacht daarom met het treffen van voorbereidingen op de gevolgen van de Brexit. Dit blijkt uit nieuw onderzoek uitgevoerd door Kantar in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Aan het onderzoek deden 572 bedrijven mee die direct of indirect zakendoen met het VK. Dit meldt de Rijksoverheid.

Of de EU en het VK nu een akkoord bereiken of niet, per 1 januari 2021 zullen er nieuwe regels gaan gelden voor het zakendoen met het VK. Iets minder dan de helft van de bedrijven met een directe handelsrelatie stelt redelijk tot zeer goed op de hoogte te zijn van de Brexit. Dit aantal is nagenoeg gelijk gebleven aan de vorige meting in april 2020.

Voorbereiden belangrijk

Ruim de helft van de bedrijven die direct zakendoen met het VK vindt het belangrijk om zich op de gevolgen van de Brexit voor te bereiden. Zes op de tien bedrijven geven aan zich een beetje tot zeer grote mate te hebben voorbereid, waarmee dit aandeel weinig is veranderd sinds april. Een derde van de bedrijven stelt eerst de uitkomsten van onderhandelingen af te wachten alvorens zich echt te zullen voorbereiden. Vooral bedrijven met een indirecte handelsrelatie bereiden zich (nog) niet voor op Brexit vooral omdat zij niet verwachten dat Brexit gevolgen zal hebben voor hun bedrijf.

Ondanks de coronacrisis blijven veel bedrijven het belang van Brexit en de nieuwe relatie met het Verenigd Koninkrijk inzien. Net als tijdens de vorige meting, ziet ruim een kwart van de bedrijven Brexit nog steeds als een probleem voor hun bedrijf. De meeste bedrijven met een directe handelsrelatie geven aan dat de coronacrisis geen of weinig invloed heeft op hoe zij zich voorbereiden op de nieuwe regels of stelt het niet te weten

Afspraken met transporteurs

Het aandeel bedrijven met een directe handelsrelatie met het VK dat zich in zeer grote of behoorlijke mate op Brexit voorbereidt blijft sinds 2019 stabiel rond de 30 procent. Maar uit het onderzoek blijkt deze groep zich vaker in de volle breedte voor te bereiden. Bedrijven maken vaker dan voorheen afspraken over leveringsvoorwaarden, prijzen, afspraken met transporteurs, en doen vaker de Brexit Impact Scan.

Iets meer dan de helft van de bedrijven die direct zakendoen met het VK hoopt op een bredere deal, inclusief afspraken over allerlei aspecten van economische samenwerking, al lopen de verwachtingen over wat de uitkomst zal gaan zijn sterk uiteen. Slechts 5 procent denkt dat een bredere deal mogelijk zal zijn. Een groter aandeel bedrijven verwacht dat er geen akkoord zal komen, verwacht een beperkt akkoord of weet het niet.

Aflopen overgangsperiode

Aan het einde van het jaar loopt de overgangsperiode voor Brexit af. Akkoord of geen akkoord, per 1 januari zullen er nieuwe regels gaan gelden voor het zakendoen met het VK. Zo zullen er sowieso grensformaliteiten gaan komen.

Ondernemers kunnen nu al veel doen om zich goed voor te bereiden. Dit zal helpen bij het tegengaan van oponthoud wanneer de regels ingaan. Dit kan bijvoorbeeld door in gesprek te gaan met toeleveranciers en afnemers, het zorgen voor een douanenummer (EORI) en het transport goed te regelen. En door zich goed te laten informeren door de Britse overheid over regels en formaliteiten die in het VK zullen gaan gelden.

Door: Nationale Transportgids

28 maart '24 (13:48)

Herstel Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025

Het herstel van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025. Volgens Rijkswaterstaat is meer tijd nodig dan gedacht door een nieuwe manier van bouwen waarbij de grondwaterstand niet verlaagd hoeft te worden. Het wegdek van de tunnel kwam in december 2022 omhoog, de werkzaamheden zouden volgens de eerste planning in 2024 klaar zijn.

28 maart '24 (13:48)

Mercedes-Benz aansprakelijk gesteld in sjoemeldieselzaak

De rechter in Duitsland heeft autoconcern Mercedes-Benz Group aansprakelijk gesteld in een zaak die bezitters van sjoemeldiesels hadden aangespannen. Het toenmalige Daimler zou jarenlang software in dieselauto's hebben geïnstalleerd. Daardoor leken de auto's bij testen te voldoen aan de geldende uitstootnormen, terwijl dit in de praktijk niet zo was.

28 maart '24 (13:48)

Meer aanvragen voor subsidie elektrische truck dan er geld beschikbaar is

De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het budget voor dit jaar bedroeg 45 miljoen euro en het totaal aangevraagde subsidiebedrag is 46,5 miljoen euro.

28 maart '24 ( 8:15)

Positief resultaat voor laadbedrijf Fastned

De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's Fastned heeft vorig jaar een stap richting winstgevendheid gezet. Voor de aftrek van onder andere rentes, belastingen en afschrijvingen boekte het bedrijf een positief resultaat.

28 maart '24 ( 6:00)

ANWB verwacht drukke wegen rond Pasen

Dagjesmensen en toeristen grijpen het paasweekend massaal aan om de weg op te gaan, verwacht de ANWB. De drukte begint donderdagmiddag al, als mensen vanaf hun werk naar huis rijden en gelijktijdig het recreatieverkeer op gang komt. Dat was vorig jaar goed voor de drukste spits van het jaar met 1491 kilometer file. De drukte is volgens de verkeersinformatiedienst vooral voelbaar in het midden van het land en in Noord-Brabant.

27 maart '24 (17:00)

Opvoersetjes e-bikes op openbare weg worden verboden door kabinet

Het kabinet is van plan bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen strafbaar te stellen op de openbare weg. Daarover wordt binnenkort een officieel besluit genomen, bevestigt een ingewijde na berichtgeving door RTL Nieuws. Op eigen terrein blijven opgevoerde e-bikes wel toegestaan.

27 maart '24 (12:19)

Grote interesse voor AanZET-subsidie voor aanschaf van Zero-Emissie Trucks

De subsidieregeling voor het aanvragen van een Zero-Emissie Truck (AanZET) is op de eerste dag van de openstelling al voor meer dan de helft van het beschikbare budget aangevraagd. Op dinsdag 26 maart om 12 uur waren al 350 aanvragen binnengekomen en om 16.00 uur stond het aantal aanvragen op 402. Dit meldt de RAI Vereniging. 

27 maart '24 (10:45)

Laatste dieselvoertuig ooit van Volvo uit fabriek gerold

Autofabrikant Volvo heeft zijn laatste dieselauto gemaakt. Dat laatste dieselvoertuig, een XC90, werd geproduceerd in de fabriek in het Zweedse Torslanda. Dit exemplaar krijg een plek in een museum van Volvo in Gotenburg.

27 maart '24 ( 8:00)

VVN: geen fatbikes bij praktisch verkeersexamen

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft besloten om fatbikes niet toe te staan tijdens het eigen praktisch verkeersexamen waarbij kinderen een route fietsen, meldt de organisatie woensdag. Dat de fatbike in potentie hoge snelheden kan bereiken kan "leiden tot gevaarlijke situaties voor zowel kinderen als de omgeving", vindt directeur Evert-Jan Hulshof. Volgens hem staat dat haaks op de eigen doelstellingen en de manier waarop het examen wordt afgenomen.

26 maart '24 (12:15)

Volgens Babboe rond Pasen meer duidelijkheid over terugroepen bakfietsen

Mensen met een bakfiets van Babboe krijgen rond Pasen meer duidelijkheid over de modellen die het bedrijf moet terugroepen, meldt een woordvoerster van moederbedrijf Accell. Ruim een maand geleden maakte de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bekend dat de meeste modellen moeten worden teruggeroepen omdat de veiligheidsrisico's van de fietsen te groot zijn. Tot nu toe heeft Babboe alleen de modellen CITY, CITY E, MINI en MINI E teruggeroepen.