Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Zorgen bij minister Hoekstra over uitblijven KLM-akkoord

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Het baart minister Wopke Hoekstra (Financiën) zorgen dat een akkoord over een herstructureringsplan bij KLM nog altijd op zich laat wachten. De gesprekken daarover met de vakbonden zijn nog altijd niet afgerond, terwijl het plan donderdag moet worden ingeleverd.

"De gesprekken hebben zich inmiddels bijna tot aan de deadline uitgestrekt", zegt Hoekstra. "Ik heb daar wel zorgen over, kijkend naar wat er het afgelopen halfjaar wel en niet is gebeurd." Hij wijst erop dat KLM zelf om extra coronasteun heeft gevraagd, bovenop de loonkostenregeling waarvan de luchtvaartmaatschappij al veruit de grootste gebruiker was.

Aan de noodkredieten en garantstellingen ter waarde van 3,4 miljard euro die eind juni werden toegezegd, zijn voorwaarden verbonden. De kosten moeten flink omlaag om ervoor te zorgen dat KLM ook op de langere termijn de concurrentie aankan. Voor 1 oktober moet daarvoor een "overtuigend plan" zijn ingediend.

Huiswerk voor KLM

Dat plan moet ook op de langere termijn resultaat opleveren. Hoekstra wijst erop dat het kostenniveau bij KLM en zusterbedrijf Air France toch al hoger was dan gemiddeld in Europa. "Andere maatschappijen doen al forse stappen, alleen daarom is er een hoop huiswerk te doen. Bovendien is er echt nog geen sterk herstel voor de luchtvaart in zicht."

Een akkoord met de vakbonden is "ontzettend belangrijk voor het voortbestaan van de onderneming", zegt Hoekstra. KLM is volgens hem in een fase van "kiezen of delen" beland. "De keuze die voorligt is óf loonoffers, óf massale ontslagen, óf toch faillissement. Dat is geen prettige boodschap maar wel de realiteit."

Extra kapitaal

Hoekstra houdt er nog altijd rekening mee dat moederbedrijf Air France-KLM binnenkort bij de aandeelhouders moet vragen om extra kapitaal. Het is "bepaald geen gegeven" dat de Nederlandse staat met zijn belang van 14 procent dan meedoet. "We zullen er vanzelfsprekend naar kijken", zegt hij. Maar dat hangt ook af van hoe het bedrijf er dan voorstaat.

Door: ANP

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.

25 april '24 (14:45)

Hack niet de oorzaak van storing luchtverkeersleidingssysteem

De storing aan het luchtverkeersleidingssyteem waardoor vorige week maandagavond een tijdlang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is niet veroorzaakt door een hack of andere factoren van buitenaf. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De precieze oorzaak van de technische storing is nog niet duidelijk. De organisatie gaat een extern bureau inschakelen voor ondersteuning bij het verdere onderzoek.

25 april '24 ( 8:30)

Vluchten vanaf Schiphol naar Parijs mogelijk gehinderd door staking in Frankrijk

Het luchtverkeer in grote delen van Europa dreigt donderdag grote hinder te ondervinden door een staking van Franse luchtverkeersleiders. De staking heeft niet alleen gevolgen voor vluchten naar Frankrijk maar ook voor vluchten door het luchtruim van het land.

24 april '24 (15:30)

Marechaussee Schiphol goed voorbereid op drukke meivakantie

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

24 april '24 ( 8:45)

Luchthaven Schiphol verwacht in meivakantie tien procent meer reizigers

Luchthaven Schiphol verwacht tijdens de meivakantie, die komend weekend begint, 10 procent meer reizigers dan vorig jaar. Vanaf 26 april vertrekken dagelijks gemiddeld ruim 70.000 reizigers vanaf Schiphol.

19 april '24 (12:45)

Transavia sluit vertrek uit Nederland bij nachtsluiting niet uit

Transavia-topman Marcel de Nooijer sluit niet uit dat de luchtvaartmaatschappij uit Nederland vertrekt als de nachtsluiting van Schiphol er komt. Dat zei hij tijdens het radioprogramma Sven op 1. "Ik denk dat wij op een tijdpad zitten dat we niets uitsluiten", aldus De Nooijer.

19 april '24 ( 9:45)

Schiphol Group koopt stikstofrechten voor vliegveld bij Rotterdam

Luchthavenexploitant Schiphol Group heeft stikstofrechten van twee boerenbedrijven in Zuid-Holland gekocht voor vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Dat bevestigt een woordvoerder na een bericht van de Volkskrant. Het vliegveld bij Rotterdam heeft een natuurvergunning nodig en moet daarvoor voldoende rechten hebben om stikstof uit te stoten.