Luchtvaartsector pleit voor internationaal gelijke coronaregels
De organisaties vragen in een brief aan de ministers Hugo de Jonge (Volksgezondheid) en Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) onder meer voor een mondkapjesplicht op de Nederlandse luchthavens. In veel andere landen geldt deze verplichting al langer. Daardoor is er veel onduidelijkheid bij passagiers en medewerkers.
Verder wordt in de brief gepleit voor het digitaliseren en meer eenduidig maken van registratieprocessen. De briefschrijvers betogen daarbij voor een systeem waarbij passagiers de gegevens rechtstreeks kunnen verstrekken aan de juiste instanties. Dit is al het geval in meerdere Europese landen, stellen de briefschrijvers.
Risicokwalificaties
Ook zien zij graag dat risicokwalificaties van landen gelijk getrokken worden. Op dit moment heeft ieder land een afzonderlijk systeem van kwalificatie en codering van risico's. Allereerst zouden landen van buiten de EU eenduidig moeten worden gekwalificeerd. Europese instanties als luchtvaartagentschap EASA en de Europese preventieautoriteit ECDC kunnen hierbij een coördinerende rol spelen.
Als het gaat om coronatests pleit de sector voor een test voor iedereen die vanuit een risicogebied reist. De negatieve testuitslag zou maximaal 72 uur oud mogen zijn en de testmethode moet internationaal goedgekeurd zijn. Kan een passagier die testuitslag niet tonen en ontbreekt een digitale gezondheidsverklaring, dan mag hij of zij niet aan boord.
Volgens de luchtvaartsector is zogeheten exit screening beter te handhaven. Dan ligt de verantwoordelijkheid bij de reiziger. Die kan ook worden voortgezet als er een vaccin is. Aantoonbaar gevaccineerd zijn wordt dan onderdeel van noodzakelijke reisdocumenten.
Testen bij aankomst
Reizigers uit zeer hoge risicogebieden zouden ook verplicht getest moeten worden bij aankomst. Zolang exit screening nog niet goed werkt, blijft volgens de briefschrijvers testen bij aankomst de beste methode om risico’s tegen te gaan.
Door: Nationale Transportgids